Tjena!

Håller på o gör iordning sovrummet, murstocken är i ett hörn, där har det allltid varit problem med att tapeten buktar sig o ser allmänt ful ut så jag blev sugen att ta bort tapeten o måla murstocken, Har stött på lite patrull med den ursprungliga tapeten bara tyvärr. Huset e byggt 1965 o rummet tapetserades med en tapet som är ngt vaxig i ytan, Överallt i rummet släpper hela sjoket med omtapetseringar efter denna tapet när man pillar lite så även på murstocken och bara denna monstertapet sitter kvar.

Då murstocken hamnar bakom dörren när den e öppen så ser man den inte så ofta, alltså är jag inte beredd på att lägga 15h handslipning med stålborste för att få bort tapetresterna utan isåfall kör jag hellre typ easycover o målar den fan.

Men finns det några smidiga sätt att få ner en tapet från murstocken, är det ens görbart? Får jag bort limresterna? Ska jag lägga ner? Har testat blöta upp dem o gå på med en svamp men det bet icke, roterande stålborste på vinkelslip? :cool:
Ngn kemikalie?

Ös på med tips o ideér please
 
blanda vanligt tapetklister o gör den tjockare än vanligt. rulla på ett rejält lager. täck sedan alltihopa med en supertunn skyddsplast man brukar ha för o skydda möbler o dylikt.
en tjockare riskerar o ramla av. plasten ser till att tapetklistret inte torkar= tapeten blöts upp av vattnet i klistret.

låt stå över natten.

dag2: riv ner eländet lekandes lätt!
 
Tack för tipset:)
 
Kan ju återkoppla med att det funkade kanon, fick ta o köra en dubbelbehandling på några ställen men överlag gick det mkt smärtfritt o nu är murstocken målad o klar.
 
Hej! Gammal tråd.. Men jag undrar lite vad för färg som du målade murstocken med sen? Och målade du rakt på murstocken då eller hur gjorde du? Har en öppen spis med en tapet på som ser putsad ut, men det är som sagt en tapet. Efter att ha installerat en kasett i öppna spisen så fick de gå in i väggen ovanför spisen - murstocken. Därför är det nu en stor rektangulär där tapeten är borttagen och som jag bara målat med vanlig vit färg för att det inte skulle synas så mycket. Men tanken är alltså att ta bort den gamla tapeten och att då måla om om en får det hyffsat slätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.