Jag håller på att hägna in tomten och är ute efter att kunna tillverka 2st dubbelgrindar till en billig penning - och utan att det tar alltför lång tid - eller ser anskrämligt ut. Vid sidan av grindstolparna så ska det vara en frivuxen häck, så något staket att matcha in behöver jag inte tänka på.

Jag skissade ihop en idé i cad:en som jag gärna skulle vilja ha tips på förbättringar på:
Längden på varje grind ska vara 2,0m, höjden är jag inte helt klar över - i denna ritning så är den 1,0m.
Jag funderade på att använda mig av 22x95mm i virkesdimension och sedan skruva och limma ihop detta.

För att sedan hänga upp grinden så funderar jag på att sätta dit ett par hakgångjärn, från sidan som visas i bilden till vä.

-Hur tror ni detta kommer att se ut vitmålat och klart?
-Nu kommer krysset att sitta i spänn(i blåfärgade delen) - gör det något praktiskt/estetiskt?

Om någon har tips och idéer på andra enkla konstruktioner så skulle jag vara tacksam.
 
  • grind1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grind2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med dina virkesdimensioner kommer grinden möjligen att kännas ngt sladdrig.
I sidled alltså.
 
Räcker det att öka till 28x95?
-Jag kom på ytterligare en sak - är det någon risk att grinden slår sig, och spelar det någon roll hur kärnsidan är vänd?
(t.ex om kärnsidarna åt olika håll att grinden vrider sif åt olika håll?)
 
Se till att skruva ihop korset på mitten. Du ökar då styvheten mångdubbelt (storleksordningen 5-10 ggr skulle jag tippa utan att gå in i formelsamling)
 
Sne4 skrev:
Räcker det att öka till 28x95?
-Jag kom på ytterligare en sak - är det någon risk att grinden slår sig, och spelar det någon roll hur kärnsidan är vänd?
(t.ex om kärnsidarna åt olika håll att grinden vrider sif åt olika håll?)
Det beror ju mkt på hur virket ser ut: Snedfibrighet, kvistar etc ökar risker för att det slår sig.
 
Nyckeln är att tänka i trianglar iom att det är en mycket stark konstruktion.
Sen ska man också komma ihåg att det är bättre med dragkrafter än tryckkrafter så se till att göra det övre hörnet närmast grinden och det nedre yttre hörnet rejält starka.
 
Personligen hade jag valt 45x95 och halvat ihop det, en grind på två meter får liksom en del belastning.
Hjul under varje grind lär nog behövas med.

/Kent
 
Då har jag modifierat ritningen något. Jag gick upp i dimension på de stående delarna till 45x95 - och ska man ändå göra urtag i de delarna så tar det inte så mycket längre tid att hyfsa till toppen litet.

Jag skissade in några av vagnsbultarna (M8) som jag tänkt som fästelement förutom limmet då.
-Hjul går tyvärr inte pga sluttningar och ojämnheter. Jag får tacka för tipsen och drar igång med detta när ett par av de andra trädgårdsprojekten är klara. Egentligen är dessa dubbelgrindar tänkta som en mellanlösning tills jag kan fixa smidesgrindar
som matchar en tredje redan uppsatt grind, men det gör ingenting om grindarna håller 8-10 år..
 
  • grind1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill att grinden skall hålla länge, så kanske du skall överväga å använda impregnerat virke.
Tycker själv att det är snyggt med impregnerat!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.