Vi har nyss köpt vår tomt och i hörnen står träpinnarna från avstyckningen kvar. Dessa vill vi ersätta med järnrör (med röd färg på toppen) som slås ner lite mer rejält ( för det vore surt om någon ungjävel for och röck upp träpinnarna, kostar skjortan att få en ny gränsutvisning).

Nu till frågan, finns dessa järnrör att köpa på något bra ställe eller måste man tillverka egna ? ???

/Jamtland
 
Hej vänd dig till kommunen om det är dom ni köpt tomten av för då är det sak att se till att det finns annars vänder ni er till lantmäterit i eran kommun så fixar dom det mot en liten summa (tror det är ca 2000 kr)hoppas det var till någon hjälp Malin
 
Markeringarna finns utsatta, men det är järnrören jag är ute efter och de ska banne mig inte kosta 2000 kr!!
 
köp galvade 30 mm rör oss vvs firma vet jag !
kan inte kosta många kronor metern ;)
 
Lantmäteriet skall ansvara för att det finns beständiga tomtmarkeringar såsom järnrör och dubb. I annat fall kostar det c:a 1500:- per markering (nyutsättning) och det skall du absolut inte betala. Om hustillverkaren har tagit bort markeringar så är det deras skyldighet att sätta tillbaka dem.
 
Tack för tips, jag har hittat rör som är avsedda för ändamålet. Är nu nerslagna ca 70 cm i backen och man ska vara Hulken för att få upp dem igen. ;D
 
Om du vill vara säker på att stolparna inte rör på sig så kan du gräva upp en 15-20 cm runt om stolpen och ca 25 cm djupt. Fyll i betong i hålet. Det räcker at stolpen sticker upp 6-7 cm.

Man kan sedan måla betongklumpen i en snygg färg.
 
Någon "ungjäv.." har redan snott mina tomtpinnar.
Har tjatat på kommunen vid flertal tillfällen att sätta dit nya men dom bryr sig inte.
Vad göra??
 
Bara en litet ord på vägen till nedbankade rör...
Det är olagligt att göra tomtmarkreringar själv.
De enda som får göra det är idag lantmäteriet.
Sagt det så kommer jag själv att dunka ner några stolpar i hörnet på min tomt ;)
 
ja om sagt , det är olagligt att göra egna tomtmarkeringar det är bara lantmäteriet som får göra det.
 
AndreasK skrev:
Om du vill vara säker på att stolparna inte rör på sig så kan du gräva upp en 15-20 cm runt om stolpen och ca 25 cm djupt. Fyll i betong i hålet. Det räcker at stolpen sticker upp 6-7 cm.

Man kan sedan måla betongklumpen i en snygg färg.

Den lösningen känns som ett säkert sätt att få stolpen att röra sig. När den Jämtländska tjälen jobbat några vintrar lär den ligga uppe på marken ;)

Det vanliga är väl att banka ner vanliga galvade 1" vattenrör med slägga.
 
Ubbe skrev:
Den lösningen känns som ett säkert sätt att få stolpen att röra sig. När den Jämtländska tjälen jobbat några vintrar lär den ligga uppe på marken ;)

Det vanliga är väl att banka ner vanliga galvade 1" vattenrör med slägga.

Då är det bara att gräva lite till.. ner till tjälfritt (borde väl vara runt 2 meter..) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.