Har fått en offert avseende elarbete på vårt fritidshus på norra Öland. Har svårt att bedöma rimligheten i priset kan någon hjälpa till?

Lite förutsättningar: Huset är helt nybyggt (än så länge öppna väggar och golv)– anslutning ska ske från Eons stamnät. (vilket vi redan betalat 26 tusen för ... detta ingår således inte i elektrikerns offert). Vi behöver elskåp (mätarskåp) och dragning från detta i mark till huset cirka 15 m. Vi behöver såklart ett säkringsskåp med jfb etc. inne i huset.

Huvudhuset är på 46 kvm inga konstigheter (spotar etc.). Vad som ska monteras är ca 10 vägguttag, 2 lamputtag, 5 dimmers, ett par strömbrytare, tre elelement, fyra ytterbelysningar (ej armatur bara eldragning) samt uttag för spis, fläkt, diskmaskin och uttag för kyl/frys

Hall/badrum sitter ihop med huvudhuset och är på 15 kvm och omfattar 2 eluttag, 2 lamputtag, två elelement ett par strömbrytare samt eldragning till handdukstork (ej själva torken), tvättmaskin, vvb och pumpautomat.

Kostnad enligt offert 62 tusen plus moms. Förstår att kanske är lite tunt med förutsättningar men vill bara veta om priset är rimligt?
/Mikael
 
Redigerat:
Hur är det med grävningen från mätaskåpet?
 
vet inte, synnerligen ospecifered offert bara en klumpsumma - ska be om en spec men ingår det så kan det röra sig om en dag - säg 5000 spänn. Skulle ett pris på 57 tkr+moms isf vara rimligt?
 
Lite svårt att säga när man inte vet vilken typ av t.ex spottar, det finns ju 50kr halogen & 1000kr LED
 
kolvas skrev:
Lite svårt att säga när man inte vet vilken typ av t.ex spottar, det finns ju 50kr halogen & 1000kr LED
Jag tolkar inlägget som att det INTE är några spottar.

En tumregel är 1000kr/kopplingspunkt (dvs uttag, strömbrytare etc). Mätarskåpet och säkringsskåpet går på åtminstone 5000 kr/styck. Är det bara uttagen etc som ska anslutas, eller innefattar det även dragning av flexrör och kabel i väggarna?

Enda sättet att veta om det är rimligt är att ta in flera offerter.
 
andersmc du har helt rätt inga spotar ska monteras och ja, det ska dras slang och kabel.

Förstår att det bästa är att ta in fler offerter men tänkte att vi skulle slippa .... är det rimligt så kanske vi kan pruta lite sen är det bara att köra :surprised:)
 
Låter dyrt. vi har i befintligt hus om 35 m2 låtit dra om all el, inst ny elcentral m jfb, 8 kontakter, två dimmer, 1 brytare, 3 lampkontakter, uttag t spis o kyl för 12000, inkl rot. svensk, etablerad firma. Så hör med andra firmor är mitt råd!
 
mikmal skrev:
andersmc du har helt rätt inga spotar ska monteras och ja, det ska dras slang och kabel.

Förstår att det bästa är att ta in fler offerter men tänkte att vi skulle slippa .... är det rimligt så kanske vi kan pruta lite sen är det bara att köra :surprised:)
Så fel det kan bli när man läser för snabbt :blushing:

Det bästa är som sagt att ta in fler offerter, men tumregeln med 1000kr/kopplingspunkt är ju rätt bra men sen kan ju priserna variera en hel del beroende på materialval så det vore ju bra att få någon slags spec på vad dom räknat med.
 
Jag tycker det låter lite högt. Shablonen med ca 1000kr per kopplingspunkt är nog rimlig, lägg på ett par hundra för varje dimmer. Å andra sidan är ett lamputtag någon hundring billigare per punkt. Ser man det så så har du ca 25 000 över till centralen och mätarskåpet. I så fall finns det ca 15 000 överpris i offerten. VIlket ev. kan förklaras med svårigheter som vi inte vet något om, och restidsersättning om huset ligger långt bort.

MEN jag är av uppfattningen att shablonen är inkl. moms, och efterssom offerten är ex moms så ger det ytterligare ca 15 000 i "överpris".

Ta in fler offerter.
 
Låter dyrt.
 
E
Jag tycker det låter helt rimligt. Med tanke på att bara mätarskåp med grävning och kabel till huset lätt kan gå på 15-20 tusen exkl moms.
 
Emil_K skrev:
Jag tycker det låter helt rimligt. Med tanke på att bara mätarskåp med grävning och kabel till huset lätt kan gå på 15-20 tusen exkl moms.
Jag tycker det verkar väldigt högt räknat, jag skulle mer säga 10-13, billigare om man gräver själv. Kabeln brukar nätleverantören stå för (annars är det en dryg tusenlapp för 5G6 N1XV, eller 2000 för 4G10).
 
Förutom vad som är rimligt så kan ni antagligen spara en del pengar på att göra upp med elektrikern om exakt vad ni förbereder, t.ex. borra färdiga hål för rör/slangar så att det bara är att trä i dem hela vägen. Med "rätt" elektriker som är beredd att lita på vad ni gör så kan ni kanske komma överens om att förbereda än mer, t.ex. genom att dra slangar/rör och montera upp själva dosorna.

Sånt som kanske kan göra viss skillnad är om ni vill ha lamputtagen där ni ändå har en kopplingsdosa på vägen i takhöjd eller om ni vill ha dem mitt i taket, men skillnaden borde inte bli jättestor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.