Hej! Vi har precis börjat våra husbyggarplaner, men fick ganska snart upp ögonen för Eksjöhus modell Vision. Dock har jag lite svårt att hitta fler bilder än de i katalogen, och inte helt redo att börja prata med säljare än, så jag tänkte bara kolla: Har någon erfarenheter från Vision, eller någon annan modell i den serien?

Vi har också tittat på Myresjöhus LevelOne-serie, hur står de sig mot Eksjöhus Egnahem. Finns det andra tillverkare som har liknande koncept (dvs minskade friheter att ändra planlösning mot lägre pris) och som också erbjuder totalentreprenad?

mvh
Måns

Vision: http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/Egnahemshus/1½-plan/Vision.aspx
LevelOne 98+: http://www.myresjohus.se/vara-hus/sok-hus/levelone/smart-98-plus/
 
hars skrev:
Vi har också tittat på Myresjöhus LevelOne-serie, hur står de sig mot Eksjöhus Egnahem. Finns det andra tillverkare som har liknande koncept (dvs minskade friheter att ändra planlösning mot lägre pris) och som också erbjuder totalentreprenad?
Jag vet inte så mycket om just Vision, men kan säga att Eksjöhus mest prisvärda hus är PrioTvå, utan tvekan. Det kostar endast 13.500 kr per/kvm, nyckelfärdigt med mycket hög standard. Där kan du inte ändra planlösningen alls dock. Klarar man sig med mindre så skulle jag köpa Eksjöhus PrioEtt, kostar endast 1.750.000 kr.

Vi hade en väldigt begränsad budget och kunde i stort sett bara välja mellan Eksjöhus Prio-serie och Björklidenhus, eftersom vi inte vill ha Älvsbyhus krypgrund. Annars är ju Älvsbyhus överlägset billigast.

Ett tips om du gillar Vision är att kolla Björklidenhus Design-serie, dom husen påminner en del om Eksjöhus, Vision.

//Sohlen
 
hars skrev:
Har någon erfarenheter från Vision, eller någon annan modell i den serien?
Hej!
Vi var också intresserade av Vision och träffade Eksjöhus i Örebro. Gillade Vision skarpt men det valde i slutändan ett annat hus pga av att det inte gick att få högre takhöjd på nedervåningen i Vision. Har en offert/kalkyl på Vision från november 2011 att dela med mig av om det vore intressant att få en indikation på priset.
 
Redigerat:
Tack för svar!

Björklidenhus Design-serie var ju väldigt trevlig, det ska vi titta närmare på. Eksjöhus prio-serie har fallit bort då vi helst vill ha 1,5plan.

Bjollets, jag tar gärna emot offert/kalkyl, skulle vara väldigt intressant! Får man fråga vilket hus ni valde istället? Det vi gillar, utöver planlösningen, är det "moderna" uttrycket huset har.
 
Då ska jag leta fram kalkylen.
Vi valde ett Ekeforshus som numera heter Fåglakulla 191 (http://ekeforshus.se/vara_hus/alla/ekeforshus-faglakulla-191). Håller med om man fått till ett riktigt snyggt 1 1/2-plans hus i Vision. Vi har bytt lite fönster för att få ett modernare utseende på 191:a men Vision är fortfarande en riktigt favorit... men föll som sagt på takhöjden.
 
Tack, det skulle uppskattas! Fåglakulla var väldigt fint, 156:an i Ekonomen-serien är nog det hus skulle skulle vara intressant för oss från Ekeforshus.
 
Hej igen!

Så här såg kalkylen för Vision ut:

Egna uppgifter:
Tomt150 000
Anslutningsavgift VA150 000
Anslutningsavgift El26 000
Eksjöhus:
Hus, materialsats1 511 936
Byggnadskostnad968 305
Övriga kostnader:
Lagfart3 075
Pantbrev (vid lån av 85%)58 289
Bygglov, byggsamråd, utsättning m.m.45 000
Kvalitetsansvarig18 000
Räntor under byggtiden56 125
Skattereduktion-16 837
Byggel och bergvärmeborrning80 000
Summa3 049 892

Nu med facit i hand så tror jag att detta är en kalkyl som skulle hållit ganska bra. Det behövdes väldigt få tillval i Eksjöhuset för att få det precis som vi ville. I Ekeforshuset behövde vi göra fler tillval.
Men sen så vill man ju ha garage och finplanering av tomten...
 
Stort tack! Det var ju ett överkomligt pris på tomt :) Vi tittar på göteborgstrakten och det är lite dystrare. Men har tagit kontakt med både Eksjöhus och Myresjö för att få svar på ytterligare lite frågor. Tittat lite på Hjältevadshus WhiteLine också, men såg i en tråd här att de hade nån form av krypgrund och det vill jag inte ha. Sen tycker jag också att det är lite underligt med ett IT-bolag som ägare till ett husbyggarföretag.
 
Har ni tittat på Götenehus Budget/pakethusserie? Där finns ett hus som stilmässigt liknar de ni diskuterat här, men det är ett vinkelhus. Solhem. Rätt fint.
 
Hej! Jo, det huset har kommit på tal. Det är fint, med trevliga detaljer, men detaljen att köket skjuter ut bredvid entren träffar snett hos mig. Men kanske är värt att omvärdera.
 
hars skrev:
Stort tack! Det var ju ett överkomligt pris på tomt :) Vi tittar på göteborgstrakten och det är lite dystrare.
Ja tomtpriserna är en klar fördel när man bor i Kumla, lycka till med husjakten! :)
 
Har ni kontaktat Vårgårdahus? De har stor flexibilitet i planlösning o storlek, man kan utgå från en befintlig modell som Fagrabo eller Nybo, liknar de ni här tagit upp. De har totalentreprenad om man vill ha det upplägget. Jag måste säga att de Vårgårdahus jag sett varit välbyggda och gedigna. Priserna hyfsade också.
 
Nej, de har jag missat, ska kolla, tack!
 
Har du kikat på eksjöhus Prio 2 om du kan leva med ett plan? Väldigt prisvärt. Myresjö kör sämre standard i sina pakethus,
 
Är också intresserad av Vision. Var inredd övervåning med i den kalkylen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.