Ska snart påbörja byta ut befintliga fönster mot nya, större och bredare fönster. På två-tre ställen kommer helt nya fönsterhål att tas upp, dvs där det tidigare varit vägg.

För att få plats med fönstren kommer jag givetvis bli tvungen att kapa stående reglar och växla av med en limträbalk ovan. Huset är från -58 och väggen ser ut på följande sätt idag, utifrån och in:

träfasad
liggande läkt 19mm
tretexskiva
70 mm mineralull
70x45 mm stående reglar med mellanliggare
22x95 stående spont spikad i mellanliggaren
tretex
tapet

Som jag ser det har jag två alternativ:

1. Stämpa av och riva hela väggen i öppningen för att sen bygga upp den på nytt med en avväxlande limträbalk. Som fasadmaterial blir det utegips (fasaden ska bytas nästa år).

2. Stämpa av och spika bärande reglar (ex.vis dubbla 45x95 mm) mot råsponten på insidan - ståendes direkt mot betongbjälklaget. På detta växlar man sen av med limträ för att sedan såga upp ett hål i väggen där fönstret ryms. (väggen ska isoleras 90 mm inåt så det är inget problem att det bygger lite)

Vad tror ni? Vilket är enklast, klokast?
 
Det låter som det är rätt stora hål du skall ta upp om det krävs limträ ovanför.
När jag gjort liknade operationer har jag sågat upp hålet och i med reglar efteråt, speciellt i gavlar där det inte brukar vara någon större last uppeifrån.

Håller man sig till hål < 2m i bredd brukar det inte vara något större tryck nedåt oavsett, men varje hus är ju unikt.

Annars kan du öppna väggen på insidan, jacka ur stående 45x70 reglar, i med limträbalk och sedan såga av, det är ju så väggen kommer att bli färdig. Men det kanske är det som du menar i alternativ 2?
 
på två ställen ska jag byta ut fönster som är 150x150 mot liggande 200x55 så det blir spännvidder på drygt två meter. Med tanke på att jag bor i Luleå med allt vad det innebär av frusen nederbörd så vill jag hellre överdimensionera... :)

Tanken var inte att öppna på insidan och jacka in stående 70-reglar, utan att spika reglarna direkt mot råsponten på insidan av väggen med en balk på översidan och sedan såga ur för fönstrena. Då är det nog lika enkelt att riva väggen helt och bygga upp på nytt med limträbalk i topp.
Grannarna kommer ju att undra varför i hela friden man gör detta nu i ett regnigt september/oktober när man kunnat göra det under de två regnfria sommarmånaderna :) Nåja, det är som det är.

På ett annat ställe ska jag in med tre fönster i rad (b150, h 180) där endast ett fönster suttit tidigare. Kommer dock ha bärande reglar mellan varje fönster. Det blir typ ett 5m långt hål i fasaden om jag väljer att riva hela väggen och bygga upp den igen. Bra med lite ventliation så här på höstkanten:)
Även där tänkte jag lägga en limträbalk på ovansidan.
 
När jag har gjort dessa operationer, iprincip varenda fönster i huset, har jag funnit det snabbast att ta upp ett hål från golv till tak och sedan bygga nytt. Förutsättningen har då varit att både fasad utvändigt och väggar invändigt ändå ska fixas.
 
Det lutar åt att jag gör som du Mathias. Borde nästan gå snabbare.

Fick tag på en snickare som ska komma förbi ikväll och titta på eländet. Har han tid framöver får han nog montera ett par av dem på dagtid eftersom man själv bara har kvällar och helger att hålla på och det börjar bli lite kyligt ute nu...
 
Tidsmässigt har det tagit ungefär en dag (5-6h) att riva, ta bort, bygga nytt så att det är tätt. Därefter är förstås fasad och ytskikt på insidan kvar.
 
Stämpade du upp taket på insidan innan? Har du växlat av med limträ, konstruktionsvirke eller kanske rent av vanligt virke? Bilder? :)
 
På långsidor där jag har takstolar ovanför har jag växlat av med stämp, på kortsidor gjordes det inte.

Den bredaste sektionen jag har är 3st 80cm breda fönster. Där är det avväxlat med vanligt regelvirke, 45x220, dubbla. Efter tio år har det fortfarande inte satt sig något, antagligen tackvare klena stående reglar mellan fönstren och skivmaterial på insidan av väggen. Skulle jag göra detta idag skulle jag tveklöst använda 45mm limträ eller kertobalk. Det är tråkigt med fönstersmygar som hänger ner så ta hellre i för mycket än för lite. Lite kan det ju bero på var takbjälken hamnar också - ligger den mitt på ett 160cm brett fönster är det nog läge att växla av ordentligt.

Stundtals finns det ju hur mycket limträ och kerto som helst på blocket, så kostnaden för att växla av stadigt behöver ju inte vara stor. Vanligt regelvirke är egentligen hopplöst som balk - bara korta bitar håller sig raka...

Bilder vet jag inte om jag har några som är användbara...

Här är början på ett fönsterbyte....

pict0353.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.