Mikael_L
Hej hej.

Vårt problem är att vi vill ha en så kort trapp som möjligt.

Trappen ska vara högersvängd, den börjar vid ytterväggen och viker direkt åt höger och upp mellan bjälklaget och har därmed 1155mm utrymme att spela på där.
Ungefär som bifogad bild ska trappen se ut, dock blir det antagligen annat material och annat räcke, men som princip-skiss fungerar bilden bra.

Men att trappen behöver vara kort som möjligt har med att det blir en dörr under, liksom på bilden.
Dörren måste vara så långt till vänster som möjligt.
Dörren är modul 9x21, dvs överkant foder hamnar väl ca 215 cm över golv. Och jag planerar att dörren helt sonika har de översta trappstegen över sig.

Takhöjden är 250 cm och golv till golv blir ca 278 cm. Bredden på trappen får väl bli något normalt, typ 850-1000 mm tror jag blir lämpligt.

Jag antar att jag behöver minst 15 steghöjder för att få en någorlunda bekväm trapp (steghöjd = 185mm), eller kan jag behöva 16? (174mm).

Hur nära vänstervägg (ytterväggen) tror ni jag kan komma med dörren?

Det är just denna fråga jag snart måste ha svar på, så jag kan börja regla upp innerväggarna för dessa rum. Övervåningen, och därmed själva trappen, är ett projekt något år framåt i tiden, så därför tänkte jag inte beställa (eller tillverka själv?) någon trapp just nu. Jag vill bara förbereda tillräckligt med plats.
 
  • trapp-h-svangd-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
i&e JOHN
  • Laddar…
tror du kan köra steghöjd 200 (198,6) stegdjup 260 vilket ger en lutning på 40°
Vilket (stooor osäkerhet då jag är kass på svängda trappor) ger 3125mm från vägg till dörr...
 
kunde inte riktigt släppa detta... :)
Samma steghöjd/djup, första steget i vinkel med ytterväggen, 5 steg i svängen, 9 raka steg (+1 steg "övervåningens golv) så bör du kunna sätta dörren 2550 från ytterväggen?
Fast kanske bättre att någon som verkligen kan detta ger dig ett mer säkert mått!? ;)
 
Mikael_L
2550 från ytterväggen låter bra det...
, fast skulle jag få lite mer plats skulle det nog inte skada heller ... :)

Rummet som dörren leder in till får nog inte bli bredare än 3.6 meter har jag kommit fram till. Inte för att det gör något att rummet blir stort, men rummet bredvid blir istället otäckt smalt :S.

2550 + 900 (dörr) + 70 (avstånd karm-> vägg) = 3520. :rolleyes:
 
Mikael_L
Hampe, i första inlägget sätter du steghöjd = 199mm och därmed 14 steg.
I andra verkar det som att du anammar 15 steghöjder, 5+9+1.

Själv tror jag att 14 steghöjder riskerar att kännas väl så brant och svårgånget.
 
Har precis som du planerat en högertrapp som jag ska sätta upp senare. Jag har idag en vänstertrapp på ett annat ställe i huset och ska tids nog flytta uppgången till övervåningen.

Jag har planerat som följer:
Golv till golv: 2640 mm
Antal steg 14 (18,8 mm)
Trappans ytrymme längd (den du vill hålla så kort som möjligt): 2890
6 svängda
7 raka
1 bjälklagssteg

Skulle kunna ha släpt ut trappan någont i rummet med ett steg eller två, men problemet är att jag bor i ett 1 1/2 plans hus och då skulle man sannolikt slå huvudet i snedtaket i och med att man skulle ha nått en högre höjd redan där trappan börjar svänga.

Lycka till med trappbygget

/PC
 
Mikael_L
PCLarsson skrev:
Har precis som du planerat en högertrapp som jag ska sätta upp senare. Jag har idag en vänstertrapp på ett annat ställe i huset och ska tids nog flytta uppgången till övervåningen.

Jag har planerat som följer:
Golv till golv: 2640 mm
Antal steg 14 (18,8 mm)
Trappans ytrymme längd (den du vill hålla så kort som möjligt): 2890
Måste fråga, är det trapphålets längd eller den längd som krävs innan trappen har passerat ovansidan av en dörröppning, dvs typ 2100-2200 mm.
Om du förstod hur jag menar ..

6 svängda
7 raka
1 bjälklagssteg

Skulle kunna ha släpt ut trappan någont i rummet med ett steg eller två, men problemet är att jag bor i ett 1 1/2 plans hus och då skulle man sannolikt slå huvudet i snedtaket i och med att man skulle ha nått en högre höjd redan där trappan börjar svänga.
Det problemet har inte vi, eller åtminstone i begränsad omfattning, med förhöjt väggliv.
 
Jag avsåg hela trapphålets längd. På den trapp jag har idag sitter en dörr (2100) precis brevid och man skulle kunna ha släpt in dörren ca 300 mm in under trappan. Men då ligger karmen direkt mot trappans underkant.

Estetiskt så skulle jag nog i ditt fall föredra att släppa ut trappan i rummet med ett eller två steg, allt för att inte få dörren för nära trappans underkant.

/PC
 
Redigerat:
Nåt sånt här då?
 
Mikael_L
Now we're talking .. :)

Precis så hade jag tänkt. Dörren en liten bit under trappen för att maximera utrymmet.
Jag började att skissa upp något sånt här i sketchup, men gav upp. :rolleyes:

Du har fortfarande 14 trapphöjder och jag tror fortfarande att 15 vore bättre. :)

Men med 15 trapphöjder och steglängd 250 ser det ut som att din skiss fortfarande fungerar, för då hamnar ytterligare ett steg ovanför dörren.

Snygg bild.
Vad har du ritat med?
 
AutoCAD
 
Mikael_L
Nu ramlade jag över en trappritning. :cool:
http://www.byggfaktadocu.se/10/resourcefile/40/45/00/IBSE 110-15V.pdf

3140mm måttet för trappöppningen är alltså för 15 steghöjder, och varje steg är 250mm långt.
Om jag låter 3 st steg ligga ovanför dörröppningen så kan alltså dörren vara 3149mm - 750 mm = 2390mm från ytterväggen.

Om jag säger så då;
Jag verkar inte göra bort mig helt om jag reserverar endast 2500mm (ev endast 2400) mellan yttervägg och dörr som plats för en trapp upp till övervåningen.

Både denna ritning och allt vad Hampe och PCLarsson bidragit med tyder på att det räcker.
(det estetiska med en dörr inklämd under trappen får vi nog tyvärr leva med. :S)
 
Mikael_L
Nu börjar det lossna som lite. ;)

Mäter jag lite småslött på denna ritning räcker det med ca 2400-2500 mm till ytterväggen för att precis få in dörren just under det tredje sista trappsteget. (jag kan mäta lite mindre slött senare för att avgöra ett alldeles exakt mått :))

Blir detta bra; Steghöjd 185,3 och steglängd (2xsteghöjd + stegdjup) =620. ?
 
  • trapp-1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trapp-2.gif
  • trapp-3.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det blir mycket bra! d^_^b
 
Gammal tråd men vad använder du för program för å rita denna trapp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.