Vi måste byta alla våra fönster i vårt hus då nästan alla är spruckna och i väldigt dåligt skick. Fönstren är inte orginal (huset från början byggt -19, uppbyggt på samma grund och efter samma ritningar förutom punschverandan, -41 efter en brand), de sattes in vid en renovering på slutet av 60-talet i samband med att huset kläddes med eternit. Huset har stått i stort sett oanvänt under en period av ca tio år, viket har satt sina spår.

När vi nu ska byta fönster och fasad vill vi sträva efter att återskapa den gamla känslan, med till exempel spröjsade fönster. Vi kommer bygga upp punschverandan och sätta i fönster på de ställen som sattes igen på 60-talet. Helst hade vi velat använda oss av renoverade gamla fönster, men vi inser att det inte finns en chans i världen att vi ska hinna först hitta passande fönster, och sedan renovera 22 fönster i olika storlekar och 2 verandadörrar med allt annat jobb som ska göras innan huset ramlar ihop.

Är det någon som har köpt nya fönster i gammal stil och som inte känns gräsligt plastiga? Gärna i Halland eller Göteborg med omnejd! Alla tips emottages tacksamt!
 
Vi har precis samma problem som er med våra fönster. Utbytta (dock i slutet av 80-talet) mot perspektiv fönster. Vi har hittat de flesta gamla bågarna runt om på gården men alla karmar är borta. Vi har ingen möjlighet just nu att renovera de befintliga och göra karmar så vi har köpt nya fönster. Vi valde elitfönsters tradition kopplade med fast spröjs. De har bara spröjs på ytterbågen men det stör faktiskt inte nämnvärt eftersom spröjsen är profilerad även på insidan. De är gjorda helt i trä och vi valde bara vanligt fönsterglas. Inga energiglas eller sånt alltså. Vi fick dem oxå omålade och har börjat måla dem nu med linoljefärg. Vi är väldigt nöjda även om det inte är "äkta" gamla fönster.

Här är en bild på utsidan (vi har bara hunnit sätta in ett fönster än så länge. Kommer sätta in dem efterhand som vi renoverar invändigt...) och det ska komma till foder och ny panel senare.

Har ingen bild invändigt men ska fixa det oxå.
 
  • badrumsfönster efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och allmogefönter har exakt likadana fast billigare
 
Något som gör väldigt mycket för om fönstren upplevs som genuina, original, eller vad man nu vill eftersträva, är deras storlek och placering. Många nytillverkade fönster görs av någon anledning mindre, med uppenbar effekt. Ofta flyttar man också upp fönstren på väggen på ett sätt som gör att fönstren dels ser 70-80-talsaktiga ut, dels ser de lite uppskrämda ut (i dubbel mening).
 
Tack Sophie! Det ser ju jättefint ut! Jättenyfiken på hur det ser ut inifrån, så gärna fler bilder =0) Får man fråga vad kalaset gick på ungefär?

tallmilan, tack för tipset! Det ska vi kolla upp!

Placeringen av fönstret gör ju klart en hel del! Våra fönster (som ju inte är orginal) börjar i knähöjd ungefär, vilket får till resultat att min kära sambo får böja sig ner om han vill se ut. Vi har helt klart tänkt att placera dem högre när vi byter dem. Kanske då ska tänka extra på att satsa på lite högre/större fönster. Tack Mr Handyman!
 
Våra fönster kostar till ordinarie pris 2700:- ...sen hade vi en del rabatt utanpå det :)

Håller verkligen med om att det är viktigt med proportionerna, På elitfönster kan man själv välja nästan vilken storlek man vill...och vi valde så nära det någonsin gick den storlek som tidigare suttit i huset 90x114 cm. De nya är lite mindre på höjden än originalfönstren för de är 110 cm men stämmer på bredden. I det här fönsterhålet satt tidigare ett litet kvadratiskt badrumsfönster och innan dess har det suttit ett fönster med 3 bågar. Vi valde att sätta ett med bara 2 bågar eftersom det är in till badrummet och det underlättade för oss att planera insidan med bara 2 bågar. Resten av fönstren på huset har från början varit med 2 bågar och det kommer det att bli igen. Vi är inte heller säkra på att det verkligen är originalfönstret som haft 3 bågar, det kan vara bytt på 40-50-talet för det var ett av fönstren på framsidan. Det stämmer bättre proportionerligt med huset om det enbart suttit 2 bågar i varje fönster.
Här kommer en bild på hur det såg ut inifrån tidigare och 2 bilder på det nya fönstret.
 
  • badrum före2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsfönster inne1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsfönster detaljer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanonsnyggt Sophie! Både fönster och det man såg av badrummet. Vi har drömt ett bra tag om ett badrum med svart/vit rutigt golv, vitt kakel, gröna detaljer och allt i äldre stil, ungefär som ert alltså! :D Jättekul att få lite inspiration till det också. Vi har planerat att sätta igång med badrummet när avlopp och dränering av huset är färdigt om ca två månader så vi har precis börjat klura på hur vi ska ha det. Det är inte lätt :)

Spröjsen verkar se bra ut från insidan också. Helt klart värt att kolla upp dessa fönster lite närmare!
 
Att fönstren sitter i knähöjd låter i och för sig rätt gammaldags, hur man sen vill ha det är en annan sak. Att man ofta, men inte alltid valde mindre fönster för utbyte underlättar ofta bedömningen av hur det en gång varit.

På landet, byggt 1870, en bondgård, där är fönstren i knähöjd ungefär, och de är aldrig bytta, men de är ju å andra sidan rätt höga.
 
