Har ett problem med flimmer i belysningen.
All belysning från LED-spot till vanliga bordslampor med glödlampor blinkar samtidigt i hela huset.
Det sker inte helt systematiskt, men vid en logg ungefär 6-7 ggr mellan 18-22 på kvällen (När jag var hemma och förde dagbok) De varar ungefär i 5-6 minuter. All belysning fladdrar under denna tid.

Nybyggt hus i stan med vanligt elnät.
Vi har haft en elmätning av elbolaget på tre faser där man konstaterar att det är inre övertoner som bruar regelbundet. Elskåpet är undersökt både vid gatan och i huset.

Mina funderingar kretsar något mot bergvärmepannan.
Dels är det mer aktivitet på vintern. Dock sker det inte varje gång pannan startar,
Har följt den noga och vi hade elektriker på plats en hel dag utan flimmer. Klockan 16 när han gick hem började fladdret....

Så hur ska man gå vidare med detta för att hitta boven. Har provat att dra av eneheter som strömmen till pannan mitt i ett fladder men det fortsatte.

Undrar lite vilka enheter som kan störa så på tre faser. Bergvärme, Frånluft?, Någon pump till golvvärmen?, Vitvaror...

Några idéer för att lokalisera boven här?
 
Dessa "inre övertoner" låt märkligt, dels hur man kan säga att de kommer inifrån huset och dels att storleken skulle ge ett sådant spänningsfall i N/PEN att t.o.m LED-lampor flimrar/blinkar på alla faser. Jag förutsätter att problemet finns utspritt på alla grupper i huset? Du har väl fått en rapport som du kan delge här som visar storlek och utseende på dessa övertoner. Vilken frekvens har flimret/blinkandet? Hur kraftiga är dessa blink, slocknar glödljusen eller går det att säga hur ung mycket.

Du bör ju enkelt kunna isolera problemet om det kommer inifrån genom att slå av en misstänkt apparat i taget till dess att symptomen uteblir en hel kväll. Jag kan dock inte peka ut några sannolika kandidater i ett normalt hem. Elpannan har du provat. Men om du stänger av allt utom belysning så bör du kunna vara säker på att problemet kommer utifrån.

Har du hört med grannarna ifall de upplever liknande problem?
 
Provar att ladda upp här:

Diagram över strömtransienter som visar fluktuationer i strömstyrka över tid, vilket kan indikera flimmer i belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Graf över spännings- och strömkurvor som visar flimmer i en belysningsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja hela huset blinkar och all belysningstyp. (samtidigt)
På vanliga bordslampor uppfattar man det som mindre blinkningar.
På LED-spot med dimmer kan det uppfattas mer. Det fladdrar rejält kanske inte helt släckt, (Kan uppfattas som en tänd brasa om man kikar in från ett annat rum)


Är ingen granne som reklamerat flimmer till elbolaget.
En granne hade lite flimmer i sina spottar. På dem har han fibaro dimmers.
 
Det enklaste är väl att stänga av alla misstänkta källor några timmar för att se om det slutar.

Börja med bergvärmen, sen golvvärmen .....

Själv har jag en bekant vars elektriska golvvärme ger blink i lampor. Antar att det bara är på en fas.
 
Då handlar det om den lilla detaljen att tolka dessa kurvor...jag är inte hemma på detta. Vi ser i alla fall
- en frekvens på 50 Hz,
- toppströmmar på beskedliga 1 - 4.5 A om nu inte instrumentet filtrerat bort rena sinusformade strömmar,
- strömmar som ser ut att sticka iväg i toppen på sinusvågen,
- vilket de tillplattade spänningskurvorna visar.

Det säger mig att det handlar om "småelektronik" fast en kanske större mängd, alltså
- dimmers - framkantsdimmers som öppnar nära toppen på sinuskurvan,
- elektronik med en konventionell nätdel där glättning av kondensatorerna orsakar en kort strömtopp.
- ?

