Sitter och klurar lite på hur lastfallet blir på kommande bygget och har till del nyttjat Moelvens lagerbalksberäkning. Konstruktionen bygger på en i princip självbärande takkonstruktion med en limträbalk i nocken och sen limträpelare som bär upp detta. Hamnade i ett samtal med min konstruktör som anser att jag behöver förstärka ordentligt för mittenpelaren som ska ta en last av 104kN. Denna pelare står (ska stå) på en Lecamur som är murad på en grundsula som blir förstärkt under denna mur.

Konstruktörens förslag var att ersätta översta varvet av lecmuren med stålbalk, helgjuten balk motsv för att fördela trycket. När jag tittar på Webers produktblad för 200mm lecablock säger man att dessa har en nominell tryckhållfasthet på 3N/mm2.
När jag räknar på mittenpelaren har den en area av 4,14dm2 (115*360mm) och bär en last av 104kN. Detta borde innebära att jag får ett tryck på ca 2,5N/mm2.
Sen att en förstärkning kan vara lämplig för att inte ligga så nära gränsvärdet förstår jag också men min fråga är om jag är helt ute och cyklar eller på rätt spår?
 
  • Limträ_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din konstruktör har rätt.
Du bör förstärka.
Det kan räcka med en liten armerad gjutning uppe på lecan.
Annars en liten balkbit.
Lämplig storlek är dubbelt mot pelarens sektion.
Placera pelaren centriskt på underlaget.
Då får ca halva trycket mot det du räknade fram.
 
anaitis skrev:
Din konstruktör har rätt.
Du bör förstärka.
Det kan räcka med en liten armerad gjutning uppe på lecan.
Annars en liten balkbit.
Lämplig storlek är dubbelt mot pelarens sektion.
Placera pelaren centriskt på underlaget.
Då får ca halva trycket mot det du räknade fram.
Varför skulle pelarens placering på underlaget kunna minska trycket?
 
sixten88 skrev:
Varför skulle pelarens placering på underlaget kunna minska trycket?
Slarvigt skrivit av mig. Den raden skulle kommit högre upp.

Så här:

Lämplig storlek är dubbelt mot pelarens sektion.
Då får ca halva trycket mot det du räknade fram.

Placera pelaren centriskt på underlaget.

Nu blev det lite inexakt av en annan orsak också. Jag valde TS benämning "tryck" när det egentligen gäller spänning.

Sen har ifs placeringen stor inverkan. Om man ställer pelaren vid ena kanten av underlaget så blir spänningsfördelningen trapetsformad, med högsta spänningen just vid kanten.
 
Provar att lägga in följdfrågan i min gamla tråd.
Nu har det blivit verklighet av bygget och min tanke var att man skulle hoppa över översta varvet på den högra stödväggen på bilden nedan och istället gjuta en klack som limträpelaren/stolpen skulle stå på för att fördela trycket.

murväggar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu missades detta men samtidigt ser jag att det saknas ca 50-100mm i höjd på denna vägg för att få den i liv med yttermuren. Kan det räcka med att gjuta en klack med denna höjd eller bör den vara högre för att klara av trycket (spänningen)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.