Vägg i vägg med köket ligger vardagsrum med öppen spis, där vi troligen ska sätta kasett. Det finns alltså planer på att använda spisen till mer än mysfaktor. I köket håller jag på å sätter OSB, men blev lite tveksam till min konstruktion vid murstocken.

Jag har satt 45x95 reglar direkt mot murstocken, och på reglarna har jag satt OSB. Det är således 95 mm luftspalt mellan murstock och OSB, men reglarna ligger direkt mot. Murstocken är murad med "vanlig" tegelsten.

Tror ni detta klassas som brandfarligt?
 
  • Gilla
erik12
  • Laddar…
I
Jepp!

Du ska ha minst 50 mm mellan träreglar och utsida murstock och minst 250 mm från insida rökkanal till träreglar. Har du alltså en träregel mittför sidan på rökkanal är det 250 mm från insida på rökkanal till träregel som gäller oavsett om väggen är bärande eller ej. Annars 50 mm. Träpanel och skivor får ha direktkontakt med putsad sida på murstock (konstigt nog, det är lika brandfarliga/lättantändligt det).

Byt till plåtreglar om du ska direktkontakt med murstocken.
____________________
Byggaren
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
imported_Byggaren skrev:
Träpanel och skivor får ha direktkontakt med putsad sida på murstock (konstigt nog, det är lika brandfarliga/lättantändligt det).
Även ändträ på golvplankor lär vara OK enligt vår sotare.
 
En sak till, inga fästen i murstocken med typ vinklar, gängad stång etc.

/Kent
 
Det beror väl på om rökgången för öppna spisen verkligen går direkt mot kökssidan eller om det ligger pipor som används till luftpassage för ventialtionen mellan?

Det finns väl inget krav på att hela murstocken skall vara fri, utan endast runt den kanal där det blir varmt?
 
Redigerat:
Tack alla för ovärderlig hjälp! Jag ska kolla alla mått och byta till plåtreglar. Tack!
 
T&H>Finns nog bara en person som kan svara på det och det är aktuell sotare. Nåt säger mig dock att de flesta vill ha hela murstocken fri.

/Kent
 
I
T&H skrev:
Det beror väl på om rökgången för öppna spisen verkligen går direkt mot kökssidan eller om det ligger pipor som används till luftpassage för ventialtionen mellan?

Det finns väl inget krav på att hela murstocken skall vara fri, utan endast runt den kanal där det blir varmt?

Nix. Det är krav på att hela murstocken ska stå fri. Inte bara där rökkanaler finns. Detta för att hela murstocken längdändrar sig vid uppvärmning. Man får alltså inte ha upplag på eller fästa något i murstocken. (Endast i vissa fall, t.ex. en btg.platta och beroende på värmekällans effekt. Då kan t.o.m. btg.kanten få utgöra vägg i rökkanalen.)

Finns ventilationskanal närmast väggen räknas brännbart avstånd från insida rökkanal.

Har man då 120 mm tegel som skiljevägg och 140 som ventilationskanal och 120 som yttre murstocksvägg, så klarar man sig med 50 mm till närmsta stående träregel.
Har man 120 yttre murstocksvägg får stående träregel inte stå närmre yttersidan än 300 mm (förutsatt att den inte står mitt för rökkanalen), annars är det beroende av värmekällans effekt och beräknad temperatur på murstockens utsida (får ej överstiga +70C) som avgör hur nära man kan gå.
I båda fallen får dock inte en horisontell träregel ansluta direkt till murstockens yttersida. Det ska vara glapp på minst 30 mm.
I båda fallen får brännbar takpanel, väggbeklädnad och golvbeläggning ha direktkontakt med murstocken.
Det mest underliga är att man inte får fylla väggen med isolering (även om den är obrännbar) mellan närmsta stående träregel och murstocken.

Av denna anledning drogs förr 'vingar' av tegel ut från murstocken som väggarna anslöts till. Vingarna tjänade oxå som skydd för upphettning av väggen från värmekällan i rummet, vanligen kakelugn eller en kamin. Det är fortfarande tillåtet att dra ut en klack av ½-stens tegel och låta en stående regel direkt ansluta till denna klack (som ska vara kringputsad i hela sin längd liksom skorstensstocken), bara inte mittför rökkanal.

Reglerna är så snåriga att inte ens sotarna kan dem korrekt. De som har bäst koll på vad som gäller, är Räddningsverket och självfallet oxå Boverket, som ger ut byggbestämmelserna om detta i samråd med Räddningsverket.
________________
Byggaren
 
  • Gilla
Chozza och 4 till
  • Laddar…
Mest informativa inlägget på byggahus.se på länge!
 
Håller med, och till min stora lycka är det min fråga som ventilerats så ingående. Tackar för det :D
 
  • Gilla
Chozza
  • Laddar…
imported_Byggaren skrev:
Nix. Det är krav på att hela murstocken ska stå fri. Inte bara där rökkanaler finns. Detta för att hela murstocken längdändrar sig vid uppvärmning. Man får alltså inte ha upplag på eller fästa något i murstocken. (Endast i vissa fall, t.ex. en btg.platta och beroende på värmekällans effekt. Då kan t.o.m. btg.kanten få utgöra vägg i rökkanalen.)