Fas L1 ser ganska hygglig ut, L2 utmärker sig med höga skarpa strömtoppar och L3 visar en högre grad av olinjäritet vilket kan tyda på en blandning av olika slags elektronik.

Så, om inte detta ringer klockor hos läsare med en högre grad av hjärnans funktioner i behåll så skulle jag säga att det är läge att inventera och lista apparatbeståndet per fas i huset, gärna i kombination med symptom och vad som belastar just då. Det ser ju inte bra ut så antingen har du typ 100 dimmers och 20 DVD-spelare eller så är det nåt fel på anläggningen. Fick du ingen mer hjälp av mätfolket? De kan ju inte bara lämna över detta utan tolkning. Men det var nätägaren sa du? Det bryr sig nog inte så länge som inte nätet störs.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
jag håller med om tolkningen att detta borde vara en last från elektronik. men småelektronik drar inte 4A, fast iofs, en rejäl dimmer kanske...

Hur är det med bergvärmepumpen, fabrikat, typ.

Om den har en varvtalsreglerad kompressor, så sitter det en frekvensomriktare som driver kompressorn. Den kan i så fall kanske ge strömkurvor liknande det här. Dock skumt att det inte är på alla 3 faserna i så fall, eller så är det just det som är fel, en fas död till bergvärmen...
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Sedan är det en annan femma, att jag vet inte om de här strömkurvorna är så anmärkningsvärda. Det känns inte uppenbart att de skall ge flimmer i lampor. Hade spänningen sett så illa ut så...
 
Kurvorna vi ser är ju upptagna under en 5e dels sekund.

Såg det rimligt lika ut en längre tid, eller är detta ett "worst case" under en längre mätid?
 
Det lilla som framgår av kurvorna är inget som ger flimmer, de två nedre verkar samhörande. Strömmen är givetvis distorderad men beloppen mycket beskedliga och på spänningen där man normalt skulle sett något är ju alla likvärdiga och utan något anmärkningsvärt. Snarare ser man samma form på avvikelser hos alla tre spänningarna vilket mer pekar på brister i mätningen/utrustningen.

Har du flimmer i vanliga glödlampor har det som visas här inget med ditt problem att göra. Du får ta dit någon som hjälper dig både mäta och framförallt letar efter fel Och du ska inte acceptera det mer eller mindre mumbojumbo du fått kring inre övertoner det håller inte att bete sig så bättre säga att man inte vet/förstår vad som händer.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
IVT bergvärme greenline årsmodell 2014 (Har tyvärr inte exakt modell just nu)
Enligt IVT kunde detta symtom uppstå om man hade för klen tråd till pumpen 1,5 mm.
Men det är 2,5 mm enligt elektrikern dvs som det ska.
 
Har inte 100 dimmers men väl ett 20-tal på olika ljuskällor.
Dock är både dimmer och spot väl använd av eletrikern i alla nya hus som de gör och ingen reklamation tidigare på dem.

Frågan är vem som är lämpligast att studera detta vidare. Någon slags elbesiktningsbyrå?
 
De här kurvorna är såvitt jag förstår upptagna när felet inte visar sig?

Troligen var bergvärmen inte igång under mätningen. Det ser ut som strömmen i de 3 faserna ligger på max 1A effektivvärde vardera, dvs. huset drog totalt ca 5 - 700w när mätningen gjordes. bergvärmen borde dra mer än så när den är igång. Jag är dock lite osäker på hur lite den drar om den är varvtalsreglerad och bara går på lägsta effekt.
 
Utrustning liknande den som har tagit upp de här kurvorna finns för långtidsloggning. Gäller bara att hitta en firma som kan ställa ut en.
 
Vi har haft log i 2 veckor från nätägaren på alla tre faserna... Har bett om fler ögonblicksbilder då gärna när pumpen kör.
 
OK, men nätägarens log har inte sett något alls? Var loggade nätägaren? Före mätaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.