Någon som såg programmet om eltjuven i Kanpur i Indien?
 
Haha, saknar tv, men kan tänka mig att det var underhållande. Indien har enorma problem med elstölder, både av politiker som lovat gratis el till sina väljargrupper inför något val och den vanlige mannen på gatan. Det är ganska lätt att koppla in sig på stolparna och när ingen betalar blir kvaliteten därefter.

Jag såg en utredning för några år sedan som föreslog ett antal motåtgärder, bland annat att dra mellanspänning så nära kunderna som möjligt och sätta många små transformatorer. Tanken var att eltjuvarna antingen skulle bli grillade (om de kopplade sig på mellanspänningsnätet) eller lynchade av grannarna när de överbelastade kvartets transformator.
:cool:
 
Undras hur måga som dör i elolyckor och hur många elinducerade bränder som flammar upp varje år i det landet? Det gnistrade och sprakade överallt.
Eltjuven var klurig: Först tog han sig förbi det diminutiva stängslet till den lokala transformatorn och orsakade medvetet kortslutning så att den gick ner, sen for han iväg och fixade med sina tjyvkopplingar medan elbolagets folk lagade felet i transformatorn.
 
O
Jag gillar hans skaltång, tänderna....

Men en sak lärde jag mig... om man håller andan så klarar man sig, för då tror elen att man är död....
vilken tur. då behöver jag inte slå av strömmen nästa gång...
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
"Hooking" kallar filippinarna detta, de sätter böjda spikar på kvastskaft som de sedan hookar på nätet och leder in i husen.
 
Kanske något OT, men i samma härad i alla fall: För många år sedan jobbade jag för ABB i Indien. Vi skulle bygga en HVDC linje mellan Rihand och Dehli. Aluminiumledarna som hängde i masterna var synnerligen åtråvärda för befolkningen i de områden som ledningen drogs. För att förhindra att modiga unga män klättrade upp i stolparna och kapade linorna så la man på 5 kV för att tydligt klargöra att "se men inte röra". Det hjälpte inte. Linorna kapades flera gånger och ingen kunde förstå varför och hur!

Det visade sig så småningom att isolatorkedjorna som var avsedda för betydligt spänning (600 kV) var så långa att det gick utmärkt att klättra ner på dem utan att man förorsakade överslag mellan linan - klättraren till jord.
 
Vart ju något år sedan någon bröt sig in i ett ställverk och började klippa koppar med bra mycket högspänning. en dipp i elnätet och sen var det bara en liten svart hög kvar när HSP killarna kom och kollade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.