Som rubriken säger; Vad är kvalitétsskilnaden på att köpa byggmax murblock jämfört med "riktiga" Leca från K-rauta?

Det skiljer 5:- per styck och jag behöver bara 100 st (till en torpargrund) vilket skulle spara mig en femhundring om jag handlar på Byggmax. Sparar även in släphyra om jag köper på Byggmax då man får låna släp gratis där...

/Jon
 
Det är nog ingen skillnad alls.
 
100st på släp? Då får du köra några gånger :)
 
Ja, det blir några vändor... Hur många tror du man kan ta på ett lass?
 
Dom väger 8-20kg st så ja.. Du kanske får lasta 500kg på deras släp så det är bara att räkna.. sen ska dom ju ligga kvar på vägen hem också :)
 
K-rauta har ju "sommarpris" på de vanligaste blocken. Fick bäst pris på dessa genom att utnyttja Bauhaus lågprisgarant (ytterligare 12% ned) men sen föll de på transporten (som ju är ett krux med otympliga stenar)

100 st block är det nästan värt att få utkört och lyft på plats där du skall ha dem. Alternativt skaffar du en större bil och kärra och en pallyftare.
 
Tyvärr ligger Bauhaus för långt bort.. Det blir fyra vändor med släpet. Kört tre och ska köra det sista imorgon. Jag tror att alla block följde med hela vägen hem ;-)
 
Med byggmax murblock får du bygga max 4m högt. Det är skillnad på murblock och Leca block.
 
K
JVM: Nu plockade du fram en gammal tråd, men jag blir ändå nyfiken: Vart hittar du den informationen att man får bygga högst 4 meter?
En sak som skiljer blocken åt är tryckhållfastheten.
Hur högt du kan mura beror ju på blockbredd och armering.
 
Redigerat:
köp ett lecablock från byggmax och ett från finja. ta sen en yxa och hugg i dem. byggmax leca är som smör jämfört med finja.

byggmax´s leca kanske håller dock men skillnad är det
 
K
torrum: Det är Finja som tillverkar Byggmax-blocken och det är 2 Mpa i tryckhållfasthetpå dem. Finjas egna är på 3 Mpa liksom Maxits.

Tryckhållfasthet kan aldrig mätas med yxa.

För den delen, för att vara lite petig, så heter det lättklinker. Leca är ett varunamn som inte får användas av någon annan än sin ägare dvs. Maxit.
Samma med "Frigolit" = varunamn. Rätt benämning = cellplast.
 
Hej ktm250..Som svar på din fråga till mig gällande bygghöjd. Blocket i sig går det nog att bygga högre än 4m med. Precis som du säger har det med armering samt storlek att göra. Dock så skall det ha med typgodkännandet att gör enl Svensk byggstd. Det kan vara så att byggmax block idag är godkjända för fullmurning men det var dom inte för cirka 1½ år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.