Jag tror jag snart blir knäpp!
Varenda dag hittar jag något nytt som gått åt pipan.......

Kollade in på bygget i em, och då hade snickarna lagt ekparketten tvärs för vardagsrummet längsriktning!
Jag vet inte, men nog har jag för mig att alla golv skall läggas i rummets längsriktning. Finns det någon praxis här?
Vardagsrum och matrum är ett enda långsmalt rum och ca 9x4m.
Finns det någon bra anledning till att lägga parketten tvärs för rummets längsriktning?
Går det att rädda parketten eller förstörs klickfogarna om man bryter upp det?
 
Man brukar försöka lägga kortändarna mot fönstrena/ljusinsläppen. Men det handlar mycket om tycke och smak. Personligen tycker jag att det är snyggast när alla golv i huset ligger i samma riktning.
 
tycker inte det spelar nån roll med ljusinsläpp i detta rum det ska läggas i längdsriktningen tycker jag .sen håller jag med om att alla golv i huset bör ligga i samma riktning iaf hallar och öpppna ytor
 
Åkte tillbaka ikväll och tittade en gång till!
I sex av sex rum så är golvet lagt i "fel" riktning dvs tvärs rummens längsriktning.
Det känns verkligen helt fel att ha golven på så sätt.
 
Det borde ju ta längre tid att lägga dem tvärs längdriktningen för det blir ju mer att kapa.
 
Enligt de flesta läggningsanvisningarna ska man lägga golvet längs med ljusinsläppet om rummets längsta sida inte överstiger 8 meter. I detta fall borde man lägga golvet längs med längsta väggen.

Det är inte så att de har försökt att få till så att alla golv ligger längs med ljusinsläppet? Eller att de ville att golvets längder ska ligga samma i hela huset? Eller också är det så att de inte har tänkt till eller inte har en aning om hur ett golv ska läggas.

Jag tycker verkligen att du ska höra efter varför de har gjort så.
 
På övervåningen ligger golvet tvärs reglarna, vilket jag tycker är ok.
Det känns faktiskt ganska naturligt ändå, även om man då inte följer lägganvisningarna.

På nedervåningen är golvet lagt på andra riktningen och det känns helt fel bara.
Vi har ju inte "övervakat" detta eftersom det känns så naturligt att golvet bara skall ligga i längsriktningen.
Det känns ungefär som att sätta upp tapetvåder i horisontal riktning?
 
Lägganvisningarna brukar föreslå kortändra mot fönstret.
Om det är en hel våning som skall läggas så lägger man ju alla golv i samma riktning, annars ser det konstigt ut. Då får man ju försöka avgöra vilken riktning som blir bästa jämkat över hela planet.
Har man långsmala rum kan man lägga golvet på tvärsen för att få rummet att kännas bredare. Längsmed rummet påbugger känslan av långsmalt rum. Samma princip som att man inte skall ha tvärrandig tröja om man är en tjockis ;)
 
Jo jag har också tänkt i samma banor, men eftersom vardagsrummet har fönster både mot norr och öster ,så anser jag att ljuset kommer från öster och inte från norr.
Dettutom så är det en smal korridor utanför vardagsrummet som bara måste läggas parallellt med vardagsrummet och då blir det olika riktning mellan de två rummen om golvet får ligga som det är nu.

Edit:
Har pratat med förmannen nu på morgonen.
Golvet lades så att infallande ljuset skall komma i plankornas riktning, iallafall är tanken så.
Att vi sedan har olika uppfattning om varifrån infallande ljuset kommer ifrån är en annan sak.
I rummet bredvid samt på övervåningen är golvet lagt precis tvärtom dvs inte i infallande ljusets riktning, jag fattar ingenting!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.