Håller på och fixar till en gammal bänkslipmaskin som min farfar har byggt en gång i tiden. På den sitter en gammal trefasmotor (som från början suttit i ett kylaggregat någonstans i Rågårdsvik). Motorn och alla gnistskydd är målade i den gamla ASEA-gröna kulören, alltså inte den blå varianten som kom senare.


Det jag undrar över är om någon vet någon färgkod till denna kulör, så jag kan få min slipmaskin lika fin som när den var nybyggd... :)
 
Hej!

Jag kan inte färgkoden, men knalla ner till färghandlarn.
Dom har en "flärp" med (nästan) alla kulörer som du säkert kan få låna hem.
Du måste ju ändå dit när du ska handla färgen! :)

mvh
Daniel
 
Det tänkte jag ju iofs inte på... :) tack!
 
Hittade efter en stunds googlande att NCS 6020 G10Y är ett snarlikt recept, och att Flügger har en bryning dom kallar just aseagrön.
 
Se där - och jag kom på att just Flügger har en rostskyddsfärg som heter Pansarol, om jag inte minns fel...
Du lär aldrig behöva måla om den igen efter två varv med denna!

//Daniel
 
Du minns lite fel, det är Nordsjö som har den, men att den håller bra har du fullständigt rätt i. :)
 
Får än en gång skylla på för mycket färgångor genom åren...:p

Primex heter den, ju!

//Daniel
 
Annars ta med motorn eller en del, riktiga handlare har en slags scanner idag som kan läsa färgkoden!
 
Kanske lite sent men, jag har letat fram originalburken+ grundfärg från min framlidne pappas samlingar:

Syntetisk täcklack, ASEA-grön, lack 6280

Syntetisk grundlack, lack 6271

Tillv. AB Arvid Lindgren & Co

Min pappa var anställd på ASEA installation i Lund 1963-73 och jag tror att färgen kommer från det tidsspannet.

Kanske detta kan vara till hjälp för dig Egon84...
 
  • IMG_4154_500.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Härligt jobb!

Jag "jobbade" som lärling/praktikant på ASEAs lindarverkstad i Gamlestaden, Göteborg,
tror att det var 1960 eller 1961.
Det kom lastbilslass med motorer från semesterstängda industrier, och de (motorerna) skulle få sin årliga översyn.

En stor del av översynen bestod i att sprutmåla ny grön färg, polera utgående axel med smärgelduk och prägla en ny märkplåt och sätta dit, så allt såg nytt och fräscht ut.

Jag fick 1:75 kr per timme. Blev kanske en fyra hundra på en sommar.
Sen dess har jag hatat allt verkstadsarbete.

Måla i en annan färg! //KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.