vi har renoverat badrummet och anlitade en firma för det.
han har nu gjort massa missar där bla elen är en del.
jag fick en stöt i duschen som visade vara pga avklippt värmeslinga samt att golvbrunnen är felsatt så att det läcker in vatten som sen nådde den avklippta kabeln!
jordfelsbrytaren slog inte ut....
nånstans har dom gjort fel när dom kopplat och jag vill ha hit en besiktningsman för just elen...
hur hittar jag en!?

//Sara
 
Jösses! Var glad att du lever... Hoppas du hittar rätt folk som kan hjälpa dig!
 
jag är så tacksam!!
har inte hittat någon att hjälpa mig ännu...
hoppas på hjälp här :) med en kontakt eller så...
bor i göteborgsområdet ska tilläggas.
 
Dels kan du anmäla till elsäkerhetsverket. För själva besiktningen kan du troligen anlita en annan behörig elfirma.

Det låter som de inte använt sig av behörig elfirma för det där jobbet. Jag skulle överväga en polisanmälan också. Visserligen ger det nog väldigt begränsad effekt.

Att jordfelsbrytaren inte löste ut behöver inte nödvändigtvis betyda att den är felkopplad. Det kan vara så att stöten du fick inte nådde upp till 30mA där jordfelsbrytaren skall lösa ut. Även 20mA är väldigt obehagligt.

Fast har de gjort ett sådant fel med slingan så kan de ju ha gjort vilka tokigheter som helst.
 
elsäkerhetsverket är det anmält till...

ska kontakta elfirmor och kolla läget.

tack för svar!!
 
Usch då! Låter som en klåpare! Vad säger firman som gjorde installationerna om dina anmärkningar?

Återkom gärna sen med uppföljning på vad Elsäkerhetsverket gör åt saken!
 
Fy sjutton! Som sagt, var glad att du lever! Duschen är det sista stället man vill träffa på farbror el på!

//Patrik
 
jag är verkligen tacksam för att jag lever... får tänka att jag ska på nåt sätt göra nåt bra av det här nu så att det inte drabbar andra. därför vill jag ha kontakt med andra drabbade också nu... :)
 
Jag tänkte på det här med besiktningen.

OM målet är att se om det finns fler farligheter, så att du vet om du vågar bo kvar. Då duger en bra behörig elektriker, se till att den som kommer ut har egen behörighet.

På elfirmor finns det oftast en med behörighet, resten av de anställda arbetar oftast under "överinseende" av den behörige. De anställda s.k "yreksmännen" är ofta väl utbildade elektriker, kan ha utbildning som räcker för egen behörighet, men de kan också vara direkt från gymnasiet. Rent juridiskt kan montören som kommer ut vara helt okunnig, nyanställd från gatan för en timme sedan så länge han jobbar på uppdrag av en behörig och är anställd i samma firma. Men ingen behörig med självbevarelsedrift skulle skicka ut en totalt okunnig.

Men OM målet med besiktningen är att skaffa bevis inför en ev. stämmning eller liknande, då kanske du bör anlita en certifierad elbesiktningsfirma. Det finns en lista över sådana på elektriskanamnden.nu. Vet inte om alla är listade där eller om det finns fler.

Det låter ju som detta handlar även om dåligt våtrumsjobb, även där kanske du bör anlita en besiktningsman från bkr.se. H*n kanske då kan rekomendera en elbesiktningsman också. Kan tänka mig att det inte är helt ovanligt med båda besiktningstyperna samtidigt.
 
En medlem som jag vet har anlitat en elbesiktningsfirma är Isabel76 (nybyggt hus fullproppat med farliga felkopplingar). Som dock geografiskt finns lång från dig. Men kontakta med PM så kanske du kan få lite erfarenheter.
 
R
Men måste inte den som verkligen har behörigheten åka till platsen där jobbet är utfört och själv se så att jobbet är rätt gjort?
 
Roland112 skrev:
Men måste inte den som verkligen har behörigheten åka till platsen där jobbet är utfört och själv se så att jobbet är rätt gjort?
Nej, hur skulle det se ut tror du, massa jobb ju ... ? :)
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
Gammal tråd...
Man undrar dock. Hur har det gått?
 
Roland112 skrev:
Men måste inte den som verkligen har behörigheten åka till platsen där jobbet är utfört och själv se så att jobbet är rätt gjort?
Nej. Men den behörige installatören skall se till att yrkesmännen har tillräcklig utbildning och erfarenhet av dom jobb han/ hon skickas ut på att utföra självständigt. Han skall se till att dom har rätt typ av instrument för att kunna verifiera jobbet dom lämnar över till kunden. Kolla att dom använder rätt typ av material och verktyg anpassat för materialen o.s.v. Det gäller t.ex kontaktpressning av kabelskor.

Det betyder att han inte skall skicka en ungdom som bara åker runt och kopplar in tvättmaskiner och spisar på befintliga ledningar att utföra ställverksjobb i ett lågspänningsställverk eller byta elcentral självständigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
R
galet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.