Finns det någon möjlighet för plattan att hinna torka så pass mycket att man kan börja lägga golv efter ca 60 dagar? Det är en platta på mark med golvvärme.

Tacksam för svar.

 
Tveksam att den hinner torka till rätt % men se till att fläkt samt framförallt avfuktaren går kontinuerligt.

Plattan kommer se torr ut (ytan) men tas fuktprov (borras hål-mätning där) som man brukligt gör så får man helt annat resultat.

Lycka till!

 
Tack för svaret.

Vi sitter tight till tidsmässigt. Plattan kommer att gjutas under nästa vecka och vi har prel inflyttningsdag 20/12. Vi ska lägga parkettgolv, måla, tapetsera själva och har insett att något julfirande inte kommer att ske i det nya huset. Det blir mycket arbete och lite sömn i stället. Vi måste vara färdiga innan nyår, annars står vi utan bostad.

Sitter lite som på nålar. Vill ju börja lägga golv och tapersera så fort som möjligt men vill inte starta för tidigt och få en massa problem i efterhand...
 
Mikael_L
Av vad jag har förstått av allt jag läst så är det nog för tidigt att lägga golv efter endast 60 dagar.
Klinker utan fuktspärr kan nog gå bra. Men inte laminat eller plastmatta.

Om tiden är väldigt viktig kan ni:
Använda betong med mindre vatteninnehåll.
Använda någon form av forcerad torkning.
Lägga någonting typ platonsystemet under laminatgolvet, så det kan fortsätta torka ut efteråt.
Jag är inte nog kunnig för att kunna säkert säga vad de olika alternativen gör i torktid i ert fall, men det är lite ideer till att börja med i alla fall.

En riktigt seriös fuktmätning kan också vara bra att göra innan ni kastar på det nya golvet sen (alltså om ni forcerat tiden).

Mera input från de riktiga proffsen här! tack.. :surprised:
 
Vi gjöt våran platta förra veckan och då frågade jag just om detta. Han sa att en tumregel för att lägga golv på plattan är att man ska vänta minst 90 dagar, väljer man att lägga klinker kan det göras något tidigare. Tyvärr hade han sett allt för många som hade haft för bråttom. Det gäller väl som många påpekar att mäta fukten i plattan.

Pernilla
 
En vecka per centimeter är vad jag hört. Det var även vad vi följde då vi byggde. Dvs vi gjöt nästan 10cm innergolv och väntade mera än 10 veckor.
 
AndersG skrev:
En vecka per centimeter är vad jag hört. Det var även vad vi följde då vi byggde. Dvs vi gjöt nästan 10cm innergolv och väntade mera än 10 veckor.
Ja det är någon riktlinje vid dubbelsidig uttorkning. Men om man har cellplast eller plast direkt under betongen så kan fukten bara drivas ut uppåt och då tar det längre tid än så.

En närliggande fråga: Kan man fuktmäta med kvalitet utan att borra i betongen?
 
Vi kommer bara att ha klinkers och trägolv (parkett) i huset. Har ingjuden golvvärme som givetvis sätts på så fort som möjligt för att forcera torkandet. Dessutom avfuktare som ska gå så mycket som möjligt.

Entreprenören kommer att mäta fukthalten så det är ok för golvläggning. Men de borrar inte i betongen.

 
Jo, vårt golv har källare under så det kunde torka dubbelsidigt.
 
AndersG skrev:
En vecka per centimeter är vad jag hört. Det var även vad vi följde då vi byggde. Dvs vi gjöt nästan 10cm innergolv och väntade mera än 10 veckor.
Gäller detta som riktlinje när man kör värmefläktar, avfuktare och golvvärme för fullt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.