och kanske länka till någon bra sida med information...

Jag har börjat köpa maskiner och behöver trefasuttag. Den nya högtryckstvätten är på 4,7kW och jag vill köpa en kompressor på 11kW men vet inte om jag kommer kunna säkra för den.

Hur räknar man fram hur stora säkringar man behöver i ett trefas system?

PS. Jag skall anlita elektriker men vill inte framstå som idiot när han kommer... :confused:
 
Dessa effekt-formler med roten ur 3 behöver man egentligen inte komma ihåg.

Följande tror jag är omöjligt att glömma bort, om man har förstått det:

En trefasgrupp kan lastas med 3 gånger högre effekt än en enfasgrupp med samma säkrings-storlek.

T.ex. 16A
Max effekt på 3-fas blir 3 * 16A * 230V = 11 kW

Detta gäller oberoende av om 3-fas-lasten är kopplad för 230V eller 400V.

Den formeln är lättare att komma ihåg än 400V * 16A * (roten ur 3),
som naturligtvis ger samma resultat.

/Hasse
 
Fast 16A räcker inte långt för en 11kW kompressor, märkströmmen på den motorn är drygt 20A, och vid starten går det nog på 25A säkringar om den mjukstartas eller Y/D-startas, direktstart 50A kanske beronde på hur stor massa det är i svänghjul o.s.v.
 
Wilmer skrev:
För info om trefas
[länk]

En bit ner i texten har du en formel för sambandet mellan ström, spänning och effekt
Tack Wilmer! Jag hade faktiskt läst på Wikipedia men måste erkänna att jag inte förstår ändå...

Vad är det normalt för spänning in i huset? På första lådan med säkringar står det 500V och 60A. Om man öppnar det sitter 3 feta porslinssäkringar med grön botten.
 
b_hasse skrev:
Dessa effekt-formler med roten ur 3 behöver man egentligen inte komma ihåg.

Följande tror jag är omöjligt att glömma bort, om man har förstått det:

En trefasgrupp kan lastas med 3 gånger högre effekt än en enfasgrupp med samma säkrings-storlek.

T.ex. 16A
Max effekt på 3-fas blir 3 * 16A * 230V = 11 kW

Detta gäller oberoende av om 3-fas-lasten är kopplad för 230V eller 400V.

Den formeln är lättare att komma ihåg än 400V * 16A * (roten ur 3),
som naturligtvis ger samma resultat.

/Hasse
Härligt Hasse, det var på min nivå!
 
Husowner skrev:
Tack Wilmer! Jag hade faktiskt läst på Wikipedia men måste erkänna att jag inte förstår ändå...

Vad är det normalt för spänning in i huset? På första lådan med säkringar står det 500V och 60A. Om man öppnar det sitter 3 feta porslinssäkringar med grön botten.
Det normala är att man har 3 fas in. Då är det 400 V mellan faserna, och 230V från resp. fas mot nolla eller jord. Jag tror inte vi skall gå in i detalj på varför det blir detta förhållande mellan spänningarma här.

Har man en industrilokal eller liknande så kan man få lite andra spänningar in, men då är det typ 2 eller 4 KV och man håller sig då med egen transformatorstation för at få ned det till 400V. I större sammnahang finns det även elmotorer som går på 2KV direkt, men då pratar vi valsverk i stälindustrin etc.
 
snaggletooth skrev:
Fast 16A räcker inte långt för en 11kW kompressor, märkströmmen på den motorn är drygt 20A, och vid starten går det nog på 25A säkringar om den mjukstartas eller Y/D-startas, direktstart 50A kanske beronde på hur stor massa det är i svänghjul o.s.v.
Tack

Jag borde fråga vad det står på kompressorn innan jag köper den med andra ord.

Det räcker alltså (precis) med 16A säkring för drift men vid uppstart drar den väsentligt mer med ström. Hur mycket beror på mjukstart eller Y/D start.
 
Brukar man inte säga att startströmmen vid direktstart är tre gånger så hög som märkströmmen?
 
Eyeball skrev:
Brukar man inte säga att startströmmen vid direktstart är tre gånger så hög som märkströmmen?
Egentligen runt 7 gånger större, men det räcker att säkringarna är dubbelt upp vid inte alltför tung direktstart.
 
Säkringarna (iallafall porslin/diazed) klarar betydligt mer intermittent än märkningen antyder. Dvs en 16A (speciellt en trög en) klarar betydligt mer en kortare tid (startströmmar) än man kan tro..(Det är därför de kallas tröga......)
 
vid direktstart är en tumregel att ha en trögsäkring på 1,5 ggr märkströmen.

edit:
oj här sitter jag och somnar innan jag hinner klicka på skicka svar. två som hann imellan :)
 
Redigerat:
Tack för era svar! Det börjar klarna :)
 
Mikael_L
Husowner skrev:
T På första lådan med säkringar står det 500V och 60A. Om man öppnar det sitter 3 feta porslinssäkringar med grön botten.
Detta betyder inte att du har 500V och 60A in till huset.
Det betyder att utrustningen (lådan med innehåll) är godkänd upp till 500V och 60A. (Eller hur?, hoppas jag inte har fel nu)
Men i verkligheten har du 400V och ?A

Ja hur många A, grön platta = 6A .... nja ...

http://www.isolde-laglandet.se/elcentraler_sakringsfarger_2okt2006.pdf
 
Utan att gå in på formler så, några standardstorlekar på motorer 3-fas 400V:

4,7 kW = 10A säkring
5,5kW = 13A
7,5kW = 16A
9kW = 20A
11kW = 25A

Strömmen kan variera mellan olika motorer med samma effekt, så man bör alltid läsa av skylten på motorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.