Y
De har sagt att det inte finns 3vippade knappar ifall jag ska krångla till med så många finesser på så många olika punkter i rummet... men vad säger ni?



image-FD66_4BC21242.jpg
 
Den knapp du behöver till nummer två och tre borde om den finns heta trippeltrapp. Jag har aldrig sett någon men det är vad du skall leta efter.

Erik
 
Om inte något fabrikat som jag änu inte upptäckt än skapat en 3X1-pols brytare med trappfunktion så funkar det inte som du har tänkt.
Men ELKO:s 3X1-pols brytare kan man fjäderbelasta alla tre knappar och om du gör det och sen monterar dosdimmer till objektena så funkar trappfunktionen på dina objekt.
 
Y
ifall jag sätter en till knapp, och omplacerar fördelningen något, kan jag lyckas då måntro?

1 och 2, sitter intill varandra i köket... 3an är i andra änden utav köket, det var först menat att sätta dubbla där också (alltså en nummer 4) men så tyckte jag det skulle bli fult med dubbla över arbetsbänken/blivande kaklet...

Men det är egentligen inte 3:an som spökar utan 2:an, jag vet inte hur jag tänkte där riktigt...
 
Det är nog både tvåan och trean i din skiss som spökar. I stora lokaler brukar det vara någon form av impulsrelä och återfjädrande brytare. Med detta eller med Glufsglufs förslag dosdimmer kan du få till det. För ordinär trappkoppling skall du nog utgå ifrån att en brytare som är inblandad i en trappkoppling på någon vippa inte har mer än två vippor.

Erik
 
Eller så gör du som så att där knapp 1 ska sitta så monterar du två stycken trappbrytare, där knapp 2 ska sitta monterar du en trappbrytare och en kronbrytare, där knapp tre ska sitta monterar du 3 stycken trappbrytare eller en trapp och en D-trapp.

Jag tror det blev rätt så, lite trött och förvirrad just nu. ;)
 
Jaså, kan man fjäderbelasta alla tre i Elkos 3X1? Bra att veta! Det går inte med Eljos dito.
 
Rikard Ågren skrev:
Jaså, kan man fjäderbelasta alla tre i Elkos 3X1? Bra att veta! Det går inte med Eljos dito.
Japp, det går, har inte behövt nyttja det men det sitter "piggar" för fjäder på alla tre.
 
Glufsglufs skrev:
Japp, det går, har inte behövt nyttja det men det sitter "piggar" för fjäder på alla tre.
Jag har använt detta på ett flertal ställen hemma. Tre-brytare med fjäder och dosdimmrar som trappfunktion. Fungerar klockrent! Smidigt med dimmer också.
 
el_richard skrev:
[länk]

kolla i denna tråd..
Saken är den att både TS och elektriker tänker lite fel gällande rör och trådar fast nu vet jag iofs inte hur det är skapt med kopplingsdosor osv men det går att förenkla till det, någon mer slang från brytare till punkt för belysning och det går inte "miljoner" trådar i slangen.
 
Redigerat:
Y
Rikard Ågren skrev:
Jaså, kan man fjäderbelasta alla tre i Elkos 3X1? Bra att veta! Det går inte med Eljos dito.
någon som har svaret? :)
 
Yrrol skrev:
någon som har svaret? :)
Ja, jag har svarat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.