Hej.

Här försöker jag starta en samlingstråd för alla som vill inreda en ovanvåning.
Bidra med information samt länkar. Även inom Byggahus.se

Det är så jobbigt att hitta rätt information.

SNÄLLA Moderator. Kan Du åtminstone på prov, klistra denna tråd?
 
Redigerat:
Min kompis ska isolera en ovanvåning på ett Älvsbyhus. Fy fan vad förbannad han blev. Takstolarna är tillverkade i 45x145 och det kan vara ok. Men hur i helvete ska man bygga luftspalt och sen isolera dem om c/c avståndet ligger mellan 1250 och 1350 mm???

I huspärmen står det att avståndet skall vara 1200. Men nu får han såga masonit på tvären och ha spill på ca 45 %! Och dessutom blir tvungen att isolera med lösull. Skivor är uteslutet.

Eller har ni andra förslag?

p.s. om man skulle bygga nytt. HAr man rätt att begära att takstolarna monteras med std C/C avstånd?

EDIT.
Här ska jag lägga in lite länkar om just dessa problem

http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/forum/isoleri...elvsbyhus.html
 
Redigerat:
Din kompis borde kolla på ett gammalt hus.. här står takstolarna på olika avstånd 128-134 cm, snett OCH lutar. Dessutom är virket snett, angripet och dimensionerna varierar.

Bara att gilla läget och måttskära varenda bit! :)
 
Ok.

Men hur hade du monterat på 2 gånger 45x95 ? Spik?
Hålplatta?
Eller skruv?

Själv (jag är ingen byggare) hade jag kanske satsat på långa skruvar typ 6x140 med c/c 500mm. Eller ska man köra med vanliga 6 tum spik?

T ex så här?
 
  • exempel1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle ersatt den inre regeln med klossar på jämna mellanrum för att spara virke, samt skruva istf spika.

Sedan får man kolla att takstolarna verkligen är raka (det är dom troligen inte) annars blir det att lägga emellan vi behov.

Ett alternativ kan vara att ta 220x45 och skruva dessa i sidan av varje takstolsben med 190 mm utstick. Då är det betydligt enklare att få taket rakt.
 
OK.

Du menar att man skulle bygga på första och sista takstol.
Sen spänna en bygglina (eller vad det nu heter) och sen bygga på de övriga takstolarna?

Vilket avstånd hade du använd mellan klossarna? 500 mm?
Det är nog ingen dum tips alls med klossar med tanke på att köldbryggor kan minimeras,
då man sprutar in isolering.

Edit.'
Med tanke på luftspalten och dom takstolarna på 1300mm avstånd. Kan man i stället för 45x45 spika på 45x70 mot takstolarna? Då blir det 1300 minus 140 = 1160mm som kan kläs med masonitskiva. Annars blir det ett djävla kapande och massvis med spill. Undrar om du förstår vad jag menar.
 
  • exempel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
Har precis varit ute för samma sak. Dock så är vårt hus byggt 1962 med cc på mellan 900 -1050. Jag hade lagt in massonit mellan befintliga takstolar. Sedan 45*45 horisontelt för att avlsuta med en stående 45*45. Bar använda 45*145 blir för lite isolering. Det blir mycket skärande och lappande men man slipper köldbryggor med dessa 2 extre 45*45 plus att man sedan får cc600 mellan dem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.