Finns ventilationskanal närmast väggen räknas brännbart avstånd från insida rökkanal.

Har man då 120 mm tegel som skiljevägg och 140 som ventilationskanal och 120 som yttre murstocksvägg, så klarar man sig med 50 mm till närmsta stående träregel.
Har man 120 yttre murstocksvägg får stående träregel inte stå närmre yttersidan än 300 mm (förutsatt att den inte står mitt för rökkanalen), annars är det beroende av värmekällans effekt och beräknad temperatur på murstockens utsida (får ej överstiga +70C) som avgör hur nära man kan gå.
I båda fallen får dock inte en horisontell träregel ansluta direkt till murstockens yttersida. Det ska vara glapp på minst 30 mm.
I båda fallen får brännbar takpanel, väggbeklädnad och golvbeläggning ha direktkontakt med murstocken.
Det mest underliga är att man inte får fylla väggen med isolering (även om den är obrännbar) mellan närmsta stående träregel och murstocken.

Av denna anledning drogs förr 'vingar' av tegel ut från murstocken som väggarna anslöts till. Vingarna tjänade oxå som skydd för upphettning av väggen från värmekällan i rummet, vanligen kakelugn eller en kamin. Det är fortfarande tillåtet att dra ut en klack av ½-stens tegel och låta en stående regel direkt ansluta till denna klack (som ska vara kringputsad i hela sin längd liksom skorstensstocken), bara inte mittför rökkanal.

Reglerna är så snåriga att inte ens sotarna kan dem korrekt. De som har bäst koll på vad som gäller, är Räddningsverket och självfallet oxå Boverket, som ger ut byggbestämmelserna om detta i samråd med Räddningsverket.
________________
Byggaren
Men HJÄLP! Jag frågade ju sotaren om vad jag fick göra. Tänk om han pratade i nattmössan? :mad: jag har ju tunna träreglar bakom gipset och fäst köksfläkten i murstocken med skruvpluggar. Sotaren sa att det var inga problem så länge jag inte skulle elda i pipan där oljebrännaren användes. Sedan gick han runt och förklarade att "här och här skall du ha fritt för mot den delen av murstocken finns ju rökgången mot kaminen. På andra sidan bryr jag mig inte om vad du täcker med."

Känns ju väldigt surt att man inte kan lita på profs. Skulle man ta dit en annan sotare från ett annat distrikt för en second opinion?:confused: Ganska försent nu, allt är kaklat och klart sedan ett år.
 
Redigerat:
Har oxå dålig erfarenhet från en sotare i trakten där jag bor. Han sa att det ibland räcker att "springa runt i huset för att få luften att börja cirkulera" :confused: Hur f...n skulle det se ut??? Dessutom gjorde han inte annat än lös ner i skorstenen med ficklampa och sa "det är bara att elda på, för det är ingen mening att provtrycka - det läcker nämligen med all sannolikhet ändå". Känns verkligen tryggt :eek:

Inget emot alla er sotare där ute, de andra vi haft har varit kanon!
 
mycke_nu skrev:
Mest informativa inlägget på byggahus.se på länge!
Viilket är fantastiskt med forum och internet. En del anser det vara onödigt att ställa frågor på nätet därför att man ändå måste fråga fackfolk, kan i och för sig vara nog så klokt, men samtidigt så är det en ovärdelig hjälp att höra andras åsikter om hur man skall tolka bestämmelser så man kan ställa rätt frågor till sotare, inspektörer och byggare, för uppenbarligen ger dessa inte alltid korrekt information.
 
Åh vad härligt att ni diskuterar precis det jag funderar över också. Jag blir iförsig bara mer förvirrad, men ändå. ;-)

Byggaren: Förstår jag ditt inlägg rätt att avstånden till närmaste träregel inte bara beror på murstockens mått utan även värmekällan? Hur gör man då om man har en befintlig konstruktion kring murstocken (som dessutom antagligen är gammal och byggd efter helt andra regler) och ska byta värmekälla? Vi ska nämligen bygga en innevägg som gränsar mot murstocken. Just nu finns ingen kamin i vårt hus och skorstenen används bara som ventilationskanal men vi kanske kommer att vilja installera en kamin någon gång i framtiden, vem vet. Vår plan är att sätta upp en plåtregel direkt mot murstocken och ha resten av konstruktionen av trä med gipsskivor, men om man vill följa reglerna vid en eventuell installation av kamin senare borde man väl kolla upp om konstruktionen är ok för det, vilket i realiteten blir lite absurd för resten av väggarna som gränsar mot murstocken håller ju säkert inte måttet (där vi ska bygga väggen satt innan en vägg också och där var träregeln spikat direkt in i murstocken). Jag blir bara mer och mer förvirrad... :(
 
Det skall ofta mycket till för att sotarna skall klaga på äldre befintlig lösningar, det kan dock ske om man ändrar användningsområde för murstocken.

Att fästa i murstocken gör jag överhuvudtaget inte, det blir oftast nerslag om man gjort så. Jag hade satt in kaminen redan nu och låtit sotaren provtrycka mm innan man sätter igen väggar. Skulle det läcka nånstans är det mycket enklare att åtgärda innan väggar mm är i vägen.

/Kent
 
  • Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.