Konstaterade just att min särbo förbrukar nästan lika mycket el i 76 m² lägenhet som jag gör i 240 m² hus. Hon har förvisso tre små barn så tvättmaskinen går dygnet runt, men mina misstankar lutar mer åt kyl och frys. Om inte elmataren är kass d v s...

Hursomhelst, kyl/frys är ett elände att få ut för att nå kontakt/uttag så att jag kan plugga in min lilla energimätare. Finns det energi/effektmätare som jag bara kan skruva i istället för en vanlig "propp" (porslinssäkring)? Kanske med en klämma till jord eller nolla.
 
det borde gå att hempula till en lösning!
om du tar en kapsling för 4-5 moduler, sån här: 35-0064_l.jpg

och i denna monterar du en sån här elmätare:
91698-3.jpg

och bredvid den en säkring med rätt amperetal:
142486-1-rogy.jpg

på normkapslingen sätter du en dragavlastning där utgående kabel går ut:
75578-1.jpg

det räcker ju med en 3-ledare, fas in, fas ut och nolla. en RKK kan du använda.

fas in och fas ut trådarna trär du igenom "titthålet" i propphuven, och skalar båda

sen tar du en porslinssäkring som du plockar isär och häller ut sanden. och fas-in sladden löder du fast i den nedre kontaktytan (den som går in mot bottenplattan) fas ut lödar du fast på insidan av propphuven, så när du skruvar dit alltihop så får det kontakt som det skall, och var noga med att man inte kan komma åt några oisolerade delar, låt helst kabelmanteln på RKK'n gå ända in mot titthålet på propphuven (glaset borta såklart) och så viker du undan den 3:e tråden som du ju ska använda som nolla, och lägg på smältlim runt kabeln i "urgröpningen" i propphuven så det blir lite bättre isolerat, den 3:e tråden måste ju anslutas till nollan, och du får helt enkelt öppna centralen och ansluta en noll-tråd till nollskenan och låta den gå utanför centralen och sätta en vanlig bilkabelsko på den, som du kan ansluta din hembyggda energimätare till.
 
Usch, det var fult utlärt.
Den ledare som kommer från "spetsen" av säkringen skyddas bara av huvudsäkringen (med den husstorleken minst 25A!). Rätt area blir då 6 mm2, och det skall vara dubbel isolering hela vägen, mot allt annat, även mot ledaren "efter säkringen"...

Varför inte låta en elfirma lägga en timme på att skruva upp prylarna (i alla fall lådan och mätaren) i elskåpet så att brandförsäkringen fortsätter gälla?

/Göran
 
Sån där billig mätare du pluggar in i uttaget funkar ändå inte speciellt bra med induktiva laster. Kommer att visa fel.
 
Nog har jag funderat på att tråckla ihop något själv, men med tanke pa att de är en engångsgrej och att alternativet är att brotta ut kyl och frys för att komma åt uttagen så...

Rrrrr skrev:
Sån där billig mätare du pluggar in i uttaget funkar ändå inte speciellt bra med induktiva laster. Kommer att visa fel.
Nu är det skillnad på billiga och billiga mätare. Den jag har (http://www.kjell.com/?item=67058) fixar det, i alla fall tillräckligt för mina behov.
 
Men innan du lägger ett jättejobb på det där så borde du kolla vad kyl/frys har för märkeffekt.

Vitvaruhandlare brukar ofta överdriva skillnaden i förbrukning mellan en gammal och ny apparat. De flesta kyl ooch frysar för hemmabruk har en märkeffekt på under 200w, moderna ligger ofta på 60 - 100.


Dvs. även om apparaten skulle gå precis hela tiden så förbrukar den i värsta fall som 3 glödlampor. I praktiken går ingen kyl eller frys hela tiden. Så det är mindre sannolikt att du har en stor energitjuv där.

Om man skall hitta kyskåp som är riktigt dåliga energimässigt så får man titta på rent antika modeller från 50 och 60 tal.

