På moderna hus idag sitter väl fönster alltid längst ut i linje med panelen.

pict0004t.jpg

Tittade på ett hus som hade fönstret ca 10cm in från panelen räknat. Finns det någon anledning till detta? Det var ett vanligt traditionellt hus och inget som någon arkitekt gått lös med fantasin på. Inget jag tänkte på från utsidan utan det var först när jag kollade närmre jag tänkte på det.

Ägaren hävdade att det var bättre för fönsterna.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
På moderna hus idag sitter väl fönster alltid längst ut i linje med panelen.
Nja. Snarare skulle jag påstå att på moderna hus sitter dom typiskt en 5-10 cm innanför fasadlivet.
Och på gamla timmerhus i liv med fsaden.

Ägaren hävdade att det var bättre för fönsterna.
Ja det bör det göra, lite mer väderskyddat.
Men det var även något om hur lätt det blev imma på moderna fönster med extrema u-värden. Antingen blev det lättare imma med djup smyg, eller tvärtom. :cool:
 
Fönster ska sitta så långt in i den varma delen av väggen som möjligt av byggnadsfysiska anledningar. Ju längre ut i väggen ett fönster sitter, ju kallare blir rutorna vilket ökar risken för kondens och kallras.
 
  • Gilla
40talshuset
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nja. Snarare skulle jag påstå att på moderna hus sitter dom typiskt en 5-10 cm innanför fasadlivet.
Och på gamla timmerhus i liv med fsaden.


Ja det bör det göra, lite mer väderskyddat.
Men det var även något om hur lätt det blev imma på moderna fönster med extrema u-värden. Antingen blev det lättare imma med djup smyg, eller tvärtom. :cool:

gstv skrev:
Fönster ska sitta så långt in i den varma delen av väggen som möjligt av byggnadsfysiska anledningar. Ju längre ut i väggen ett fönster sitter, ju kallare blir rutorna vilket ökar risken för kondens och kallras.
Om jag kommer ha en ca 30cm tjock vägg borde det väl estetiskt/praktiskt vara vettigast att ha dem ca 10cm in? Tänker mig även standard på fönsterplåt ska funka också. Vill ju fortfarande ha tjocka fina smygar längst in.

Familjen%20F%C3%A4llman686.jpg


Familjen%20F%C3%A4llman700.jpg
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Om jag kommer ha en ca 30cm tjock vägg borde det väl estetiskt/praktiskt vara vettigast att ha dem ca 10cm in? Tänker mig även standard på fönsterplåt ska funka också. Vill ju fortfarande ha tjocka fina smygar längst in.
Ja det där lär det finnas lika många åsikter om som det finns byggare. :D

Estetiskt tycker vi i Sverige ofta, med gammal svensk byggnadstradition i ryggen, att fönster ska ligga i liv med fasaden eller nära där. Att djupa yttre smygar ger ett hålögt utseende.
I andra länder med annan byggnadstradition har dom andra åsikter.

Själv bär jag på detta designbagage och tycker att fönster ska smala eller obefintliga yttre smygar.
Jag tycker smygarna i dina bifogade bilder är estetiskt sett aningens för djupa. ;)

Men funktionsmässigt finns det givetvis några fördelar att dra in fönstren mer eller mindre djupt.

Jag satt själv fönstren i liv med regelstommen, för då får jag en tekniskt sett bra övergång från vindväv till fönster, och mindre risk att det kan bli stillastående vatten ovanpå fönsterkarmarna.
Och då blev min utvändiga smyg = spikläkt + panel = 25mm + 22mm = 47mm.
Jag byggde ju inte heller en kopia av ett 100 år gammalt hus i nyklassicistisk stil med faluröd lockläktpanel. Så jag kunde ju strunta i vissa stilideal. :)
 
Redigerat:
S
standard på fönsterplåt tycker jag finns ej.
men vi beställer ju alla bleck från plåtslagare.
men det är mest för att få en bättre plåt, slit starkare plåt.
förr användes ju mycke fönsterlucker och senare dubbla fönster glas.

nu för tiden verkar design gå före, vad som är bra för fönstret.

vars fönstrena skall vara i djupled kommer det säkerligen alltid debatteras över.
 
gstv skrev:
Fönster ska sitta så långt in i den varma delen av väggen som möjligt av byggnadsfysiska anledningar. Ju längre ut i väggen ett fönster sitter, ju kallare blir rutorna vilket ökar risken för kondens och kallras.
Förklara det där är du snäll, jag tar mina invändningar sen.

