Är det en galen tanke jag har eller är det vettigt? Jag har fått för mig att plattan till garaget är möjlig att göra själv. Självklart så menar jag inte att blanda betong osv men att lägga kantbalk, armering osv.

Varför? För att spara in några kronor såklart!

Nu behöver jag sansade personers åsikter. Är mina tankar om att göra själv vettiga eller ska jag köpa jobbet?
 
Hej!
Jag hoppas jag ses som vettig här efter över 700 inlägg och ca 20 gjorda betongplattor.. ;)

Har du normal händighet är det absolut möjligt att fixa garageplattan själv, med undantag för själva gjutningen som du bör ta in hjälp för. Läs på i ämnet, be att få ritningar å anvisningar från leverantörer av kantelementen så kommer det gå bra. Det finns massor med hemsidor och böcker som beskriver metoderna på ett bra sätt. Tyvärr har jag inga länkar eller titlar, men det finns andra här som har.

Ska du göra markarbetet själv också? Eller tar du in grävmaskinshjälp? Till det behöver du förutom grävmaskin hyra en padda och en planlaser. Planlasern behöver du även när du sätter upp profiler för kantelementen.

Återkom gärna.
 
Jag gjorde allt själv.

Hadde varit bättre om jag hadde haft hjälp med glättningen eller kallare väder.

+27 och gassande sol gör att betongen härdar snabbt.... Glättningen lämnar nu en del att önska så det får nog bli lite spackel där
 
Vi gjorde allt utom gjutningen själva. Inte alls speciellt komplicerat, men kräver en hel del fysiskt arbete+noggrannhet när det kommer till justeringen av kantbalkarna.

Som tidigare nämnt - med normal händighet bör det inte vara några problem.
 
Ni kan göra det själva utan problem. Hyr dock in någon kunnig för gjutning/glättning. Planlaser och markvibrator modell större är kanonhjälpmedel.
Kom ihåg att avsätta gott om tid för projektet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.