T
Hej!Vi har köpt en tvättmaskin som är 1 fas och skulle till att koppla in den men upptäckte att vårt badrum har ett 3 fas uttag (så den gamla maskinen var 3 fas maskin). Är det någon som vet hur man kopplar in denna nya 1 fas maskin, kan man göra själv eller måste man betala elektriker dyra pengar?
 
Det finns inga femfaser maskiner. Detta system existerar inte. Du har antaglingen 3 faser nolla och jord=5 trådar.
 
Jag hade inte gett mig på att koppla in den i ditt läge. Vad kostar inkopplingen mha riktig elektriker i förhållande till inköpspriset? 10%? Rätt skönt att sova gott för dom pengarna va?
 
Femfas? Ring en elektriker!
 
T
Granit99: det kan stämma, har inte så stor koll på det här med elektricitet. Hur kopplar man då in den nya maskinen?Man skall väl inte behöva en elektriker för att koppla in en ny maskin,eller? Känner ingen som har behövt det när det köpt nya vitvaror.
 
Att koppla in en 3-fas apparat får man för det första inte göra själv. Det är dessutom så att om man skall göra det korrekt så måste man mäta i uttaget för att försäkra sig om vilka anslutningspunkter som är fas resp nolla (för att inte tala om skyddsjord). Det finns visserligen standard för vilka färger som är vad, men det kan man aldrig lita på att det stämmer i ett  givet uttag. Och standarden har ändrats ett antal gånger genom åren.

Och om du kopplar fel, så brinner i bästa fall maskinen upp, i sämsta fall så dör någon.

Det faktum att det hela dessutom är i ett badrum gör risken så mycket större.

Det är visserligen så att många gör inkopplingar man inte får, men 3-fas hör faktiskt till det som en hempulare ofta kallar på elektrikern för, risken att göra fel är helt enkelt för stor.
 
  • Gilla
Gia mas och 1 till
  • Laddar…
tinajade skrev:
Granit99: det kan stämma, har inte så stor koll på det här med elektricitet. Hur kopplar man då in den nya maskinen?Man skall väl inte behöva en elektriker för att koppla in en ny maskin,eller? Känner ingen som har behövt det när det köpt nya vitvaror.
Jag kan bara säga att min bror försokte koppla in en trefasspis och det blev en stor smäll.
 
  • Wow
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Kan du kolla vad det är för färger på trådarna i ditt uttag?
 
som sagts tidigare. det har "nästan" ingen betydelse vilken färg det är på trådarna. man MÅSTE alltid mäta vad som är vad
föresten tillverkas det 3-fastvättmaskiner numera? (förutom då stora tvättmaskiner)
 
Nej, men det var väl ingen trefas maskin? Frågan som ställt är väl egentligen hur man kopplar in en en-fasig maskin i en anslutning med trefas.

Mät först att jorden (röd eller gul/grön) är korrekt. (230V mellan jord och fas) Mät sedan att nollan(förmodligen svart eller blå) är korrekt (230V mellan noll och fas) Mät sedan att de tre faserna (förmodligen 3st vita eller 3st svarta eller en svart en brun och en svart/vit) är korrekta (400V mellan faserna, 230V till jord resp. nolla)

Det enda du nu inte kan vara säker på är att inte nollan och jorden är förväxlade. Detta kräver dock lite mer av dig för att komma fram till rätt svar (beroende på om du har separerad nolla/jord i centralen alt. JFB installerad finns några olika varrianter på hur du kommer fram till detta. Jag tycker personligen att om inte jorden är gul/grön så bör man låta en elektriker göra instalationen. Varför jag inte bemödar mig med att skriva hur du gör denna mätning... Men har du en gul/grön jord ska den inte vara förväxlad varför dessa mätningar bör räcka.

Kom bara ihåg att vara försiktig när du mäter och är du det minsta osäker, ring en el-firma eller en duktig vän istället för att chansa.
 
  • Gilla
Jesswe
  • Laddar…
T
Maskinen vi köpt är begagnad från 2003 och är en Borsch, så det är ingen helt ny maskin. På bifogad bild ser nu elen från nya maskinen, på gamla maskinen är det 5 st kablar istället för 3 som på bilden. Vad kostar det ungefär att anlita en elektriker för denna installation?
 
  • HPIM0980.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tinajade skrev:
Maskinen vi köpt är begagnad från 2003 och är en Borsch, så det är ingen helt ny maskin. På bifogad bild ser nu elen från nya maskinen, på gamla maskinen är det 5 st kablar istället för 3 som på bilden. Vad kostar det ungefär att anlita en elektriker för denna installation?
Enligt kabelbilden så är din "nya" maskin en 1-fas maskin och inget annat.
Den skall anslutas till jord (gulgrön kabel) fas (brun kabel) och nolla (blå kabel).

Vilket som är vad i din vägganslutning går inte att förklara över "nätet", måste mätas på plats i kontakten/väggdosan.
 
T
roli skrev:
Enligt kabelbilden så är din "nya" maskin en 1-fas maskin och inget annat.
Den skall anslutas till jord (gulgrön kabel) fas (brun kabel) och nolla (blå kabel).

Vilket som är vad i din vägganslutning går inte att förklara över "nätet", måste mätas på plats i kontakten/väggdosan.

Men detta är alltså något vi kan göra själva och inte behöver elektriker för, eller?
Vad behöver man för verktyg för att mäta strömmen?

Hjälper det om jag tar en bild på hur den maskinen från 80 talet vi idag har är inkopplad?
 
Du skrev "...uttag" i ditt första inlägg. Innebär det att den gamla maskinen hade en stickpropp? Låter ändå inte så troligt. Kanske du kan ta en bild på det uttag där den gamla maskinen är/var ansluten?
 
Med risk för att verka tjatig, så tycker jag att detta är ett utmärkt tillfälle att kalla på en elkunnig. Behörig eller ej.

Det är alltså fråga om att koppla in en enfasmaskin på en trefas kopplingsplint? Försök att fördela dina stora förbrukare jämt mellan faserna.

Stora förbrukare kan vara tvättmaskin, diskmaskin, spis, torktumlare etc. Om du lägger alla dessa på samma fas, kommer du att få problem med att huvudsäkringen på den fasen brinner av ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.