/Kent
 
Mikael_L
SBH skrev:
var fönstrena skall vara i djupled kommer det säkerligen alltid debatteras över.
d^_^b
Jepp. :cool:
 
snickarboden skrev:
Förklara det där är du snäll, jag tar mina invändningar sen.

/Kent
Var kanske otydlig och slarvig, menar så klart inte att man ska montera det så långt in man kan, snarare att man ska passa sig för att montera det för långt ut.

Monterar du fönstret för långt ut, exemelvis i liv med fasad så finns risk för att du sätter det utanför isoleringen, vilket bland annat ger stora värmeförluster och risk för fuktproblem.

Ett fönster ska ju fungera med avsikt på värmeisolering, lufttäthet, regnsäkerhet och kondenssäkerhet.

Bäst regnsäkerhet får man om man drar in fönstret en bit in i fasaden. Mindre del av fönstret blir således utsatt för regn.

Lufttäthet får man genom att täta nogrannt mellan karm och vägg. Ofta är det även denna tätning som gör konstruktionen kondenssäker, eller fuktsäker. För att undvika kondens på fönstrets insida vill man ha en så varm glasruta som möjligt. alternativt ha en så låg relativ fuktighet inomhus som möjligt. Varm ruta får man bland annat genom ett bra fönster (3-glas med argon) samt en bra anslutning mellan karm/vägg för att undvika köldbryggor.

Ju längre ut i konstruktionen fönstret sitter ju kallare tillåts karmen att bli. Detta bidrar till att kyla fönstrets insida (oftast mest i nederkant) med kondens som följd. Ju större innersmyg man dessutom har, ju svårare är det för den stigande varma luften från radiatorer eller värmegolv att värma fönstrets insida.

Hoppas detta blev lite tydligare :)

Sen så är det ju alltid en fråga om monteringstekniska förutsättningar (är ju bra att ha en regel att fästa fönstret i på ett sätt som undviker köldbryggor och fuktproblem) och även kanske beroende på vad det finns för passande fönsterbleck, fönstersmygar att köpa färdigtillverkade.

Sen så klart den estetiska biten...alla tycker olika :p
 
Mikael_L
gstv skrev:
Var kanske otydlig och slarvig, menar så klart inte att man ska montera det så långt in man kan, snarare att man ska passa sig för att montera det för långt ut.

Monterar du fönstret för långt ut, exemelvis i liv med fasad så finns risk för att du sätter det utanför isoleringen, vilket bland annat ger stora värmeförluster och risk för fuktproblem.

Ett fönster ska ju fungera med avsikt på värmeisolering, lufttäthet, regnsäkerhet och kondenssäkerhet.

Bäst regnsäkerhet får man om man drar in fönstret en bit in i fasaden. Mindre del av fönstret blir således utsatt för regn.

Lufttäthet får man genom att täta nogrannt mellan karm och vägg. Ofta är det även denna tätning som gör konstruktionen kondenssäker, eller fuktsäker. För att undvika kondens på fönstrets insida vill man ha en så varm glasruta som möjligt. alternativt ha en så låg relativ fuktighet inomhus som möjligt. Varm ruta får man bland annat genom ett bra fönster (3-glas med argon) samt en bra anslutning mellan karm/vägg för att undvika köldbryggor.

Ju längre ut i konstruktionen fönstret sitter ju kallare tillåts karmen att bli. Detta bidrar till att kyla fönstrets insida (oftast mest i nederkant) med kondens som följd. Ju större innersmyg man dessutom har, ju svårare är det för den stigande varma luften från radiatorer eller värmegolv att värma fönstrets insida.

Hoppas detta blev lite tydligare :)

Sen så är det ju alltid en fråga om monteringstekniska förutsättningar (är ju bra att ha en regel att fästa fönstret i på ett sätt som undviker köldbryggor och fuktproblem) och även kanske beroende på vad det finns för passande fönsterbleck, fönstersmygar att köpa färdigtillverkade.

Sen så klart den estetiska biten...alla tycker olika :p
En ganska bra sammanfattning av förutsättningarna, tycker jag. d^_^b
 
gstv skrev:
Var kanske otydlig och slarvig, menar så klart inte att man ska montera det så långt in man kan, snarare att man ska passa sig för att montera det för långt ut.

Monterar du fönstret för långt ut, exemelvis i liv med fasad så finns risk för att du sätter det utanför isoleringen, vilket bland annat ger stora värmeförluster och risk för fuktproblem.

Ett fönster ska ju fungera med avsikt på värmeisolering, lufttäthet, regnsäkerhet och kondenssäkerhet.

Bäst regnsäkerhet får man om man drar in fönstret en bit in i fasaden. Mindre del av fönstret blir således utsatt för regn.

