Så här roligt kan man ha på julafton om man inte firar jul! :cool:

Huset saknar helt lamputtag ovan fönstren, så jag tänkte att jag skulle försöka fälla in i köket på prov. Förutsättningarna är sågspånsfylld plankvägg samt kallvind. Det gick bara fint som synes! Efter lite grävande hittade jag spiken som jag slog in för att hitta rätt "fack", sen var det bara att såga, dit med ROT-dosa och slang samt AP16 för att hålla slangen. Vinkelchucken kom väl till pass :)

Målsättningen är att få lamputtag över alla fönster i kök, hall och vardagsrum gemensamt styrda av timer och skymningsrelä samt centralt placerad brytare. Lamputtag i sovrum får gå via brytare i respektive rum. Bara 8 dosor till att få upp, det dammar rejält :mad:
 
  • PICT5094.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT5095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint! Den där vinkelchucken, vart köper man en sådan? Hur stora borr klarar den av?
 
Chuck är väl kanske fel ord, eftersom det bara finns HEX-fäste för bits. Den är nog inte avsedd att borra med. Bohlin & Nilsson har riktiga vinkelchuckar, kolla där.
 
Jag har gjort en liknande lösning för lamputtagen i ett hus dock så var det normal installation men funktionen var det samma. Där valde jag dock att sätta ett astrour istället
ganska smidigt med både skymningsrelä och timer i ett.
 
Jo, har kollat på ett sådant, men tyckte det var lite väl dyrt. Iofs var den en Hager. Thebe kanske är billigare?
 
Det blir nog en annan dosa till resten av uttagen. Denna (en Elko tror jag?) var dels inte tät, flera små hål i bakstycket, vilket kanske inte är så lämpligt i kombination med sågspån. Sen sprack den när slangen skulle i, den känns lite "skör"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.