Frysar för proffsbruk kan ibland ha väldigt hög märkeffekt, på typ 2 - 3 kw. men de är då avsedda för snabb infrysning av stora mängder mat på en gång. Det är klart att blir dte fel på en sådan så den går hela tiden så lär det märkas på elnotan, men köket skulle konstant vara bastuvarmt.
 
Det är ganska ointressant vilken märkeffekt en kyl/frys har eftersom den inte går hela tiden. Det intressanta är hur mycket energi den gör av med (effektivitet på kylanläggningen, isolering, etc) vilket inte framgår av märkskylten.

En kyl med märkeffekt 100W som går 10% av tiden = 240Wh/dygn
En kyl med märkeffekt 300W som går 2% av tiden = 144Wh/dygn
 
Jo men om man nu letar efter en större energitjuv så är det ju ingen vits med att med stor möda mäta förbrukning på en kyl som även om det är fel på den (så den går hela tiden) inte kan dra mer än 2,5 kwh per dygn. "Tjuven" man letar efter är ju rimligen värre än så.
 
Enklast är nog faktiskt att orka dra fram kyl/frys och sätta mätare bakom :)


Förresten, var verkligen kylskåp särskilt dåliga på 50-60-talet?
Om jag fattat rätt så finns det väl två energibovar, dels har jag ryktesvägen hört att de första utan freon (säg omkring 1990) inte var så bra, och dels att auto-avfrostningen på 70-80-talskylarna med PTC-värmetråd paralellt över termostaten inte var så jättebra heller.


År 2020 ska jag orka kolla vad min ca 40 år gamla Bosch-kyl och kanske 35 år gamla Vestfrost-frysbox i stugan drar. Skulle tro att frysboxen kanske är en bov men tror faktiskt inte att kylen är så farlig.


En bra början kan väl vara att göra rent "värmeelementen" bakpå kyl/frys!
 
Redigerat:
Lite info om hur mkt elförbrukning i kWh det rör sig om ( i båda era fall) underlättar våra spekulationer....samt info om övriga förbrukare i lgh ...

Vad beträffar Kyl frys etc..: Ja i en lägenhet med fjärrvärme som betalas via hyran/avgiften så står dessa samt "speldator"/"hembio" för större delen av förbrukningen... men det finns faktiskt även lägenheter med direktverkande elvärme också.... Är det en sådan ??

En not om gamla kyl/frysar.. jag har räknat på det flera gånger, och trots "pekpinnar" från okunniga journalister (& miljöpartister?) om vitsen med A+++++... klassade apparater så går det knappast med vettiga kalkylräntor att motivera utbyte av fungerande gamla prylar till nya mer energieffektiva dito (Kyl/frys)....
 
Lägenheten byggd -92. Vattenburen värme med gaspanna och förutom belysingen så är de "större" elförbrukarna: Kyl/frys, spis/ugn, tvättmaskin, mekanisk frånluft och en LCD-TV. Ipaden laddar hon på jobbet...

Frånskilt "varanannveckasliv" gör att det under 50% av tiden i princip inte förbrukas något - mer än på kyl/frys och mekanisk frånluft. Därav mina misstankar åt det hållet.

Nästa vecka biter jag ihop och brottar mig in bakom för att mäta igenom allt... Återkommer med resultat då. Det skulle ju faktiskt kunna vara fel på elmätaren också.
 
Men hur mycket förbrukning handlar det om?
 
Av det du räknar upp så kan mycket väl (troligen) cirk, pumpen till värmen dra mer än kyl o frys. Tom. frånluftsfläkten kan dra mer.

Det är inte så att gaspannan av ngn. anledning kan få för sig att värma med el också ibland?
 
Varför inte hyra en liten kylskåpslyft och plugga i en billig mätare från Clas Olsson. Tar ju typ 3min att göra och man slipper plocka ur kylskåpets innehåll. Brukar kosta några hundringar att hyra för en dag, där man hyr verktyg. Samt man slipper mecka med centralen och eller ringa någon elektriker.

Finns ju även speciella propphuvar med mät ögla för tångamperemeter.
propphuv01.jpg

propphuv03.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.