Jag har bott 1,5 år i mitt nybygda hus nu och har sett små "fuktrosor" på kantelementen på några ställan. Efter en del surfande har jag kommit fram till att det bara kan vara inbygd fukt då inåtriktad ångvandring inte förekommer på plattor där betongplattan vilar på cellplast.

Är det någon som vet hur hög fukthalten kan vara innan man lägger på ytor?
Jag har hört allt från 60% upp till 90%.
 
Mikael_L
FieroGT skrev:
Jag har bott 1,5 år i mitt nybygda hus nu och har sett små "fuktrosor" på kantelementen på några ställan. Efter en del surfande har jag kommit fram till att det bara kan vara inbygd fukt då inåtriktad ångvandring inte förekommer på plattor där betongplattan vilar på cellplast
Hur vet du vad det är?
kan du kasta upp någon bild.

Alltså en fuktig yta på utsida kantelement har jag mycket svårt att se med mitt inre öga?
Jag har lättare att visualisera en utfällning av t.ex. kalk eller salt, men att det skulle vara så enorm fuktvandring genom cellplasten att det syns på utsidan av huset som ett riktigt fuktgenomslag, tja ... det låter verkligen starkt.


Är det någon som vet hur hög fukthalten kan vara innan man lägger på ytor?
Jag har hört allt från 60% upp till 90%.
I princip ska man väl inte lägga någon slags golv på platta med rH över 85%
Där har man bestämt den magiska gränsen (genom erfarenhet och tester) för när många material såsom plastmattor och lim utsöndrar ohälsosamma ämnen eller förtvålas osv osv.

Under 75% rH är man helt safe, då blir det inget mögel, ingen röta, ens i biologiska material.
 
Och är då jättetacksam för all information.
Jag har på ett ställe där det är fyllt ca 1,5m kross under sett lite salter i småsprickor i kantbalken. Denna del av huset är under entren som är helt under tak. Där såg jag i vintras att snön var smält närmast huset och misstänker snarare att det yttre skiktet av kantbalken sög upp fukt från snön och salter fälldes ut. Vad tror du om det? Jag ska ordna bilder.
 
Det jag menar är de mörka fälten. På en bild ser man lite saltavlagring mellan kantbalkarna.

Är mycket tacksam för svar.
 
  • IMGP4222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4223.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4224.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4225.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet? Jag tog upp en längd trall vid verandan på baksidan och det ser likadant ut där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.