Det har nu blivit dags att måla 280 kvadratmeter källarväggar vita.
Väggarna är putsade och var tidigare tapetserade.
Silikatfärg känns som det självklara valet, men vilket fabrikat ska man välja?


Jotun, Nordsjö eller Keim?

Färgsäljarna på ett lokalt byggvaruhus avrådde starkt från Beckers då den tydligen avger emissioner vilket skulle göra innemiljön ohälsosam. Det låter konstigt men eftersom Beckers klassat färgen som utomhusfärg kanske det ligger något i det.

Jotuns skulle funka både ute och inne.

Nordsjös färg skulle tydligen innehålla lite plastkulor som den del av färgpigmenten.
Vitt skulle det dock det inte vara så stora mängder i.

Keims färger verkar vara de bästa men också de dyraste.


Vilken ska man välja, det är stora ytor som ska målas och det gör ingen om priset hålls nere.
 
Det var ganska mycket vägg. Har bestämt att det skrivits i några andra trådar att silikatfärg är betydligt billigare i Tyskland så det kan vara ett tips att leta där.
 
Om jag inte missminner mig så har Beckers en färg som heter webetonex, billig är den dessutom.

Kolla upp den. Enbart inomhusbruk
 
Jag köpte silikat färg på hornbach, sen om den är bra vet jag inte. Men den var billig och lätt att måla med.
 
Om någon undrar så blev det Nordsjöfärg.
 
Intressant tråd då jag själv ska måla några källarväggar vita med just silikatfärg. Har läst och hört att vissa silikatfärger (exempelvis en från Alcro som jag blev rekommenderad) luktar mycket starkt och kräver god ventilation. Något som kan vara nog så svårt att lösa i en källare...

Tänkte därför höra med dig om färgen från Nordsjö. Var den luktfri?
 
Jag skulle nog vilja påstå att ingen färg är luktfri :)

Ska jag försöka förklara så luktar den svagt.
Det gick väl åt cirka 100 liter som applicerades under några veckor så det blir ju en hel del som ska ånga ut.

Det var ingen jobbig lukt när vi målade och den gick att förnimma i kanske 4 månader innan den ebbade ut helt.

Väggfärgen och till boplanet tycker jag är värre, två månader och den känns fortfarande. Men visst vissa tycker att det luktar gott och då är det ju positivt. :)
 
Nej jag förstår, det var dumt uttryckt av mig. :)
All färg luktar, men "vanlig" väggfärg är ju inte farlig att inandas. Visst, det luktar och kan kanske vara störande i sig, men det krävs inte en massa vädrande bara för att man ska kunna bo i huset. Just färgen från Alcro verkar faktiskt lukta så mycket och förmodligen inte helt hälsosamt att god ventilation krävs. Sådan färg känner jag inte direkt för att måla inomhus med, i synnerhet inte när man har småbarn.
 
Baserat på känsla så upplever jag inte Nordsjöfärgen som "farlig".

Ytan blir fin men silikatfärg ger en viss känsla när man tar på den, nästan som lite fet.
 
Lyfter den här tråden för andra gången på kort tid. Ursäkta :)

När du målade på dina putsade väggar, blev det inte en massa sand i rollern? Känns som att det rasar lite sand varje gång jag drar med handen över mina putsade väggar...? Kan det vara läge för mig att putsa om, eller är det ett vanligt fenomen med lätt lossnande sandkorn när man tar på en omålad putsvägg?
 
Nä, något sådant upplevde jag inte då putsen var i bra skick.

Däremot hade jag glömt dammsuga några fönstersmygar innan jag skulle rolla och där fanns det gott om grus som gjorde det svårt att rolla.
 
Tack för det! Jag kanske får se över mina väggar trots allt... :surprised:
 
Lyfter denne tråden igen før att stælla några spørsmål.
  • Var køpte du silikatfærgen och hur mycket betalade du?
  • Skulle du kunna skicka några bilder på hur det blev och hur matt silikatfærgen ær, jmf gærna med en annan vægg med vanlig væggfærg om du har, alternativt med træfærg på fønsterkarmar eller liknande.

/Anton
 
Hej! Med viss risk för att jag måste skämmas nu, men färgen är inköpt, dock inte använd ännu :)
Massor av andra renoveringsprojekt har tagit tid, men nu är det dags att börja med källaren igen. Färgen är från Alcro och är alltså en silikatfärg. Kan ta en bild på burken om du vill?

Tanken är nu att slipa ned gammal puts från väggarna, putsa/laga väggen och sedan måla med silikatfärgen. Kan därefter ta bilder på detta, men om du har ont om tid är jag rädd att du kommer att bli missnöjd. Det här projektet kommer nämligen bara att utföras när det är regnigt och tråkigt utomhus och nu är det ju stekhett och solgass hela dagarna. Då ligger jag på stranden och njuter av semestern istället för att slipa och måla i källaren :)

Kan uppdatera tråden när jag påbörjat arbetet. Lär inte ta alltför lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.