Bumpar också denna tråd. Vore intressant att höra hur det gått!
 
Också nyfiken!
 
Är på väg att att beställa fönster från http://www.gasper.si/ dock är det träfönster. Vet inte hur de är med PVC, jag är på jakt efter fönster i Massiv EK.

Om någon är sugen på att haka på en beställning kanske vi kan dela på frakten.
 
Har du beställt fönster och/eller fått hem dom? Hur såg dom i så fall ut?
 
zeltber skrev:
Är på väg att att beställa fönster från [länk] dock är det träfönster. Vet inte hur de är med PVC, jag är på jakt efter fönster i Massiv EK.

Om någon är sugen på att haka på en beställning kanske vi kan dela på frakten.
Det är Slovenien, rätt lång transport hit till Sverige.

2010 köpte jag, eller rättare sagt min byggare, fönster direkt från Polen
http://okna.swiebodzin.pl/en/Offer/Wooden-Windows/Thermo-Comfort-92

Vi köpte fönster i furu, men de tillverkar också i ek och meranti.
Mina fönster är hur som helst av allra bästa kvalitet!
 
Vi har ändrat bygglovet in i det sista och därav avvaktat med beställningen. Anledningen att jag kikade på gasper var att de är en av få tillverkare i öst som profilerar sig på massivt trä, dessutom har jag sett dem live. Nu kan jag inte säga att jag var jätte imponerad av finishen men funktionen verkade mycket god.

Det känns lite vanskligt att köpa fönster man aldrig sett i verkligheten men din referens är mycket intressant KnockOnWood, i och med att du haft dem i ett par år borde du nu fått en bild av kvalitén. Öppnas dina inåt eller utåt? Har de ventilation?
 
Mina fönster och en fönsterdörr har dreh-kipp funktion, dvs inåtgående.
Så var det alltid på fönster och balkongdörrar när vi åkte till alperna och åkte utförs förr.
Det verkar vara Europeisk standard (heter tilt & turn på engelska).
Två fönsterdörrar är "vanliga" fast inåtgående med nyckellåsning.

Inåtgående funkar faktiskt mycket bra, inget läckage av vatten alls, och de är mycket inbrottssäkra.
Och av säkerhetsskäl tycker jag ett sidohängt fönster är bättre än "vridfönster".
Om man behöver utrymma ett sovrum vid brand behöver man inte krypa under vridfönstret, som täcker halva ytan även när det är öppet.

En sak att tänka på med inåtgående altandörrar: Eftersom de bara går att öppna 90° inåt, för att den tjocka väggen tar emot, bör man välja 100 mm bredare än för en utåtgående dörr.
Själva dörrens bredd tar ju nästan 100 mm av öppningen.
Så om jag hade gjort om bygget hade jag valt en meter breda dörrar i stället för 0,9 meter.

Jag har FTX-ventilation i huset så tilluften kommer från värmeväxlaren.
Men om du tittar på specifikationen i min länk så står det "micro ventilation" som option,
vilket jag tolkar som motsvarande spaltventil.
Men annars är det väl vanligast med separata tilluftsventiler nu, om man bara har frånluftsfläkt?

Jag har haft fönstren/dörrarna i 4 år faktiskt nu :)
 
Jag är själv helt inne på inåtgående fönster men frugan är lite lite mer tveksam. Vet du vad modellen heter som du har? Vi har förvisso inte valt ventilation ännu men det lutar åt att vi kör på frånluftsvärmepump efter renoveringen då jag är lite rädd för ventilationsljud från FTX.


Bra råd ang altandörrar, du har inte köpt några glaspartier? Det står på vår inköpslista.
 
Modellen är precis den jag länkade till "Thermo Comfort 92 "
http://okna.swiebodzin.pl/en/Offer/Wooden-Windows/Thermo-Comfort-92

Deras bästa fönster ur energisynpunkt, som de tycker passar passivhus:
...make this window an ideal one for passive houses...
Det var inga problem att kommunicera med dem på engelska.
Skicka ett PM med din mailadress så skickar jag över offerten jag fick.
 
Strålande, jag ska höra av mig i morgon. Spontant tänkte jag att 92 lät lite häftigt, men det är kanske bara en kostnadsfråga. Huset håller kanske inte riktigt passivstandard.
 
Så då har även min leverans kommit. Jag monterade fönstren i förra veckan. Det blev:

http://okna.swiebodzin.pl/en/Offer/Wooden-Windows/Softline-68

Har köpt fönsterpartier i meranti och fönster i furu. Lite tidigt att uttala sig om kvalitén men de känns spontant välbyggda. Tyvärr var fönsterpartierna för höga, det verkar som måtten anges på ett annat sätt (exl aluminium profil).
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Grattis Zeltber!

Hoppas verkligen du blir nöjd, annars känner jag mig medskyldig :surprised:

Mina fönster ser ut som nya nu efter 4 år.
Det enda felet har varit att roddarpinnen i en av fönsterdörrarna var lite för kort, så ena handtaget tappade greppet.
Men det var ju lätt fixat med en lite metallbit i botten, så pinnen centrerades.
 
Hej!
För att börja med måste Jag säga att Jag själv jobbar på en fabrik i Polen och vi tillverkar fönster på Schuco PVC profiler som inte finns i Sverige alls.
Men Nu pratar Vi om Drutex och Veka.
Drutex är inget fel val det är fortfarande helt ok slutprodukt men Deras produktion är fullautomatiskt och igentligen ingen har koll på vad som åker ut...
Senare tillkommer det att deras katalog och val av tillbehör och tillläg är smal.
Om det gäller Veka dem har mycket breddare katalog och hos dem kan man få mycket mer än hos Drutex.
Nästa steg är att Veka´s profiler ligger på högre nivå om det gäller kvalite (det ser man på priset).
Senare en sak till om du funderar på att köpa fönster direkt från Polen säkra dej att din säljare existerar helt allvar det finns många som vill bara lura och sno pengarna (så använd bara stora firmor inga okända säljare)
Ja till slut måste Jag säga att priserna är ju rätt fantastiska om man jämför det med Svenska priser så välkomna i Polen och försök att komma själv hit. Det är inte längre "tredjevärld" och alla hittar något spännande att göra här.
Ha en bra dag ;)
 
  • Gilla
LordTTK och 2 till
  • Laddar…
Hallåj! En vettig leverantör i Polen som säljer Veka? Vi kan tänka oss att åka och hämta. Vore guld med handfasta tips! Med vänlig hälsning, Alex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.