Ångspärrtätningstejp såklart ;D

Finns på byggvaruhusen, det ska vara UV beständig tejp. Den brukar vara genomskinlig, vit eller grön har jag sett och använt själv.

Ganska dyr, en rulle kostar väl ca 80 - 100 kr på de flesta ställen.
 
Hmmm...
Behöver man verkligen vara så noggrann? Räcker det inte att göra ett ordentligt överlapp och använda häftpistol med jämna mellanrum?

mvh
David
 
Jag har hört många olika svar på den frågan, en del säger att överlapp är helt OK, andra vill i stort sett helsvetsa alla skarvar.

Det går ju inte att få heltätt hur man än gör.

Jag har använt tejp, mest för att min leverantör tyckte att det ska vara så, jag har egentligen ingen egen uppfattning om hur det "ska" vara.
 
Utan att vara fackman eller expert på nåt sätt tror jag att anledningen till att tejpen är så dyr är att den också är åldersbeständig, dvs släpper inte om 10 år eller så.
Ang överlapp så brukar man rek att skarvarna också kläms mellan ex.vis 2 reglar eller mellan regel och gips så att det kommer tryck över hela längden. Lufttätt liksom.
 
Om du använder annan tejp än den åldersbeständiga så finns det också en risk att limmet på tejpen löser upp plasten efter ett antal år. Det finns forskningsom visar att just silvertejp gör det. Tyvärr så ser du ju inte i väggen om tejpen lossnar eller löser upp plasten så därför tycker jag att det är bäst att ta det säkra före det osäkra o köpa åldersbeständig tejp.
 
Det finns två olika tätningssystem som jag vet

• Byggfolietejp TESA 4668 (ca 71:- för 33m)
• Isover Tätningsband 1107 (40m, pris ?)

Vet inte vilket som är bäst, eller billigast.
 
Ursäkta att jag väcker liv i en gammal tråd, men här är något jag inte fattar.

I min lokala bygghandel finns dels T-emballage Tätningstejp T-Flex för en bit över 200:-/25 m och dels ovan nämnda Tesa 4668 för strax under 100:-/33 m.

T-Flex verkar väldigt gedigen, fäster på olika material och har enligt produktbladet en åldersbeständighet på 50 år. Men den är dyr!

Personalen i affären hade enligt uppgift hävdat att Tesa-tejpen inte var godkänd. Enligt tillverkaren är den dock godkänd av SITAC. Exakt vilken typ av godkännande detta handlar om framgår dock inte. Med tanke på personalens påstående kanske godkännandet inte är så relevant. Än mer konfunderande är det att Tesa på förpackningen har en liten sol som symbol och under står det "180 days". Vad innebär detta? Är ålderbeständigheten blott 180 dagar??? (Vissa återförsäljare saluför den just för temporär skarvning vid t.ex. målningsarbeten). Eller handlar det om att den tål att bli utsatt för direkt solljus i 180 dagar, men i övrigt håller betydligt längre?
 
Men se där. På SITACs hemsida gick det att söka fram godkännandet för den specifika produkten. :)
Där finns bland annat en kommentar om att man behöver undvika UV-strålning vid utomhuslagring. Kanske är det det som avses med solen och "180 days".
 
När jag hade byggnadsråd tyckte killen på kommunen att tejp vat att förakta. Han menade att ingen kunde veta hur länge den sitter uppe och det vill jag nog ge honom rätt i. Han tyckte att det enda rätta är att klämma fast plasten mellan två reglar. Det tyckte jag lät bra och tänkte att så ska jag göra. Nu har jag börjat fundera på hur det ska gå till. Mina väggar ska bestå av stående 195mm med liggande 45mm på insidan. Plasten ska sitta mellan 45:an och 195:an. Men eftersom den ena är stående och den andra liggande kan jag ju inte klämma fast plasten utan att lägga till något mtrl. Eventuellt kan jag sätta någon form av lister som klämmer fast plasten mot de stående reglarna men det känns jäkligt bökigt.
 
Redigerat:
Jag tycker också att tejp verkar lite osäkert. När man korsreglar och sätter plasten mellan stående och liggande reglar borde man kunna kortla de bakomliggande reglarna vid plastens skarvar, om ni förstår vad jag menar. Är det värt det extra besväret att göra på det viset tycker ni?
 
Ola78
Jag tycker absolut att det är värt besväret att kortla där man har skarven, då vet man ju att det blir tätt och det tar inte så särskilt mycket extra tid.
 
Försvinner inte lite med poängen att ha reglarna åt olika håll då? Tanken är ju att bli av med köldbryggor genom att lägga isoleringen korsvis...
Om man inte kortlar med tunnare lister då...
 
Ola78
Du har rätt i att lite av poängen försvinner, men å andra sidan så är det ju inte så ofta man skarvar så det borde bli försumbart. Men visst kan man lägga en tunnare list och klämma med om man vill, blir ju inte sämre av det i alla fall.
 
Jo, kortla var kanske fel uttryck, nu har jag kommit på hur det ska vara! Om man ska sätta plast på stående reglar och ha liggande reglar innanför så sätter man givetvis plasten uppifrån och ner och får därmed en skarv vid varje 2400mm. Vid dessa skarvar spikar man på en tunn list istället för att tejpa. Och endast fulla längder plast används.

Så får det bli! :)
 
Ola78
Men helst ska man ha så få skarvar i plasten som möjligt, bättre om du rullar plasten längs med väggen, då minimerar du skarvarna. Det finns upp till 3,10 breda diffusionsplaster, tex har T-emballage det.
 
  • Gilla
storstark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.