Jag behöver få till en hårdgjord yta för att ställa upp båten på. Ytan behöver inte vara påkostad utan egentligen endast avjämnad och tillräckligt packad för att man enkelt ska kunna backa in med båtkärran. Tanken är att eventuellt bygga en carport på denna plats längre fram.

Den tilltänkta ytan består idag av en ojämn och oljugrusad uppställningsdel, men jag behöver förlänga den några meter genom att ta bort några anskrämliga buskar. Marken består mest av sandjord och en del sten.Ingen lera och inget berg.

Hur går jag bäst tillväga med detta projekt? Har aldrig gjort några markarbeten tidigare så en spark i rätt riktning vore välbehövligt.

Räcker det att jämna av ytan med lämplig maskin/handkraft för att sedan få ditkört något stenmaterial i vettig fraktion som jag paddar ner?
 
Mats recept på snabbgrund

Gräv och jämna av befintlig yta.
Padda detta
Lägg markduk
Skicka på 10-15 cm 0-18 samkross
Padda igen.
Ställ dit båten
 
Tack, det låter enklare än jag hade vågat hoppas. :)
 
Innehåller det mull bör man ju ta bort det men fördelen med grus är ju att om man behöver justera i framtiden så kommer man långt med kratta, spade och ev en skottkärra för att fylla på vid behov
 
Jag bruckar köra med 0-32, lite grovare ytan men mycket bättre bärighet
 
harry73
Jag vet inte hur mycket du behöver förlänga uppställningsytan, men hamnar båtkärrans hjul på den nya utan? annars behöver du ju ingen bärighet överhuvudtaget.
Är det bara en kärra som står där utan båt behöver du ingen bärighet heller (man kan ställa den på gräsmattan om det behövs) Om du vill ställa bilen där är det viktig att du har lite mer bärighet, men mats förslag (#2) räcker alla gånger
 
För att det inte ska bli för trångt kommer jag att behöva förlänga uppställningsytan ett par meter. När båten är i sjön på sommaren blir det en bra yta för gäster att parkera bilen då gårdsplanen är lite trång idag.

Räcker en padda på 140 kg, typ Swepac F140 eller behöver jag en betydligt tyngre pjäs?
 
Den funkar om du inte packar så tjocka lager. HAr för mig att det finns en tabell på det någonstans men tar du 10 cm lager och kör över det en fem-sex gånger i varierande riktningar så lär det bli stadigt nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.