Tittar på 433.1 i SS 436 40 00 för hur man dimensionerar kabel och säkring map överlast. Se också fråga 29 och 46 i 104 frågor och svar.
Följande två formler skall vara uppfyllda:
1) Ib < In < Iz
2) I2 < 1.45 x Iz
där
Ib = Den beräknade/uppskattade belastningsströmmen.
In = Överlastskyddets märkström
Iz = Kabels strömvärde (belastningsförmåga)
I2 = Ström som medför säker utlösning av säkringen (inom rimlig tid - fåtal minuter). Dvärg: 1.45xIn, Diazed 6-10A: 1.9xIn, 13-16A: 1.6xIn
Formel 2 innebär att kabeln inte är skyddad i alla lägen, dvs när det finns en överlastström som är större än Iz men mindre än I2. Standarden medger detta (att denna formel inte skyddar kabeln).

Den intressanta frågeställningen, som medger formel 2, finns i formel 1. Där skall man uppskatta den normala belastningsströmmen. Det används kanske flitigast när det handlar om avsäkring av flerfamiljshus - man behöver inte räkna med att alla familjer kör bastun samtidigt. Men regeln gäller ju även enskilda gruppledningar, eller? Frågor man kan ställa sig då är

a) Är det förbjudet att t.ex avsäkra en spis med 6A?
b) Är det förbjudet att vrida på fler plattor än vad som motsvarar säkringens märkström?

Jag undrar hur många som i så fall är medvetna om hur många apparater som kan pluggas i uttagen samtidigt. Finns det bara ett ledigt hål så pluggar man i sin 3kW vattenkokare där, dvs man kör tills säkringen löser. Kan man få böter för det?
 
Följdfråga: finns det en formell regel som säger något om hur ofta man får byta diazed-proppar eller återställa dvärgbrytare?

Jag känner till ett fall där det börjat brinna i en 63A byggcentral för att icke elkunniga personer återställt dvärgbrytarna så ofta att snittströmmen lett till så mycket värme att det uppstått brand...
 
Ingen som har en kommentar till hur denna regel ska tolkas?
 
a: Knappast förbjudet, men inte heller speciellt smart (om det inte är en väldigt liten spis)
b: Ja det är strängeligen förbjudet. Du döms till straffarbete (att byta ut säkringen då den gått)
 
Jag skälver :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.