Håller ovanstående, krångla inte till det i onödan.
 
Nja, 100% behöver det kanske inte vara, bortom allt rimligt tvivel räcker bra! :rolleyes: Det lutar mao helt klart åt att köra på det du säger MaxPax, C-bruk alltså. Jag tror som sagt att huset är väldigt mycket standard, de flesta husen i kvarteret är av samma modulkonstruktion (även om de skiljer sig lite planlösningsmässigt m.m.), byggda under samma period och vad jag vet av samma byggherre. Husen är s.k. Skandiahus vad det nu betyder.

För mig, som alltså inte kan någonting om detta, känns det som att kalkputs borde vara mer finkornigt, i stil med gips, medan cementbruk har grövre konsistens, sandigare så att säga...fast det kanske är helt fel...? Min puts är sandig men det som ställer till det är att gubben på Finja skrev att kalkbruk "har vitaktig kulör"...vilket jag tycker att min puts har...eller är den mer åt det grå? :x (Retorisk fråga!)
 
M
Paxman skrev:
För mig, som alltså inte kan någonting om detta, känns det som att kalkputs borde vara mer finkornigt, i stil med gips, medan cementbruk har grövre konsistens, sandigare så att säga...fast det kanske är helt fel...?
Ja det är helt fel. Kalk, hydrauliskt kalk och cement är det bindemedel som används, "gruset" är ballasten, alltså vanlig sand i fraktion vanligtvis 0-3 mm. Grovleken i grusighet kan inte användas att identifiera bindemedlet.

"Vitaktig kulör" håller jag med om att det är ganska intetsägande, jämfört med vad liksom? jämfört med en mörkgrön elefant har väl betong en ganska vitaktig kulör. Men jag skulle, utifrån mitt synsinne och minnen, säga att kalkbruk ofta är mer kritvitt än kc-bruk, ibland med en krämig vithet (jämfört med cementbrukets mer gråaktiga vithet), och i vissa fall med inslag av små mörka korn spridda ca 2 st per kvadratcentimeter. Precis på samma sätt trasslar det då lätt till det för dig då vi inte har samma ögon/färgseende/minnen/hjärna/begrepp osv...

lycka till med c-bruket! :cool:
 
Redigerat av moderator:
Det var lite den typen av information jag sökte...något att jämföra med liksom och som reder ut begreppen. Precis som du skriver, synintryck är subjektiva, dessutom beror det på i vilket ljus men betraktar föremålet, men jag tror ändå att jag kan se om det drar åt kritvitt/krämvitt eller gråvitt. Ska kolla lite extra noga i morgon och se vartåt det drar men det lutar än så länge mot c-bruk.


Tack för hjälpen! (y)
 
Jaha, idag blev hål och ojämnheter putsade med Webers Base 135.

IMG_2901.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2904.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker att ytan blir lite väl grov med detta puts, lite som 40-papper när jag skulle önska 180-papper, men jag får leva med det. Nu ska putsen brinna i tre dygn innan det är dags för målning med någon slags färg (se gärna min andra tråd) i vit kulör. Förhoppningsvis slätar färgen ut lite grand.

Även taket ska målas om i vitt och sedan ska det upp ett rejält ELFA-hyllsystem så jag får plats med alla mina grejer. En diskbänk skall ställas på plats på ett par underskåp också så jag har någonstans att slabba med sånt jag inte vill ta in i huset. Tyvärr finns det ingen koppling till avloppet men tills jag ev. bilar upp golvet och kopplar på golvbrunnen får jag köra med ett löst rör.
 
  • Gilla
olzon
  • Laddar…
Tack för att du ställt frågorna jag precis haft med. Håller på med samma sak och lite till i mitt garage.
Nu vet jag hur jag går vidare idag :)
Sätter själv min färgsättning, mörkgrå 60% ljusgrå 35% vit topp rand 5%
Sedan vittmålat tak och obehandlat golv tillsvidare.
 
Kul att tråden kunde hjälpa någon annan! :) Det är ju forums absolut största fördel, någon startar en tråd för att få hjälp/inspiration eller bara för att dela med sig och sedan läser någon annan och kommer vidare i sitt projekt.

Det härliga är ju att tråden ligger kvar så länge forumet lever så det kan ju vara någon som läser denna tråd flera år senare (hej till dig! :p) efter att ha sökt på spackla hålbetong!
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Säger också tack, ska spackla stora hål i pannrummet som ska bli tvättstuga ☺
 
Om det är riktigt stora hål har jag lärt mig i tidningen GDS att man kan stoppa in bitar av gammal cement eller stenar för att fylla ut. Man bör ju inte använda puts till för stora volymer på en gång.
 
olzon,

Såg nu att du tänker lämna golvet obehandlat tills vidare. När det väl blir dags, kan jag verkligen rekommendera att du lägger epoxi på golvet, diffusionsöppen sådan alltså.

Det var det första jag gjorde i huset, faktiskt redan innan vi fick tillträde för ett år sedan (minus typ en vecka!). För mig som växt upp med ett garagegolv som skulle målas "senare", vilket inte är gjort ännu, är det en näst intill religiös upplevelse att kunna gå ut i strumplästen för att hämta en hammare eller något annat i garaget! En underbar känsla att bara ta ett enkelt svep med sopborsten så är det rent efter att ha sågat något, mekat med bilen så lite väggrus ramlat ned eller ta ett drag med en wettexduk om något spillts ut och golvet är skinande rent! :D
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.