det var ingen vidare hantering trivselhus och garbo,behandlade den skånska familjen med mögel problem p huset.
börjar nu efter att ha fgöljt alla trådar här på forumet inse att man lika gärna kan köpa ett gammalt hus istället för nytt.
man läser ju varje dag här på forumet om husföretag som jäklas med oss kunder samt garbo sitter och garvar bredvid.
 
Trevligt att familjen på Plus iallafall verkade få hjälp, hur man nu skall tolka vd:ns uttalande.

Garbo's VD däremot var lite blek om nosen, upprepade bara "Vi kommenterar inte enskilda ärenden" en massa gånger - varför kan aldrig personer i ledningen nån gång ta ansvar och ta på sig nåt ? Lama ursäkter och undanflykter - varför ha en försäkring när det i många fall blir svårt eller hart omöjligt att utnyttja den ?
 
Program som PLUS och Fuskbyggarna m.fl lyfter fram hur det ser ut för massor av husägare idag.
Men hur kommer Trivselhus nu hantera alla andra husägare som har deras mögelhus .. dom kan ju inte bara hjälpa en familj.
Garbo Ja va fan ska man säga .. suck.
 
Mikael_L
ginnfilt skrev:
Trivselhus syn på ärendet:
[länk]
Och vad menar men egentligen med:
Huset byggdes 2005 med byggmetoden putsad enstegsfasad. Byggmetoden var allmänt vedertagen fram till 2007 då det uppdagades problem med denna teknik och hela husbranschen slutade då bygga med metoden. Alla hus som blivit skadade genom denna metod, vilket alla hustillverkare använde innan 2007, har hänvisats till ett bolag som ställt ut byggfelsförsäkring där man har utvecklat en gemensam policy för denna sorts fall så att alla ska bli behandlade lika.

Jag tänker mest på det väldigt okonkreta:
"har hänvisats till ett bolag som ställt ut byggfelsförsäkring där man har utvecklat en gemensam policy för denna sorts fall så att alla ska bli behandlade lika."
Föll det månne bort ett "illa" där i slutet? ;)
 
Det är märkligt att Trivselhus kom så billigt undan efter TV-programmet. De gav till och med intrycket att de erbjuder hjälp till sina kunder som har fukt- och mögelskadade hus. I intervjun med Trivselhus VD missade Åsa Avdic på PLUS att ställa den självklara frågan hur alla andra med liknande problem behandlas.

Vi och många andra är i exakt samma situation som familjen i PLUS. Vi har ett mycket fuktskadat hus med enstegstätad puts på cellplast. På närmare 100 platser har vi uppmätt förhöjda fuktvärden! Dagen efter TV-programmet ringde jag till Trivselhus och frågade vad de kommer att göra för oss. Svaret blev att Trivselhus erbjuder ingen hjälp alls till oss utan hänvisar till byggfelsförsäkringen på Garbo. De påstod också att familjen i programmet inte heller får någon ekonomisk kompensation av Trivselhus.

Av Garbo har vi precis som familjen i PLUS blivit erbjudna ersättning för att lappa och laga den befintliga fasaden. De påstår att de följer SP: rapport 2011:61 för att beräkna kostnaden, men i SP:s rapport står det så här:

”I det fall man har konstaterat omfattande inläckage och/eller skador på en fasad krävs mer omfattande åtgärder. I detta fall anser vi att hela fasaden bör åtgärdas genom friläggning och sanering.
...
SP föreslår därför att man i första hand återställer konstruktionen med en luftspalt bakom putsen (gäller när hela fasaden måste rivas).”

Vi har tagit in några offerter för att byta fasaden till en godkänd putsfasad och det skiljer hundratusentals kronor mellan Garbos erbjudande om ersättning och vad det egentligen kostar.

När vi köpte huset av Trivselhus lovade säljaren att vi hade ett 10-årigt skydd mot större byggfel. Försäkringen skulle täcka fel i konstruktion, byggfel eller materialfel. Självrisken ligger visserligen på 20 000 kronor med det är väldigt sällan den behöver användas. Idag kan jag säga att jag skulle gärna betala den självrisken för att få ett friskt hus, men flera hundratusen, så mycket pengar kan vi inte få ihop.

Efter detta har vi inget förtroende för Trivselhus och inget förtroende för Garbo. Det är bra att det börjar uppmärksammas av media men synd att de bara fokuserar på ett enskilt fall som råkar sluta med glädjetårar och tårta.
 
Redigerat:
ZMatt skrev:
Det är märkligt att Trivselhus kom så billigt undan efter TV-programmet. De gav till och med intrycket att de erbjuder hjälp till sina kunder som har fukt- och mögelskadade hus. I intervjun med Trivselhus VD missade Åsa Avdic på PLUS att ställa den självklara frågan hur alla andra med liknande problem behandlas.

Vi och många andra är i exakt samma situation som familjen i PLUS. Vi har ett mycket fuktskadat hus med enstegstätad puts på cellplast. På närmare 100 platser har vi uppmätt förhöjda fuktvärden! Dagen efter TV-programmet ringde jag till Trivselhus och frågade vad de kommer att göra för oss. Svaret blev att Trivselhus erbjuder ingen hjälp alls till oss utan hänvisar till byggfelsförsäkringen på Garbo. De påstod också att familjen i programmet inte heller får någon ekonomisk kompensation av Trivselhus.

