Vi har grävt i samband med förra årets trädgårdsrenovering grävt ner åtskilliga meter gula markrör för att kunna få ner 230V-armaturer, pollare spottar etc i trädgården.

Vi kommer att behöva koppla lite under mark. Det blir ett par förgreningspunkter och det är inte alla armaturer man kan koppla i.

Elektrikern pratade om praktiska "garden hubs" som är typ som brunnar (med hål i botten för dränering) man kopplar in de gula rören i.

Nu har jag hittat dem, kommer från UPONOR. Se pdf här: Uponor Garden Hub och bild från Uponor nedan. Visst, verkar ju klockrent. Men när jag fick priset från Granngården... 1 100 spänn!!

Nån som har ett billigare alternativ, eller tips om nätköp utomlands? Det är ju inte direkt några dussinprylar med stort utbud o prispress...
 
  • Uponor garden hub.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut som du kan köpa en vägtrumma och såga i bitar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
tommib
Måste du kunna koppla om? Dosor för nedgrävning med gjutharts kanske kan vara ett alternativ i så fall.

Annars håller jag med ovanstående, produkten ser ut som en vanlig vägtrumma men det kanske är själva locket som drar upp priset.
 
Har själv gjort liknande lösningar med små lådor i impregnerat virke. Det är dräneringen som är det viktiga, inte lådans utformning. Här har vi ytterligare en sak till tråden om mest onödiga pryl...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, hade det varit ett skäligt pris tycker jag inte den är så dum. Och lite nice att koppla PEM-slang också (t.ex. med T-koppling med gardenaadapter på sommarvattnet etc)

Men när jag tittar vidare, och med tanke på vikten av mycket god dränering om man förlägger under mark, funderar jag på om man inte bara ska sätta upp ett par såna här liknande den nedan 2 dm upp på tryckt regel i rabatten (där jag bör kunna ha ev. förgreningar, resterande får kopplas inne i armaturerna om det går):
 
  • IP65-Waterproof-Junction-Box-3-Way.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Ändå bättre tror jag det är att fylla "vanliga" kopplingsdosor med gel det finns några olika typer av gel som blir vattentät men det stelnar inte så man kan koppla om, om man vill. Dosor utan fyllnadsmassa är ingen bra ide i marken för OAVSETT vad dom skriver och lovar kommer det förr eller senare att samlas fukt i dom och det leder ofelbart till överslag.
 
elmont skrev:
Ändå bättre tror jag det är att fylla "vanliga" kopplingsdosor med gel det finns några olika typer av gel som blir vattentät men det stelnar inte så man kan koppla om, om man vill. Dosor utan fyllnadsmassa är ingen bra ide i marken för OAVSETT vad dom skriver och lovar kommer det förr eller senare att samlas fukt i dom och det leder ofelbart till överslag.
Det låter ju mycket intressant med gel som man har möjlighet att "pilla bort" gelen... :)

Då kan man ju lägga dosan under mark i en egenhändigt byggd trumma (de 1100 kronorna gånger X på UPONOR-hubben sparar jag gärna in på) med bra dränering (men inte helt kritiskt isåfall).

Ett problem annars med kopplingsdosa som den svarta ovan över mark är att gulrören, kanske 4 st., måste upp och kablarna in lite snyggt i en smal dosa, och så ska man täta de öppna rören så det inte regnar ner i dem etc...:confused:
 
När man lägger slang och rör i mark ska man även göra hål i undersidan av slangen/röret på lågpunkterna, då slipper man att det står vatten i rören.
 
Jag vet. Men insåg det när det var försent.... :surprised::confused:
 
elmont skrev:
När man lägger slang och rör i mark ska man även göra hål i undersidan av slangen/röret på lågpunkterna, då slipper man att det står vatten i rören.
Och då fungerar de som dränrör... ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.