Jag sitter och skissar på en veranda/farstukvist med valmat tak.

Har tittat en del på google gällande hip beam, hip porch osv för att få tips, finns mycket mer läsning då, tycker rent spontant att det ser rätt bökigt ut, det blir många vinklar :) men många har ju hjälpmedel...

Hur som helst, mina frågor rör estetiken.

En bekant, snickare/byggnadsarbetare (med egen firma, dock pensionär från och med i år) tyckte att man skulle gå lika långt in på sidorna som taket sträcker sig ut framåt.

Så, ska man göra så, eller ska man ha samma vinkel åt sidorna som utåt?
Om man ska ha samma vinkel på båda lutningarna, vad rekommenderas? Tanken är att det ska vara plåt på, så minsta taklutning för tegel är inget krav, utan vad som ser bäst ut?

Jag är öppen för kontrafrågor och förslag.

/O
 
  • Gilla
nille93
  • Laddar…
Tror jag har kommit till insikt, att det blir samma mått om man har samma vinklar... ;)

Tur att det finns cadprogram som räknar åt en när man glömmer bort trigonometrin....hehe, men kom gärna med åsikter i vilket fall.
 
  • Gilla
Jontebe
  • Laddar…
Hur stort blir det?
Vilken takvinkel har du tänkt dej?
 
Rätt trött efter dagen, så nu vet jag inte längre om jag kommit till insikt... :)

Enk Projektet:
Verandan blir C:a 4m bred och 1,6m djup, ska sitta på ett symmetriskt hus, enkel dörr a 1m och 6/13 fönster ett på var sida om dörren.
Aluzink, vita snickerier.
 
Hur stor takfot har du tänkt?
Takvinkel på bef. hus?
Bild på bef hus?
 
Här är en bild över hur jag tänkt hittills...
Men nu är det dags att sova...

Fortsättning följer....
 
M
Vad roligt JOW - även här skissas på en veranda. Min ska sitta på kortsidan av huset som är 6,60 m och jag ska försöka få verandan så djup som möjligt utan att estetiken blir alltför lidande. Önskat är att få till ett djup på 3,80-4,00 m. Mitt val av tak kommer ur att jag utgår från känslan "amerikansk veranda" och ska försöka få till ett sk hipped roof -tak.

Kolla gärna på tråden här på Byggahus.se : http://www.byggahus.se/forum/altan-...kans-veranda-som-inspiration.html#post1286947

Jag följer ditt projekt med spänning. / Mittbygg
 
Ja, det här ska ju vara över huvudingången så att säga, men är även planer på att ha lika lösning (fast andra mått, större) över altan.
Sitter o brottas med att få till "hip rafter" på ett bra sätt i mitt cad....

Tänkte att, jag nu på kvällar kan göra ritning så är det bara att kapa i ordning och montera sedan när det blir dags för det, då slipper man fundera på alla vinklar då....
 
M
JOW skrev:
Ja, det här ska ju vara över huvudingången så att säga, men är även planer på att ha lika lösning (fast andra mått, större) över altan.
Sitter o brottas med att få till "hip rafter" på ett bra sätt i mitt cad....

Tänkte att, jag nu på kvällar kan göra ritning så är det bara att kapa i ordning och montera sedan när det blir dags för det, då slipper man fundera på alla vinklar då....
Det ska bli mycket intressant att följa, lägg gärna ut en cad bild när du börjar få fason på det hela. Jag installerade cad igår men gav upp ganska direkt då det var för avancerat för mig. Det får bli blyerts och papper som vanligt :).
Jag bifogar en bild på ett tak som ligger närmast vad jag själv tänkt.

Vänligen
 
  • exempel bra1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SketchUp model 1.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.