Hej

Jag skall byta golv i vårt kök..
Funderar på ekparkett eftersom det är tidlöst och lättlagt.

Till köket angränsar ett sovrum och vardagsrummet.
I vardagsrummet är det fiskbensmönstrad ekparkett..
Köksgolvet måste alltså harmonisera med detta.

Tror ni det fungerar med vanlig 3-stav i ek och samma nyans som i v-rum?

Skall även lägga parkett i sovrummet så det måste också passa ihop.
Antar att det inte bvlir snyggt med samma perkett i köket och vidare in i sovrummet.. Kanske lägger samma golv fast vänder på det 90 grader i sovrummet.

Tips?
 
Om jag skulle lägga parkett i köket, skulle jag nog välja samma i sovrummet. Inte ha tre olika varianter, det kan nog bli för rörigt.
Annars är grått väldigt snyggt mot ek. Vi har valt en grå granitkeramik i hall/kök. Men det kanske inte blir så bra i ett sovrum... Fast, jag älskar faktiskt att gå barfota på det, konsigt nog en mjuk och skön känsla eftersom den är högglanspolerad (=slät) och med golvvärme är det underbart. :)
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det va väldigt snyggt.
Har funderat på klinkers eller liknande eftersom jag har lagt ganska många såna golv och klarar av det snyggt själv.. Jag tror dock att valet faller på parkett av något slag eftersom jag inte har utrymme att bygga upp så mycket som stengolv med golvvärme gör... måste få in kylen igen och vill inte att spisen sticker upp 2cm över bänkskivan =)

Det blir samma parkett i kök och sovrum, det lutar mot trestav i samma färg som fiskbenen i v-rummet.

Funderar mest nu på åt vilket håll jag skall lägga dem.. skall jag följa praxis och lägga dem i riktning solljuset lyser in och tvärs emot rummets längd så kommer de ligga från vänster till höger när man kommer in genom dörren... Dvs parallellt med dörren.. och vertikalt mot köksbänken.. funkar det tro?
 
Varför fortsätter du inte med fiskbensparkett? Detta är lätt det vackraste golvet, enligt mig. I fredags köpte vi själva 68m2 fiskbensparkett som ska läggas i kök och matrum. I matsalen och stora rummet ligger det redan fiskbensparkett. Enhetligt, tidlöst och jättevackert. Går dessutom att få tag på ganska billigt begagnat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.