E
kan man måla om/över ett virke som är impregnerat?
alla typer eller vissa?
grundfärg eller täckande direkt?
släpper färgen eller sitter det kvar?
 
Det viktigaste är att man ska inte måla över impregnerat trä direkt. Minst ett år ska man vänta enligt vad jag har hört.

Färgtyp,nja, en gång målade jag en tryckimpregnerad spaljé med grundfärg + beckers täcklasyr (vattenburen) på färgbutikens inrådan och efter två år såg jag en viss krackelering i färgen på spaljens ovansida, där det var som mest solbelyst. Hur det gick sen vet jag inte eftersom vi flyttade därifrån men skulle jag göra om det skulle jag nog hellre ta en alkydoljefärg med tillhörande grundfärg.
 
Farzan skrev:
Det viktigaste är att man ska inte måla över impregnerat trä direkt. Minst ett år ska man vänta enligt vad jag har hört.
Jag läste en artikel i GDS om myter med tryckinpregnerat, där skrev de att det går måla direkt på tryckt.
Själv har jag målat direkt med täcklasyr på tryckt, det jag målade för 2 år sedan har då inte flagnat..
Jag är helt övertygad om att det måste bero på vad det är för färg man målar med som gör att det möjligtvis flagnar..
 
Jag tror att det mer handlar om hur fuktigt virket är.
 
Mikael_L
Toaster skrev:
Jag tror att det mer handlar om hur fuktigt virket är.
Och därför känns ju latex/akrylat-färger inte så 100% ... som minskar möjligheten att låta virket torka.

Jag har också hört att man inte ska måla förrän det gått ett år. Anledningen har jag dock aldrig fått redovisad. Det kan vara något med impregmeringsmedlen eller helt enkelt att virket är riktigt råfuktigt i början.

Ville jag vara riktigt säker på bästa möjliga resultat så väntade jag ett år, målade efter en fin torkperiod, på försommaren lämpligtvis, och använde alkydoljefärg eller någon annan färg som inte stänger in fukt så bra.
 
E
tackar för era svar å harkollat med fler `kanaler´ å alla säger samma sak
torrt impregnerat virke så funkar det....
det här är flera års virke så........;)
 
Enligt ovan nämnda artikel kan det tvärt om vara svårt att få färgen o fästa på alltför gammalt tryckt virke.. :p
 
Var innan på exakt samma funderingar. Tack Sökfunktionen.

Är det bara en skröna att man inte ska måla på tryckt virke första året?

Jag kan INTE förstå varför amn inte skulle kunna lägga på tex en vattenspädbar lasyr.

En lackfärg kan ju krackelera när trät krymper.

Om ingen kan komma förkalara detta så är det dags att officiellt ta död på myten.
 
Old habits die hard...

Det här är en gammal myt, som gäller det gamla sättet att impregnera virke på.
Impregneringsmedlen har förändrats, i takt med strängare miljökrav.
Förr kunde man inte måla färskt impregnerat, av anledningar jag inte känner till, men med dagens metoder så är det inga som helst problem att måla nytt impregnerat virke.
Det sägs även att man inte kan måla tryckt virke med Faluröd...det gjorde jag, på alldeles nyimpregnerat, och det står sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.