Av Garbo har vi precis som familjen i PLUS blivit erbjudna ersättning för att lappa och laga den befintliga fasaden. De påstår att de följer SP: rapport 2011:61 för att beräkna kostnaden, men i SP:s rapport står det så här:

”I det fall man har konstaterat omfattande inläckage och/eller skador på en fasad krävs mer omfattande åtgärder. I detta fall anser vi att hela fasaden bör åtgärdas genom friläggning och sanering.
...
SP föreslår därför att man i första hand återställer konstruktionen med en luftspalt bakom putsen (gäller när hela fasaden måste rivas).”

Vi har tagit in några offerter för att byta fasaden till en godkänd putsfasad och det skiljer hundratusentals kronor mellan Garbos erbjudande om ersättning och vad det egentligen kostar.

När vi köpte huset av Trivselhus lovade säljaren att vi hade ett 10-årigt skydd mot större byggfel. Försäkringen skulle täcka fel i konstruktion, byggfel eller materialfel. Självrisken ligger visserligen på 20 000 kronor med det är väldigt sällan den behöver användas. Idag kan jag säga att jag skulle gärna betala den självrisken för att få ett friskt hus, men flera hundratusen, så mycket pengar kan vi inte få ihop.

Efter detta har vi inget förtroende för Trivselhus och inget förtroende för Garbo. Det är bra att det börjar uppmärksammas av media men synd att de bara fokuserar på ett enskilt fall som råkar sluta med glädjetårar och tårta.
Känner med er!!! Usch vilken soppa!
 
ZMatt: Har du övervägt att driva saken mot Garbo? Du verkar ju ha något att gå på sett till rapporten du citerar ur. Ta hjälp av juridisk rådgivning via Villaägarna? Har du börjat med att ifrågasätta deras ställningstagande och peka på rapporten?
 
ginnfilt skrev:
ZMatt: Har du övervägt att driva saken mot Garbo? Du verkar ju ha något att gå på sett till rapporten du citerar ur. Ta hjälp av juridisk rådgivning via Villaägarna? Har du börjat med att ifrågasätta deras ställningstagande och peka på rapporten?
Ja jag har gjort allt du rekommenderar. Jag har pratat med Ulf Stenberg chefsjuristen på Villaägarna som är mycket engagerad i byggskandalen med enstegstätade fasader.

http://twitter.com/#!/Ulf_Stenberg
http://www.villaagarna.se/Press/Nyheter/Enstegstatade-fasader1/

Vi kommer tyvärr att behöva driva vidare mot Garbo med juridisk hjälp.

Det är med detta som Trivselhus menar att alla ska behandlas lika genom att kontakta Garbo...
 
Låter som att du gör vad du kan, hoppas det går vägen!
 
ZMatt skrev:
Dagen efter TV-programmet ringde jag till Trivselhus och frågade vad de kommer att göra för oss. Svaret blev att Trivselhus erbjuder ingen hjälp alls till oss utan hänvisar till byggfelsförsäkringen på Garbo. De påstod också att familjen i programmet inte heller får någon ekonomisk kompensation av Trivselhus.
Man blir tyvärr inte särskilt förvånad när man hör vilket bemötande ni fått vilket bara bekräftar misstanken om att Trivselhus kovändning i Plus var lite av ett spel för galleriet för att se bra ut i TV. Det som låter ännu mer knepigt är att de påstår att de inte ens ekonomiskt hjälpt den drabbade familjen trots att de lovade att de skulle bli helt nöjda. Vem har i så fall fixat alla problem? Är det Garbo som helt plötsligt tagit på sig allt bara för att Trivselhus vill se bra ut i TV? Låter rätt långsökt och osannolikt.

Som jag påpekat i en tidigare tråd hoppas jag att Plusredaktionen verkligen följer upp reportaget, särskilt med tanke på Trivselhus lite uppseendeväckande påstående att de inte gjort ett dugg för familjen i TV trots löften. Och sen att de fortsätter att behandla alla andra husägare med samma problem som familjen i programmet precis på samma sätt som de gjort med den drabbade familjen innan Plus gjorde reportaget.
 
Mikael_L
Trivselhus, och troligen flera andra hustillverkare går antagligen i konkurs ifall de blir tvungen att åtgärda alla enstegstätade fasader som dom byggt.

Tror jag.
 
Kan absolut stämma, men då ska man också vara tydlig och konsekvent att man varken vill eller för den delen kan ta ansvar och inte som i Plus göra sken av att man fixar alla problem för den drabbade familjen. Stämmer det som ZMatt påstår så har Trivselhus inte tagit något ansvar alls i det aktuella fallet och är defintivt inte beredd att åtgärda några problem med hus de byggt med den metoden.

Som det framställdes i Plus var att Trivselhus tog det fulla ansvaret och skulle göra allt för att kunden skulle bli nöjd. Stämmer inte det så har Plus missat målet helt och gjort Trivselhus en marknadsmässig tjänst genom att ge sken av att de tar ansvar för problemen deras kunder drabbas av. Så istället för att åka i soptunnan så framställdes de som ansvarstagande. Så i det här fallet har som jag ser det Plus ett stort ansvar att följa upp både det aktuella fallet och hur Trivselhus behandlat alla andra drabbade familjer.
 
Mikael_L
Ja precis. Jag menade inte att hålla Trivselhus om ryggen eller så.

Jag tycker också det vore jättebra ifall Plus gjorde en uppföljning. Dels för familjen som fick trivselhus löfte, dels för programmet Plus själv.
 
Nej, jag uppfattade inte alls ditt inlägg som ett försvar för Trivselhus även om mitt inlägg kanske kan tolkas annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.