Hej har ett vardagsrum som är 5,36m x 3,6m (ca 19.3 m2) som jag tänkte sänka en aning,
Som rubriken ska de max sänkas 4.5cm. De är betongväggar och betongtak runtom.
Det ända som ska in i undertak är några 1w´s ledlampor, kablar för högtalare, plus en matning ut till balkong för infravärma.
Så vilka reglar bör jag använda? Ska köra på gipstak.
Avstånd på reglar 30cc antar jag men vilka som passar bäst i detta tak har jag ingen aning om.

Tacksam för svar!

MVH// engdahl
 
Använd denna stålprofil och norgips plan gips om du vill ha ett slätt tak.
 
28x70 annars om du kör på trä. Detta plus gips ger ju 41 mm...
 
okey, men jag har kikat lite på stålprofilerna, dom verkar bra, med tanke på att dom kommer i 3,8m längder och jag ska ju ha 3,6m, så blir nog ganska prisvärt jämfört med trä då de alltid blir så mycke spill.
Men då till kommande följ fråga.
Vart köper man dom? baushaus, byggmax och dylikt?
Sen under jag vad man ska ha för mått för skruvarna. En på varje sida per 60cm räcker det?
Vilka skruvar / pluggar är bäst lämpat för dessa profiler?
 
Hattprofil kallas stålprofilen normalt och finns på tex på Bauhaus, säkert på dom andra byggladorna med men i Länna har jag själv köpt dom. Ska du köra enligt boken så kolla in på tex norgips hemsida och deras konstruktionslösningar. Står även principer för hur man fäster profilen i taket och rekommendation på skruv mm. Har du lyxen att ha ett plant betongtak så går det riktigt snabbt att sätta sådana profiler med en lämplig spikpistol även om det kostar en del att hyra.
 
Redigerat:
kollade lite men blev mest fundersam, sen hitta jag detta gamla inlägg som klargjorde allt.. nu vet jag att det inte behövs nånting på långsidorna, skönt!
"
Jag sänkte ca 15 cm med plåtreglar, och såg till att sätta "hattprofilerna" så att alla skarvar hamnade över en sådan, på så vis blev det stabilt. Jag satte dem alltså enligt de instruktioner jag fick så att kortsidorna är skruvade i en hattprofil, medan långsidorna bara är skruvade ca var 30:e cm (hade alltså cc30 mellan hattprofilerna). Det blev stabilt och bra, efter 15 månader ser det fortfarande ut som det gjorde från början...
"

Dock har jag en fråga kvar, de stod inget på hemsidan av vilken typ av skruv för infästning i betong vad jag kunde hitta. Reglarna blir ju 3600mm långa så vet inte riktigt hur de blir lättast att sätt upp dom.
Knaske förborra alla hål, sen fästa den i båda ändar för kunda göra markeringar i tak.
Nån som har nått bra förslag?
 
Redigerat:
Lättast är att fästa upp profilen med såna här. Märk på c/c 300mm i taket håll upp profilen borra igenom profilen upp i taket, spika fast.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.