Har haft några fönster från vårt 1700-talstorp inne för renovering hos en hantverkare, och har planerat iordningställande av ytterligare 6-10 bågar. Idag upplyste hantverkaren mig om att ROT-avdraget tydligen INTE gäller, i de fall då man plockar ut bågarna och transporterar dem till fönsterrenoveraren. Skatteverket har tydligen gett en annan kund avslag, och hävdat att renoveringen av bågarna måste ske på plats. De får alltså inte göras iordning i hantverkarens verkstad!

Detta verkar helt galet! :confused: Är det någon mer som har erfarenheter av detta på ett eller annat sätt? Eller som hört samma sak (eller annan sak)?
 
Jag tycker också att det låter jättekonstigt.
Ring och kolla med skatteverket. Om det nu är så, hur ska skatteverket veta var dom målades?
 
Pratade just med skatteverket som bekräftar det som vår fönsterrenoverare sa. Avdraget gäller inte om inte arbetet utförs i eller i nära anslutning till fastigheten! Detta gäller även t.ex. om man renoverar kök och lämnar in luckorna för omlackering, om man bygger en trappa till huset som inte har (fysisk) kontakt med själva huset, om man bygger en altan som inte sitter ihop med huset etc. Det innebär också att, om man återigen tänker sig renovering av kök, det arbete snickaren gjort i sin verkstad med att t.ex. såga till bänkskivan innan montering i köket inte ger rätt till ROT-avdrag. Däremot kostnaden för monteringen av skivan.

Jag har ingen aning om varför det ska vara såhär. Tycker det låter befängt. Enda jag kan tänka mig är att det i den tidigare lagen om hushållsnära tjänster (som ju ROT numer ingår i, så att säga) tydligt betonade att de arbetena ska utföras i eller i nära anslutning till hemmet, och att det nu spiller över på ROT-arbetena............
 
Det låter konstigt, men å andra sidan skriver skatteverket så här: Arbete för att tillverka måttbeställda dörrar i företagets lokaler ger inte rätt till skattereduktion.
 
Jepp, det är exakt samma tema! Det är mååånga som kommer bli förvånade, både privatpersoner och företagare (efter 1 juli). Har kontaktat finansdepartementet för att försöka få en förklaring till regelverket. Jag är dessutom extra irriterad nu eftersom det nya solel-bidraget som blev klart i dagarna endast gäller för de som redan är anslutna till vanliga elnätet. Så vi som från början har tänkt att satsa på grön el får betala fullt pris! :eek:
 
Samma regel gällde förra gången det fanns ROT-avdrag. Vi lät tillverka dörrar och fick inte dra av mer än för själva monteringen och så fick vi besked om avslag dagen innan ROT-avdraget upphörde, inte en chans att ändra i ansökan. Har för mig att jag inte tog upp monteringen utan bara tillverkningen, så det blev nada.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.