43m slang med cc 120mm. Hur besvärligt är det att fräsa. Igen och igen, är det värt besväret. Några mm täckning räcker kanske...
 
Hoppehare skrev:
43m slang med cc 120mm. Hur besvärligt är det att fräsa. Igen och igen, är det värt besväret. Några mm täckning räcker kanske...
Fräs ner 16 eller 20mm slang istället och öka c-c
 
20 mm slang = 300mm cc . Med en bra maskin så tar det nog inte många timmar. Och om det är värt besväret? Vet inte, men då är du säker på att de inte spricker.
 
elgolvvärme...
är det 5kvm så blir det väl max 500w snarare 350-400w
 
Tack för alla tankar och synpunker, jag tror att jag kör enligt min ursprungliga plan. Gjuter stax ovanför slagen och sedan fix+klinkers.

Jan-Å, det är egentligen inte takhöjden som är ett problem, utan snarare vill jag att insteget (dvs i hallen utifrån) inte skall bli för högt, dessutom vill jag att första trappsteget till ovanvåningen skall vara rimligt högt. Trappan är ganska fin så det vore trist om man förlorar för mycket av proportionerna.

Förresten stötte jag på en störtskön golvsäljare som passade på att flika in, "mitt sista trappsteg är 4 cm högre än alla andra efter att jag la nytt golv på ovanvåningen, foam frägolv, och allt vad det nu var." - snudd på fara tyckte han själv. Skön lirare helt enkelt - som för övrigt tycke att min plan verkade fullt vettig.
Jag inbillar mig att de flesta andra säljare hade försökt förklara för en "det kommer inte märkas - ingen som kommer tänka på det"....
 
Jan-Å skrev:
Klinker på cellplast?? det tvivlar jag på att det skulle hålla, har lagt såna skivor i källaren med spridningsplåtar på och skulle inte lägga klinker på dom. Men det kanske finns andra sorter som tål klinker lr tvärt om egentligen, fogen borde spricka direkt om man lägger klinker på ett mjukt underlag väl?

När jag lagt vattenburen golvvärme har det på vissa ställen varit bara nån mm flytspackel ovanför slangen, speciellt där man gör fall. Det har inte varit några problem men att göra så över hela ytan vet jag inte om det kan orsaka nåt strul?

Har Du verkligen så låg takhöjd i hallen?? så att 10 mm spelar nån roll? 35 mm bygger vårt golv i hallen i en vanlig 60-talsvilla, jag ser inget problem med takhöjden då.
Om man läser på Floore`s hemsida så har de ett system med eps och 12mm slang som bygger ca 13mm. Enligt dem så går det att lägga klinkers på det direkt i torra utrymmen. Sen om det stämmer vet jag ej...
 
slang 8 mm + fiberflytspackel = 13 mm
sedan 8 mm kam blir kanske ca 5 mm fix av det och klinkers 7 mm = 12 mm
betonggolvet är stabilt, borde gå utmärkt

eller LK epsgolvvärme 16 mm m klinkers direkt på http://www.vvs-boden.se/lk-golvvarme-sparskiva-eps-16-p-3609.html säljs även av rinkaby (detta ger en betydligt bättre värmespridning)
 
Man kan fuska genom att lägga armeringen på ovansidan av slangen. Dvs
slang+fiberflytspackel +armering överst. Då spricker inte fogarna mellan klinkers. ;)
 
tänkte på det med, men 8 mm slang + 4 armering blir nog för tjockt. Nätet är ju 4+4 så det behövs nog närmare 18-20 mm flytspackel då
 
Det bruka rinte bara ha med hållbarheten med min måttet att täcka slangen med, brukar finnas max och min värde. Max värdet på grund av trögheten i systemet och min värdet för att värmen ska hinna spridas innan den når ytan, så man inte känner kalla/varma ränder på golvet längs med slangen.

Men det är ju så tätt cc så borde inte märkas i det här fallet.
 
Tack för alla tips funderingar. Då det bara är komfortvärme tror jag det är ok även om man skulle kunna gissa sig till var slingorna är. Det där med armering låter klart intressant, men mest intressant är largab's förslag - vilket är i linje med mitt ursprungliga.

Hur som helst är det ingen som har påpekat att det kanske blir problematiskt när man skall plocka bort klinkerserna - jag skriver kanske eftersom jag inte vet. Kommer det vara en distinkt tydlig gräns mellan fix och flyt? hur gör man när man plockar bort...
 
Om man ska ta bort plattor !? Knacka sönder 1 försiktigt sedan mejsla bort fixet och bryt bort flera med mejsel el kofot. Så skulle jag gjort, men varför planera för det nu !??
 
largab: en plan är en plan som man kan planera om. En dag kanske jag kommer...

Jag inbillade mig att fix blev ganska hårt men ni båda insinuerar att det bara är att "skrapa" bort?

Apropå planering, vid husköpet tyckte besiktnings-kvinnan att jag skulle fixa 3 grejer a 1-2 dagar med huset som var "viktiga". Jag har fixat 100 andar grejer men jag planerar att även fixa det andra sen... planerat den aktiviteten flera gånger redan.
 
Resultatet av planering som sattes i handling.
Tack för alla tankar och tips, delar nu med mig lite av resulatet.

Systemet har varit i drift i ca 1,5 dygn och ännu är returvattnet i princip värmelöst, så uppvärming pågår för fullt (synd att säga att det är snabb respons i systemet). Kankse intemoväntat utan shunt och med endast 8mm rör (typ 4 invändigt).
Redan känner man att kliknersen är behaglig att gå på och man kan nog känna sig till var slingorna ligger. Ännu inge spruckna fogar eller liknande. Känner mig just nu riktigt nöjd och känner att en simpel/billig lösing ibland är den bästa.
Total bygghöjd är minde än 25 mm, klinker som valdes var 7 mm.

GK100 och Krilleman, 1000 tack för hjälpen med vvs prylarna. Något av en djugel - speciellt då utbudet av delar/dimensioner/ventiler är enormt. För er som undrar, tråden finns här http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/182945-ny-anslutning-pa-17-mm-jarnror-hur-2.html
 
  • DSC00765.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00577.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00594.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00595.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.