Hej

Jag undrar om någon vet hur man kan mäta hur mycket el en värmekabel drar?
Jag har en värmekabel för att hindra vattnet från att frysa men när jag mäter den med en vanlig elmätare man sätter i vägguttaget så får jag så väldigt hög förbrukning. Ca 2000 - 2400W.

Jag har läst om värmekablar och dom verkar ju bara dra ca 10w per meter och i och med det så antar jag (och hoppas) att mätaren visar fel.

Tacksam för svar

mvh
Patric
 
Det absolut billigaste och exaktaste är att använda din elmätare som sitter i centralen.
Stäng av alla andra stora förbrukare. Räkna hur många blink som kommer på en minut och utifrån det kan du enkelt få fram effekten.
 
Å andra sidan så är det en typ av belastning som din enkla mätare borde visa rätt på. Om det är en 230V kabel, alltså ingen transformator inblandad så är en värmekabel en ganska ideal resistiv last. Det skall mätaren klara.

Hur lång är kabeln?
 
mrfrenzy skrev:
Det absolut billigaste och exaktaste är att använda din elmätare som sitter i centralen.
Stäng av alla andra stora förbrukare. Räkna hur många blink som kommer på en minut och utifrån det kan du enkelt få fram effekten.

Aha ok och vad betyder blinken då?
 
hempularen skrev:
Å andra sidan så är det en typ av belastning som din enkla mätare borde visa rätt på. Om det är en 230V kabel, alltså ingen transformator inblandad så är en värmekabel en ganska ideal resistiv last. Det skall mätaren klara.

Hur lång är kabeln?
Tyvärr har jag inte en aning om hur lång den är, det verkar ingen veta. den satt där när jag köpte huset.

Skulle tippa på mellan 25-35 meter.
 
När man stoppar i kabeln så visar mätaren ett utslag på ca 4000w som sedan snabbt sjunker ner till ca 2000-2400W. Det ligger och pendlar lite däremellan.
 
ztrindberg: det står bredvid lampan på elmätaren X pulser/kWh
Om det står tex 1000 pulser /kWh
Du räknar 40 pulser på en minut.
40*60=2400 pulser per timma
2400/1000 = 2.4kW
 
Det beror helt på vilken kabel du har "värstingarna" ger bortåt 100 W/m vid +10, dom vanliga brukar ge ca 10W/m vid + 10 grader, ligger dom i nollgradigt vatten kan dom dra det dubbla
 
Tack så mycket för alla svar.

Ska kolla om jag får samma resultat på vanliga elmätaren då.

Den här kabeln är en tunn svart kabel, ser inte ut som någon direkt värsting men det kanskle det kan vara ändå då.

Jag har trott att det är något fel på den men den kanske fungerar som den ska då.

Om den är trasig kan den då dra så mycket mer el eller visa fel?

+10 grader? Vet ju inte alls hur kallt det är nere i backen men kallare än så är det säkert eftersom vattnet fryser.

Jag hade kabeln igång med tre-timmars intervaller med en timma emellan avstängd men vattnet frös ändå. Visserligen en natt med -25 ute då men trodde det skulle räcka.

Tog över två dygn att tina upp det....
 
Om du har en kabel som värmer med 2000W så borde den tina isen på typ en minut, inte två dygn. Så endera visar mätaren väldigt fel, eller så når inte värmekabeln frysningen. Om kabeln är 30m så fryser det kanske 33m bort.


Kanske kan det vara en skada som orsakar överledning någonstans längs kabelns längd, och att den därför drar så mycket ström?
 
ybu skrev:
Om du har en kabel som värmer med 2000W så borde den tina isen på typ en minut, inte två dygn. Så endera visar mätaren väldigt fel, eller så når inte värmekabeln frysningen. Om kabeln är 30m så fryser det kanske 33m bort.


Kanske kan det vara en skada som orsakar överledning någonstans längs kabelns längd, och att den därför drar så mycket ström?
Jo det var väl så jag tänkte att den kanske är sönder. Och antagligen går det väl inte mäta på något sätt?

Problemet är ju att jag inte har en aning om var under hela den sträckan det fryser...

Om jag vetat det skulle jag ha dragit vanlig kabel fram dit och värmekabel en lite bit bara. Dock är det inte så lätt gjort just nu...


Mätaren mäter rätt på andra saker.

Önskar man fick borra eget istället....
 
Det är kanske lite bökigt, men om du har tillgång till avstängningsventilen så skulle du ju kunna ta reda på hur kallt det är och vad.
Skaffa en tempgivare och 30m kabel.
Använd den befintliga förskruvningen du har för värmekabeln och gör mätningar var femte meter in i röret. Det blir ju ett jädra spring med att slå på och av vattnet och flytta kabeln men efter nån timma borde du veta var problemet ligger.

Sen är det bara lägga dit lite isolering under sommaren.
 
Man kan mäta upp kabeln med en "megger" som elektriker har, med den kan man se ifall man får överslag i kabeln. Att resistansmäta kabeln kan med ge en första fingervisning. (tex golvvärmeslingor testas med resistans och "megger" innan dom läggs och innan man gjuter över den)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.