4
Hej,

Jag håller just nu på med en renovering av mitt kök. Idag när jag jobbade med att förstärkt reglerna råkade råkade trampa igenom isolering och hamnade i krypgrunden.
Inget ont som inte har något gott med sig... När jag hamnade i krypgrunden såg jag att jag har fått (troligen) mögel på sidorna på krypgrunden.
Är det här mögel ? Om det är mögel, vad är det för tyd av mögel och vad kan man göra åt det?
Håller som sagt på med en köksrenovering, och jag har ingen lust att dra på mig dyra extra kostnader.
Var nere i krypgrunden för ca 1 månad sedan och såg då inget mögel. Kan det växa så här fort?

Tacksam för alla svar jag kan få
IMG_7725.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_7728.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_7729.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där tycker jag ser ut som svampmycel snarare än vanligt mögel. Det ska du helst ta dit någon firma som tittar på. Om du vet att det inte var där för en månad sedan så ska du ta dit den firman så fort som möjligt.

Hur ser det ut i krypgrunden annars - är plasten hel (den ser lite skabbig ut på dina bilder) och vad är det för fuktighet?
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
4
svartöra skrev:
Det där tycker jag ser ut som svampmycel snarare än vanligt mögel. Det ska du helst ta dit någon firma som tittar på. Om du vet att det inte var där för en månad sedan så ska du ta dit den firman så fort som möjligt.

Hur ser det ut i krypgrunden annars - är plasten hel (den ser lite skabbig ut på dina bilder) och vad är det för fuktighet?
Hej,

Tack för snabbt svar.

Plasten i krypgrunden är väldigt dålig. Saknas på flera ställen, samt att jag efter regn alltid har vatten i mitten av huset. Jag har 80%+ luftfuktighet.


Planen har varit att börja undersöka krypgrunden och vilka alternativ det finns att fixa den efter semestern, men nu blev det helt plötsligt lite mer brådis...

off topic: Hur byter jag namn på tråden, noterade att jag hade stavat fel.
 
KristinaRT
Att det inte var där för en månad sedan kanske hänger ihop med vädret - halvvarmt men väldigt väldigt fuktigt? Kanske drabbades du av monsunregnen för någon månad sedan, och det rann in i krypgrunden och värme på det gör att svampar (mögel är en typ av svamp) trivs ypperligt.
Håller med om att du borde låta någon titta på det, speciellt om det är lite mer lättillgängligt just nu med köksrenovering ovanför...
 
Ring en firma som jobbar med fuktrelaterade problem och krypgrunder bums, det där ser inte bra ut. Det ser riktigt slarvigt ut i krypgrunden och +80% luftfuktighet är alldeles för högt.

Undvik Anticimex för de är otroligt dyra, tar lång tid på sig och kommer pracka på dig sina egna produkter för luftavfuktning. Välj hellre någon av de mindre aktörerna, t.ex Ocab eller Polygon. Den första har jag erfarenhet av och är mycket nöjd.
 
Redigerat:
4
Hej,

Det första jag gjorde imorse var att ringa mitt försäkringsbolag IF, som hänvisade till Anticimex.
Anticimex gjorde en undersökning av mitt hus för ca 1.5 år sedan, och jag var inte superimponerad av de då....
Anticimex kommer på fredagmorgon och kollar på min krypgrund, tills dess får min köksrenovering vara vilande (jag behöver ändå vila lite).
Ägnade en del av dagen att Googla på svamp i krypgrunden, och jag hoppas verkligen inte det är en äkta hussvamp, för då kan jag ligga illa till :(.
Tror ni det kan vara äkta hussvamp ?
 
Det vet man först sedan man tittat närmare på den, men källarsvamp (Coniophora puteana) ser annars ut som på dina bilder.
 
När vi hade äkta hussvamp i ladan såg den ut sådär :confused:
 
4
Hej,

Jag hoppas verkligen det inte är äkta hussvamp.
På fredag kommer experterna från Anticimex och då får jag nog veta "domen". Om det är hussvamp, måste man riva alla lekablock som är attackerad av svampen ?

Troligen hittade jag svampen i väldigt tidigt skede, skadan är ganska limiterad. Det finns inget gift som man kan peta på svampen som bryter ner svampen?
 
Redigerat:
annars är det ju inget som hindrar att man sanerar på enklast möjliga vis och snyggar till och sen håller koll på det bara. är man bara medveten om det så är det ju enkelt. Problemet med mögel är ju oftast att det fått härja helt fritt i det dolda och sen när man upptäcker det så har det angripit för mycket.
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
4
Stefan1972 skrev:
annars är det ju inget som hindrar att man sanerar på enklast möjliga vis och snyggar till och sen håller koll på det bara. är man bara medveten om det så är det ju enkelt. Problemet med mögel är ju oftast att det fått härja helt fritt i det dolda och sen när man upptäcker det så har det angripit för mycket.
Stefan jag är inne på något likande. Dock vet jag inte hur man sanerar på "enklast möjliga vis"
Experterna kommer imorgon, men är rädd att de slår på stora trumman....
 
4fun skrev:
Stefan jag är inne på något likande. Dock vet jag inte hur man sanerar på "enklast möjliga vis"
Experterna kommer imorgon, men är rädd att de slår på stora trumman....
Det kommer de absolut. Om de rekommenderar sin avfuktarprodukt så kolla upp alternativen innan du tackar ja till den.
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
4
En positiv nyhet är att jag har IF stora villaförsäkring, och de täcker hussvamp. (står så alla fall i reklammaterialet, jag har inte läst alla villkor supernoga)
 
4
Öfremora skrev:
När vi hade äkta hussvamp i ladan såg den ut sådär :confused:
Tråkigt att höra att ni har haft äkta hussvamp, hur sanerades det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.