Jag vet inte hur det har varit i dina trakter, men i Skåne så har de gamla fönstrena varit betydligt mera långsmala än vad nytillverkade fönster är. Det betyder att även om fönsterbrädan sitter "i knähöjd" så kan man ändå se ut genom fönstret när man står upp. Jag märker en väldig skillnad i mitt hus med fönster från olika perioder som i och för sig liknar varandra, men de fönster som är av senare modell har fönsterbrädan högre men jag kan inte se ut igenom dem när jag står upp och det är irriterande. Från utsidan syns inte stor skillnad eftersom de olika fönstermodellerna sitter på olika fasader. Men jag tycker nog att mitt låga hus ser mindre lågt ut på den sida där jag har dom något högre fönstrena av gammal modell. Huset ser mera "satt" ut från de hållet där jag har de mindre fönstrena av något nyare modell. Jag har sett skånelängor där man satt in fönster som är 10x10 och dom ser verkligen låga och "satta" ut. Fönster med mera höjd än bredd ger elegans åt fasaden!
 
Ja spröjsen var något jag funderade mycket på innan vi fick hem fönstren. Jag var säker (efter de fönster jag tidigare sett med enbart spröjs på utvändiga glaset) på att vi skulle vara tvungna att sätta på lös spröjs även på insidan på nåt sätt, men efter att ha sett fönstren på riktigt och fört en diskussion kring detta med i huvudsak Sommartorparn (som skrivit här ovan) så har jag ändrat mig. Tackar honom för de kloka åsikterna i den diskussionen :) Eftersom spröjsen är profilerad även invändigt ser de inte breda och platta ut och det irriterar inte att de bara finns på ytterglaset.

En annan aspekt på proportionerna...som jag inte vet om det bara är min rent personliga (ja det är det ju förstås) eller om det har någon historisk anknytning dessutom är att det är viktigt att varje liten ruta är kvadratisk (nästan iallafall) många fönster idag görs ju nästan kvadratiska i sig med följden att de mindere rutorna i varje båge blir liggande rektangulära. Kanske har det sett ut så på vissa håll i landet förr det vet jag inte men jag tycker att det stör.
 
Håller helt med dig om det Sophie, högre och smalare bågar är i regel mycket finare än som det ofta är på modernare hus och fönster att fönstret tenderar att bli lågt och brett. Många gamla fönster är ju proportonerade enligt gyllene snittet, och det ger ett bra förhållande mellan höjd/bredd.
 
Mr Handyman: vad är det gyllene snittet? :confused:

Nu när man kollat runt lite håller jag också med om att det är mycket snyggare med högre smalare bågar. Men vi hade ju tänkt att sätta in två mindre fönster på ena kortsidan. Det ena fönstret ska sitta ovanför diskhon (praktiskt när det sitter en bit ovanför), det andra ska sitta i badrummet (badrummet har redan idag ett mindre fönster). Tror ni det blir gräsligt fult om man väljer fönster som sitter på samma höjd som de andra, är lika breda, men är inte lika långt? Det är alltså de två yttre, nedre fönstren som jag menar.
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet

Här lär det finnas många åsikter om den sortens fönster. Beroende på om det finns såna fönster i den epok huset är ifrån hade jag nog (om det inte funnits) valt att göra de två nedre rutorna som blindfönster, dvs. ytterbågen har tre rutor och innerbågen två. Proportionerna på huset blir nog trots allt trevligast av det.
 
Moltas skrev:
Mr Handyman: vad är det gyllene snittet? :confused:

Nu när man kollat runt lite håller jag också med om att det är mycket snyggare med högre smalare bågar. Men vi hade ju tänkt att sätta in två mindre fönster på ena kortsidan. Det ena fönstret ska sitta ovanför diskhon (praktiskt när det sitter en bit ovanför), det andra ska sitta i badrummet (badrummet har redan idag ett mindre fönster). Tror ni det blir gräsligt fult om man väljer fönster som sitter på samma höjd som de andra, är lika breda, men är inte lika långt? Det är alltså de två yttre, nedre fönstren som jag menar.
[bild]
En tumregel (som jag har lärt mig här på forumet) är att storleken på rutorna på en fasad bör vara densamma, men däremot kan man variera fönstrenas storlek genom antalet rutor. Många nybyggda hus följer inte den regeln, vilket ger ett oroligt intryck när vissa fönster är smårutiga andra storrutiga. På skånelängor har den vanliga fönstertypen 6 rutor (uppdelade på två lufter). Det är också väldigt vanligt att ha små fönster med 3 rutor (dvs 1 luft) och placera dem antingen liggande eller stående. Jag har också sett fönster med 4 rutor, men jag kan inte svära på att det är autentiskt. 3-rutors fönster är däremot väldigt vanliga på gamla hus, framför allt på gavlar, baksidor, förrådsbyggnader, etc. På framsidan däremot, som vanligtvis vetter åt söder, finner man inte dessa små fönster, utan där är det en enhetlig fasad med 6-rutors placerade med jämna mellanrum. Möjligtvis kan man ha ett stående 3-rutors fönster som sidoljus vid ingångsdörren.

Jag vet naturligtvis inte hur det är i dina trakter och för denna typ av hus med 3 eller 4 rutors fönster, men mitt tips är att du tittar på gamla hus i trakten och ser hur man har löst behovet av att variera storleken på fönstrena. Hur som helst, har man fönster av olika storlek på en fasad så bör de stämma överens i överkanten.

Blindfönster låter annars som en kul grej! Kanske kan du måla dit några pelargoner också!?;)

PS när jag tittar på bilden så tycker inte jag det stör med mindre fönstern på gaveln, däremot bör höger och vänster fönster vara lika stora.Om ni har 6 rutor på framsidan, kanske 4 rutor skulle passa här? En sak som stör dock är det stora gavelfönstret på övervåningnen. Snyggast är om övervåningens fönster är mindre eller lika stora som de på bottenvåningen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.