Hej,

Vi funderar på att bygga ett suterränghus där nedre våningen ligger lägre än anslutningspunkten till det kommunala avloppet. Behöver vi då pumpa upp vårat avloppsvatten och ha en pump i huset?
Eller kan kommunens avloppssystem suga upp vattnet?

Det är max 2 meter det handlar om.

Hur brukar man lösa detta?
 
En egen pump med eller utan kvarn får ni installera på lämpligt ställe.
 
Det beror lite på:
"Endast de anordningar som krävs på grund av den allmänna anläggningens konstruktion ska huvudmannen bekosta, äga och drifta. Exempelvis gäller det när huvudmannen har ett trycksatt avloppsnät där fastighetsägarna inte kan ansluta sig med självfall. Detsamma skulle kunna gälla om huvudmannen av någon anledning väljer att lägga en grunt lagt ledningsnät där alla fastigheter måste ha en pump för att nå självfallsledningen. De enstaka fastigheter som på grund av fastighetens läge eller husets läge på fastigheten behöver en pump för att nå en självfallsledning, får bekosta den själv."
Källa: http://www.svensktvatten.se/vattent...ch-juridik/juridik/juridiska-fragor-och-svar/
 
Tack för svaren, jag hittade precis samma svar efter lite googlande, möjligen var jag lite snabb att ställa frågan här.....
Men när tråden ändå är skapad kan vi passa på att utbilda lite gran :)

Hittade denna länk som var enkel att förstå.

http://www.sevab.com/Privat/Vatten/Utbyggnader/Sjalvfall-eller-LTA-pump/

Som komplement kommer även en länk till lagen

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2006412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412

Det som stör mig något är den sista meningen om "enstaka fastigheter" i länken från svenskt vatten. Även våran kommun använder samma formulering. Hittar dock inte motsvarande "friskrivning" i lagen (har dock inte lustläst den samt är ej jurist). Våran tomt ligger lågt i förhållande till gatan/VA-nätet då tomten sluttar från vägen. Så suterränghus är ett bra alternativ om man inte vill fylla ut hela tomten ca 2-3 meter.

Ska bli intressant att höra vad kommunen säger....
 
Intressant läsning så här på fredagskvällen framför idol :)
Jag hittade några citat som kan bli intressant att se hur våran kommun tolkar.

"Pumpar och andra anordningar som bara behövs för enstaka fastigheter
omfattas normalt inte av huvudmannens ansvar enligt va-lagen, vare sig
dessa är belägna före eller efter förbindelsepunkten. Vanligtvis bekostas
sådana anordningar av fastighetsägaren. Om däremot behovet av sådana
särskilda anordningar inte är hänförligt till den enskilda fastighetens speciella
förhållanden utan orsakat av att den allmänna va-anläggningen fått
en olämplig utformning, har huvudmannen i praxis ansetts behöva stå för
anordningen."

Jag vet inte hur många i vårat område om ca 30 som har LTA-system, troligtvis inte så många att det är fler än "enstaka". Dock har kommunen valt att anlägga området delvis på en sluttning. Våran tomt sluttar ca 3 meter från vägen/VA ner till tomtens slut. Då skulle man kunna tolka det antingen som att vi får skylla oss själva för att vi köpt en tomt som ligger lägre än anslutningspunkten, eller så kan man hävda att kommunen borde grävt ner sitt avlopp längre ner då de trots allt har sålt denna tomt till oss.

"När fastighetens va-förhållanden
påtagligt avviker från vad som i övrigt gäller inom verksamhetsområdet,
bör huvudmannen dock ha en möjlighet att träffa avtal
med fastighetsägaren om villkoren för användandet. "

Ska bli intressant att se hur övriga i området har löst sina anslutningar.
 
I Nacka kommun ingår LTA mm i anslutningsavgiften och alla har en anläggning oavsett utformning och läge av tomt. Anar att samma sak gäller i er kommun. Lycka till!
 
I dag hörde kommunen av sig till mig i denna fråga.

Följande sades:

-Det kommunala avloppet är av självfalls typ och att vi har möjligheten att ansluta till detta med självfallsavlopp från vårat hus (om vi fyller ut tomten ca 2-3 meter).

-Kommunen inte har något emot om vi installerar ett LTA-system som vi ansluter mot kommunens avlopp (om vi bygger ett suterränghus).

-Kommunen anser sig inte behöva betala för detta då vi har möjlighet att ansluta med självfall.

-Kommunen säger sig INTE vilja lägga sig i val av pumpleverantör/dimensionering/utformning/installation av systemet mer än i bygglovsansökan och de vill heller inte rekommendera någon leverantör.

Mina reflektioner:

-Det är fullt möjligt att fylla ut tomten så att vi kommer upp till rätt nivå (dock förstörs då tomtens intressanta karaktär som den har nu) så i sak har de rätt.

-Hur kan de visa ett sådant ointresse för en anläggning som ska anslutas mot deras system, även fast de inte vill betala för denna?

Så vad tror ni? Har vi ett fall att driva vidare och att kommunen drar en rövare? eller har kommunen stöd i lagen? finns något rättsfall som kan vara vägledande om denna typ av undantag från lagen?

Kanske en administratör kan flytta tråden till juridik-delen av forumet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.