Lufttäthet får man genom att täta nogrannt mellan karm och vägg. Ofta är det även denna tätning som gör konstruktionen kondenssäker, eller fuktsäker. För att undvika kondens på fönstrets insida vill man ha en så varm glasruta som möjligt. alternativt ha en så låg relativ fuktighet inomhus som möjligt. Varm ruta får man bland annat genom ett bra fönster (3-glas med argon) samt en bra anslutning mellan karm/vägg för att undvika köldbryggor.

Ju längre ut i konstruktionen fönstret sitter ju kallare tillåts karmen att bli. Detta bidrar till att kyla fönstrets insida (oftast mest i nederkant) med kondens som följd. Ju större innersmyg man dessutom har, ju svårare är det för den stigande varma luften från radiatorer eller värmegolv att värma fönstrets insida.

Hoppas detta blev lite tydligare :)

Sen så är det ju alltid en fråga om monteringstekniska förutsättningar (är ju bra att ha en regel att fästa fönstret i på ett sätt som undviker köldbryggor och fuktproblem) och även kanske beroende på vad det finns för passande fönsterbleck, fönstersmygar att köpa färdigtillverkade.

Sen så klart den estetiska biten...alla tycker olika :p
Bra förklarat! Lärt mig massor nu.

Så med din erfarenhet hur långt in i konstruktionen ska fönstret? 5-10cm om jag har en 30cm vägg?
 
  • Gilla
OnkelWaldo
  • Laddar…
Utifrån sett 10 cm in i fasaden skulle säkert fungera. Dock så säger "30 cm tjock vägg" inte så mycket om hur väggen är uppbyggd. Men med tanke på de bilder du visar förutsätter jag att du har träfasad, Räknar man då att den totala väggtjockleken är 30 cm inkl regnskydd (träpanel i ditt fall) så, räknat utifrån:

22mm+22mm Träpanel. + läkt (minst ca 28 mm) så är vi redan där uppe i 76 mm. Har du dessutom en fasadskiva (50mm) och en gu (9 mm) så är du uppe i 135mm innan du når någon regel att fästa ditt fönster i. Så man skulle behöva se exakt hur din vägg är uppbyggd innan man kan ge några konkreta råd.

Men estetiskt så skulle det ju passa. Alltid snyggt och praktiskt (i min mening) ju större invändig smyg man har.
 
gstv skrev:
Utifrån sett 10 cm in i fasaden skulle säkert fungera. Dock så säger "30 cm tjock vägg" inte så mycket om hur väggen är uppbyggd. Men med tanke på de bilder du visar förutsätter jag att du har träfasad, Räknar man då att den totala väggtjockleken är 30 cm inkl regnskydd (träpanel i ditt fall) så, räknat utifrån:

22mm+22mm Träpanel. + läkt (minst ca 28 mm) så är vi redan där uppe i 76 mm. Har du dessutom en fasadskiva (50mm) och en gu (9 mm) så är du uppe i 135mm innan du når någon regel att fästa ditt fönster i. Så man skulle behöva se exakt hur din vägg är uppbyggd innan man kan ge några konkreta råd.

Men estetiskt så skulle det ju passa. Alltid snyggt och praktiskt (i min mening) ju större invändig smyg man har.
Tack. Har inte bestämt uppbyggnaden helt än men jag är inne på liknande som du räknar upp nu. 28x70 läkt blir det och 45x45 inte fasadskiva.
 
Redigerat:
gstv>Då håller jag med dig, jag placerar helst fönster i liv med regelstommen så att luftspalt och fasad kommer utanför.

/Kent
 
snickarboden skrev:
gstv>Då håller jag med dig, jag placerar helst fönster i liv med regelstommen så att luftspalt och fasad kommer utanför.

/Kent
Det är egentligen det viktigaste. Att hela fönsterkarmen hamnar i den "varma" delen av konstruktionen. Det är där som det gör nytta. Sen kan man tvista fram och tillbaka om vart det är snyggast och vart det ger minst problem med in resp. utvändig kondens. I liv med innervägg är det bästa ur teknisk synvinkel och längst ut brukar uppfattas som både snyggast och mest praktiskt (djupa smygar för allehanda krimskrams).

Jag har monterat mina fönster i liv med regelstomme. Sedan läkt och panel på det. Har ca 20cm djupa smygar inv. och 1.0 i u-värde på fönstren. Jag får utvändig kondens på solsidan av huset om hösten och har även haft frost på glaset vissa vinterdagar. Bra säger jag, då vet jag att det är välisolerat iallafall :wow: Frost och kondensen försvinner så fort solen kommer upp så det är något man kan leva med tycker jag!

// E
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.