Tjena, jag har precis tillbringat x antal timmar att stryka panelen på vårt fiskarhedenvillan hus innan vi spikat upp dem. Nästa år tänkte jag stryka en gång till, och har läst att en del av er som är här har sprutat hus med wagner paint crew. Jag såg också att det finns en lite 'bättre/större' modell som heter Project 115.

Är det någon som vet om den skulle funka med Nordsjös Tinnova VX Oljetäck färg? Vi funderar också allvarligt på att måla väggarna inomhus (gips) samt taket (träpanel)... Inser att det är viktigt med spacklingen på väggarna...

mvh Hasse
 
Hej, Hasse!
Jag har ännu inte lagt min beställning på min project 115 , (nu på onsdag...) men jag har varit i kontakt med den ansvarige på esska och denna spruta kommer att funka för dina önskemål.
Jag är i precis samma sitution som dej, använder nordsjö´s tinova vx, ska spruta innertak(paneltak-110 kvadrat), innerväggarna (stående panel, två våningar) och har även gjort ett buller/insynsplank på ca:50 meter ggr 1.80m som ska målas på båda sidor en andra gång till våren.
Det jag läst mej till och diskuterat mej fram till är att denna spruta kommer att spara rejält med tid (= pengar!!!) för mej så jag är helt övertygad om att du kommer att få samma nytta av denna som jag.
En utvärdering får av naturliga skäl komma lite senare, men jag tror verkligen på denna produkt.
Lycka till, mvh // Mixar´n
 
Tjena Mixarn, det låter intressant! Hur är det med olika munstycken? Jag såg att det följde med två olika, har du kollat vad de andra kostar? Är det något mer man behöver för att köra färger med olika viskositet?
 
Jag passade på att fråga om det var något som jag behövde beställa till, när jag ändå skulle lägga en beställning.
(är så fruktansvärt trött på att ha beställt en "komplett"vara, endast för att vid uppackningen tvingas inse att jag inte kommer kunna använda varan utan vidare beställningar!!! )
Men jag fick då klart för mej att dessa två munstycken är allt jag kommer behöva.
Det enda som sprutan inte klarar av är slamfärger, eftersom denna färg innehåller micropartiklar som på sikt kommer att förstöra både sprutan och munstycken.
Jag har skrivit mer om detta under rubriken "verktyg & maskiner"
Mvh // Mixar´n
 
Hej!

Funderar på att skaffa en project 115 främst för att köra tinova vx utvändigt men undrar hur den är att göra ren efter användning med just denna färg
Min erfarenhet av penslar o dylikt är att det inte duger med bara vatten som Nordsjö säger för då beckar penslarna igen och blir styva.
Ni som målat tinova vx med sprutan vad säger ni?
 
Har en project 115 som står och väntar i hallen. Premiär blir nästa vecka med att spruta väggar och tak i ett rum. Återkommer med lite kommentarer.
 
Så, nu är det gjort. Oskulden på min Project 115 är tagen. Jag hade taklister kvar i taket i furu. Jag ville inte plocka ner dem, dels för att jag var rädd att ta sönder dem och dels för att de var riktigt bra gerade.

Grunden skulle jag lägga med en oljebaserad snickerifärg. Efter en hel del bläddrade i manualen så var det dags att börja....Det kommer ingen färg? Efter ett snabbt byte av sprutmunstycke var problemet åtgärdat. Insåg att det gäller att jobba ganska snabbt, plus att jag hade lite för högt tryck och för tunn blandning. Efter lite justerade gick det dock riktigt bra.

Målningen tog ca 5 min, rengöringen 1 timme, stön. Anledningen till detta var att jag inte visste hur man gör rent maskinen, mer bläddrande i manualen. Och så var jag rädda att om jag inte fick bort all färg så skulle det nog sätta igen filter och dyl.

Men rengöringsprocessen funkar riktigt bra. Det enda jag kan klaga över är hur man skall tömma själva slangen.

Min rekommendation är följande. Kör alltid vattenbaserad om det går, men brukar ju ha oberänsad tillgång till vatten när det är dags för rengöring. Själv gjorde jag av med två liter teknosolv. Och använd den till större ytor/projekt, mitt test var total overkill.

Nästa steg är att köra taket och väggar, och denna gång med vattenbaserad färg. Ser fram emot det.
 
Vilken gammal tråd!

Står nu och stampar av köpsug av en Wagner 115.
Då är ju frågan hur maskinen har klarat sig de åren nu haft era?

Såg en instruktionsfilm på nätet där de visar hur man rengör slangen också.
När man är färdig så säger de att man ska hälla några droppar "hushållsolja" i insuget i tanken innan man ställer undan maskinen.

Vad är det för olja?
 
Har en på vårat jobb haft den ett par år kört ett x antal m2 väggar med vattenbaserad färg funkat riktigt bra,men vilket jobb att rengöra den phu.(30min)
Dock så har den gått sönder nu och letar reservdelar och det är inte lätt.
Kan va bra att veta
Ang oljan så går det bra med symaskins olja den är till pumpdelen som kan fastna.
 
Tja vi har många kockar på våran fabrik och eftersom jag jobbar med reparationer så ser jag mkt i detta fall
så vet jag att filter o dyl sätts igen av torkad färg även om den var mkt "rengjord" från målaren.
Äger man en själv så är det nog bra om man lägger ner tid på rengöring.
 
hej,

ni som har köpt denna, behöver man späda färgen något? Tänker då främst på vanlig vattenbaserad inomhusfärg.
 
Det är inga problem att spruta ganska tjock färg, sprutade själv tjock fasadfärg förra året utan problem.
 
herge skrev:
hej,

ni som har köpt denna, behöver man späda färgen något? Tänker då främst på vanlig vattenbaserad inomhusfärg.
Jag har bara sprutat inomhusfärg men det är aldrig problem.
Häll i, kör.

Jag hade dock gammal färg som jag rollat mur med. Det var grus i färgen som satte igen filtret hela tiden. Men har man ren färg så kan man köra rakt ur burken.
 
Finns det någon liten handspruta som klarar outspädd färg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.