Och är det även vid säg 10% av max installerad effekt? Jag vet som sagt inte mycket om större inverters.
 
Danp: Toppeffekten på min anläggning är 3600w. Invertern är en trefas inverter på 10kw från danfoss
 
Lars_stefan_axelsson: Vid 10% så kan jag inte läsa mig till effektiviteten, ska kolla närmre på om det finns någon graf att titta i.


Znitz: Ok, då blir min marginellt större om jag beslutar mig för 20 paneler. Hur tycker du att invertern funkar när du kör 36% av max kapacitet, större förluster? Danfoss invertrar är inte helt vanliga i Sverige? Var det du som var på klimat&energi mässan i Ljungbyhed, där var också en kille som höll på med grundfoss?
 
Spännande. Sammanfattningsvis kan man säga att även om invertrar tappar verkningsgrad när inmatad effekt går ner, så sammanfaller det med de tider på året som ändå inte ger något. Så det spelar i slutändan inte så stor roll om man överdimensionerar sin inverter något. Tappet är inte så stort förrän man kommit långt ner i inmatad effekt och då genererar man ändå inget. Ganska självklart om man tänker efter. :) (Detta om man dimensionerat någorlunda rätt från början förstås).
 
Det som har störst betydelse för sådana här projekt är in verkningsgraden utan om det blir tillåtet med nettodebitering eller inte. Någon som vet vartåt det lutar?
 
I den tråden det hänvisades till så verkade TS ha fått det ja. Tom över året. Dvs kunde tillgodoräkna sig levererade kWh under sommarhalvåret som kunde tas ut under vinterhalvåret. Vilket ju är en stor fördel. Det var något krångel med skatt som jag inte satt mig in i.
 
Om du väljer en enfasinverter som kan ge upp till 22A och har 20A huvudsäkringar så kan du i värsta fall kanske koppla in en styrt konstlast som t.ex. drar igång en 500W byggstrålkastare de dagar du verkligen har max solinstrålning.

En bättre idé är kanske att koppla luftvärmepump använd som AC på samma fas. De dagar du får full effekt från solpanelerna lär du antagligen också vilja köra AC.

Ytterligare en variant kan kanske vara någon krets som startar en förladdad disk/tvättmaskin den tidpunkt som solstrålningen kommer igång för fullt.

Ja, eller varför inte bara ett fett relä som kan bryta en liten del av solpanelerna motsvarande 9% av strömmen?

Ytterligare en variant är att snacka med nätägaren och höra om du kan få ett specialabbonemang med en 25A-säkring och två 20A-säkringar, för ett pris nånstans mellan priset för 25A-abbonemang och 20A-abbonemang.

Om jag hade varit dig så hade jag nog chansat på vad som händer och tagit problemet den dag det kommer. En trög diazed-säkring tål t.ex. dubbla strömmen under en timma (om den sen får vila). Nån som är bättre på att googla fram kurvor kan säkert jämföra tiden man teoretiskt har max solinstrålning med hur lång tid en trög diazed-säkring tål 9% överström. Visst, man ska inte räkna på kontinuerlig överström men om du tar till 6mm2-ledare och i övrigt dimensionerar anläggningen för 25A så är det bara själva huvudsäkringen och inte resten av anläggningen som överbelastas en smula.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
I den tråden det hänvisades till så verkade TS ha fått det ja. Tom över året. Dvs kunde tillgodoräkna sig levererade kWh under sommarhalvåret som kunde tas ut under vinterhalvåret. Vilket ju är en stor fördel. Det var något krångel med skatt som jag inte satt mig in i.
Problemet är att det inte är lagligt - eller i bästa fall en väldigt grå zon - att kvitta utan att betala skatt.
 
OK, då finns det iaf ett elbolag som tolkar lagrummet som vitt nog för att erbjuda möjligheten.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
I den tråden det hänvisades till så verkade TS ha fått det ja. Tom över året. Dvs kunde tillgodoräkna sig levererade kWh under sommarhalvåret som kunde tas ut under vinterhalvåret. Vilket ju är en stor fördel. Det var något krångel med skatt som jag inte satt mig in i.
Jag kan inte se att TS har möjlighet att få nettodebitering, inte ens på månadsbasis:

"Inmatningen måste enligt ellagen alltid mätas per timme vilket innebär att du har möjlighet att sälja ditt överskott till en elhandlare och även har rätt till elcertifikat."

Jag skulle vilja få bekräftat att TS kan få 100 öre per överskotts-kWh, och att det priset skulle gälla året runt.

Att man är nettoförbrukare på årsbasis är en förutsättning för att få de fördelaktiga villkoren för inmatningsabonnemanget:

"Tar du ut mer el från nätet än du matar in under ett kalenderår får vi enligt lag inte ta ut någon avgift för den mätning och rapportering av inmatningen som vi utför. Du slipper då den fasta avgiften i inmatningsabonnemanget."

EDIT:
Citaten kommer från den sida TS länkade till:
http://www.kreabenergi.se/Privat/El/Elnat/Producera-din-egen-el/
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
OK, då finns det iaf ett elbolag som tolkar lagrummet som vitt nog för att erbjuda möjligheten.
Ja, risken är väl bara att alla inblandade parter åker dit för skattebrott och att förutsättningarna för existerande anläggningar blir radikalt försämrade.

Nettodebitering utreds för närvarande och man får verkligen hoppas att kvittning genomförs på årsbasis. Det senaste jag hörde var att Skatteverket kunde sträcka sig till att kvitta på timbasis vilket givetvis är helt ointressant.

Personligen tycker jag att detta med egen elproduktion kombinerad med nettodebitering är en synnerligen bra idé och absolut något som har framtiden för sig bara våra politiker tar sitt förnuft till fånga.

Jag har ett stort ladugårdstak med 45 graders lutning rakt i söder och som står och väntar på Sveriges soligaste plats.. :)
 
Redigerat:
Har ni bra tips på var man köper dessa inverters billigt och smidigt så tar jag gärna emot tips på butiker (antingen här eller pm).
Celler kommer jag ordna privatimport på från asien då jag har kontakter runt om i världen som säljer dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.