Elektrikern har förberett kablar till spottar i smygen.
Men hur kopplar jag in dom?.
Och varför är där dubbla kablar av färgerna förutom svart?

Anslutningen på spottarna är blå och brun.
Det är 230 volts spottar med LED-lampa på 1w.
 
  • 26122010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ta reda på vad den svarta och bruna är för något. Sedan har du säkert fler dosor, så alla ledare utom den svarta går vidare till nästa?
Den svarta kan vara en tändtråd som styrs av en strömbrytare någonstans. Den bruna kan också vara en tändtråd, eller obruten fas.
Dvs det går inte att säga hur du ska koppla in spottarna enbart utifrån dessa fyra sladdar.
 
Om du nu har en elektriker som kopplat in dem, ha han inte lämnat någon instruktion?
De dubbla trådarna är (med största sannolikhet, jag kan naturligtvis inte veta säkert) sådana som går vidare till nästa lampa. Den ensamma tråden är då rimligen tändtråd till just den lampan.
Så då ska du ansluta den blå tråden på spotten till den "blå" plinten, den bruna på spotten till den ensamma svarta tråden. Den bruna ska inte kopplas, och jorden (gulgrön) kopplas till jorden på spotten, om sådan finnes.
Men som sagt, det är min kvalificerade gissning.
 
Det troligaste är att den ska kopplas in mellan svart och blå.

Men en fråga, ska inte kompletteringen utföras efter att ni gipsat väggarna osv? Eller vill ni ha i gång över jul(nyår) och sedan sätta i gång och göra klart nästa år?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Det troligaste är att den ska kopplas in mellan svart och blå.

Men en fråga, ska inte kompletteringen utföras efter att ni gipsat väggarna osv? Eller vill ni ha i gång över jul(nyår) och sedan sätta i gång och göra klart nästa år?

//Patrik
Jo han ska komma hit och koppla in brytare och uttag efter att jag har gipsat.
Men jag måste väl "dra" ner dom korrekta kablarna innan jag gipsar?
Alltså borra med hålsåg i smygen och ner med kablarna genom hålet.
Eller tänker jag fel?
 
Förlåt mig. jag var helt ute och cyklade. :)

//Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.