Vi har fått veta att man i ett etagehus måste ha kök, hygienrum (duschrum, även tvätt?), sovrum, matplats, umgängesrum på samma plan. Vi har en nivåskillnad/trapp på ca 1 m i huset och rummen är på olika plan. Vi tänkte att om någon blir handikappad bekostar man då en hiss i den trappen (kostnad ca 70 000) men tydligen måste huset vara anpassat för handikappade vid besiktningen... Och eftersom man har rätt att bo kvar i huset om man blir handikappad, så måste kommunen stå denna hiss. Och i nuläget har kommunen stora kostnader för detta då husen inte tidigare byggts efter dessa regler.

Så nu är frågan, måste vi rita om helt och hållet? Eller är det bara riktlinjer eller verkligen totalstopp? Nån som har någon idé?
 
Har en bekant som fick påpekande om att tolett var för liten för rullstol i sitt nybyggda fritidshus. Men det visade sig att han byggt utan att låna pengar så då kunde kommunen inte säga något. Kan man inte tänka sig en ramp i huset, slå ihop ett par brädor och kalla det för ramp vid besikningen. Fråga någon på kommun men se till att få det på papper.
 
En ramp skulle bli för brant då nivåskillnaden är på 1m. Den får inte slutta mycket, man verkar ska kunna ta sig upp på egen hand i rullstol...
 
Mikael_L
tussee skrev:
Har en bekant som fick påpekande om att tolett var för liten för rullstol i sitt nybyggda fritidshus. Men det visade sig att han byggt utan att låna pengar så då kunde kommunen inte säga något. Kan man inte tänka sig en ramp i huset, slå ihop ett par brädor och kalla det för ramp vid besikningen. Fråga någon på kommun men se till att få det på papper.
Hmmm, jag är inte helt säker men jag tror att fritidshus är undantagna reglerna för handikappanpassad toalett.
Jag kan dessutom inte se varför belåning skulle förändra regelverket för huset.
 
"Hmmm, jag är inte helt säker men jag tror att fritidshus är undantagna reglerna för handikappanpassad toalett."
Detta är nog något som skiljer från kommuner, många flyttar till sitt fritidshus när dom blir äldre.

"Jag kan dessutom inte se varför belåning skulle förändra regelverket för huset." inte jag heller.
 
Det där med att låna pengar spelar ingen roll. Däremot fanns det förr (tror jag) någon slags statligt lån, och för att få det måste huset uppfylla vissa krav.
Det som händer om ditt hus inte är tillräckligt handikappanpassat (eller snarare förberett för att enkelt kunna bli handikappanpassat) är helt enkelt att du inte får ditt bygglov godkänt.
 
Jo men trådskaparen undrade (som juag tolkar frågan) om byggnadsnömnden stödjer sig på lag eller allmänt tyckande när de kräver handikappsanpassningen. Frågan är relevant tycker jag.

Byggnadsnämnden får väl igentligen inte avslå ett bygglov om det inte strider mot PBL? Är då handikappsanpassning en de lav PBL? Handikappsnormerna finns ju i diverse svensk standard dokument, Och i skrivelselser och rekomendationer från boverket. Mena har dessa "höjd" av lag?

Man kan ju tänka sig att byggnadsnämnden kräver vissa saker av ett hus som de vet att de inte har stöd i lagen för att kräva men hoppas att den sökande skall tröttna på att överklaga det negativa beslutet.

Även i trådskaparens fall så skulle jag no rekomendera att inte ta strid med kommunen, för även om de ev. inte kan stoppa bygglovet så kan de genom överklagande förhala det i minst 3-5 år.
 
EmMi skrev:
Vi har fått veta att man i ett etagehus måste ha kök, hygienrum (duschrum, även tvätt?), sovrum, matplats, umgängesrum på samma plan. Vi har en nivåskillnad/trapp på ca 1 m i huset och rummen är på olika plan. Vi tänkte att om någon blir handikappad bekostar man då en hiss i den trappen (kostnad ca 70 000) men tydligen måste huset vara anpassat för handikappade vid besiktningen... Och eftersom man har rätt att bo kvar i huset om man blir handikappad, så måste kommunen stå denna hiss. Och i nuläget har kommunen stora kostnader för detta då husen inte tidigare byggts efter dessa regler.

Så nu är frågan, måste vi rita om helt och hållet? Eller är det bara riktlinjer eller verkligen totalstopp? Nån som har någon idé?
Det är lag som säger detta. Närmare bestämt är det Byggnadsverkslagen (BVL) som sätter upp riktlinjerna och BVL säger att de exakta detaljerna ska styras av boverket, vilket görs genom Boverkets byggregler (BBR). De exakta reglerna som för tillfället gäller handikappsanpassning finns således att läsa i BBR.

Värt att notera är dock att dessa regler inte påverkar PBL och således inte påverkar ditt bygglov. Du kan alltså få bygglov för ett bygge som bryter mot BBR, men du får inte bygga så.

På byggsamrådet ska kommunen ta upp eventuella brott mot BBR som de ser, men normalt så är de sjyssta och säger till redan när det är dags för bygglov hellre än att de ger bygglov för ett bygge som de vet inte får genomföras.

Att BBR följs ska kontrolleras av den kvalitetsansvarige och det kan kontrolleras av kommunen.
 
Olika kommuners byggsamråds petigheter kan skifta. Om du fritidshusklassar huset kommer man troligen inte protestera. Det är annars lika bra att ni fixar rätt ritningar. Hygienutrymmen med toa - plats för rullstol och medhjälpare skall finnas. Kök/pentry och sovrumsmöjlighet. Matplats/umgängesrum är väl väldigt lukrativt - detta kommer man nog inte att kräva. Det viktigaste är att man har möjlighet bo kvar i huset om man blir handikappad.

Ni kan komma ifrån det hela genom att redan nu installera hiss själva :rolleyes:
 
Det kan vara lätt att idag när man är ung och odödlig tycka att handikappsreglerna är bara en onödig kostnad. Man kan tycka att skulle jag bli rullstolsbunden så är det här ändå inte ett boende som funkar, då flyttar jag.

Men antag att du råkar ut för en tillfällig invaliditet, en bilolycka, skidolycka. Där man kanske behöver något år för att komma tillbaka. Då kan dte vara guld värt om man kan få bo hemma, även om inte hela huset är tillgängligt.
 
EmMi skrev:
Vi har fått veta att man i ett etagehus måste ha kök, hygienrum (duschrum, även tvätt?), sovrum, matplats, umgängesrum på samma plan.

QUOTE]

Som jag har förstått det så väljer varje kommun själva vad de skall kräva för handikappanpassning vid nybygge. Det är ju de som annars får stå för ombyggnadskostnaderna.

I vår kommun va det "endast" sovrum och handikappanpassad (svängradie på 110cm) toa/dusch, som krävdes på entréplan.
Man kan tycka detta vara lite fånigt, för om du går in på vår hemsida och tittar på huset och terrängen, så är det omöjligt att bo kvar här om man blir rullstolsbunden! :-0

// Snäckan
 
Klart att det går att bo där om man blir handikappad. Det finns permobiler och dessutom kan man vara stark i armarna även om benen sviker :)

Antingen det är lag eller inte tycker jag man ska ha framförhållning när det gäller handikapp. Det kan vara så enkelt att man bryter benet och inte kan gå i trappor på ett par veckor. Att man då kan gå på toa, sova och umgås i sitt hem är ju inte illa.
Vi som funderar på att bygga i medelåldern vill ha en enplanare för säkerhets skull.
En släkting till mig blev nyligen färdig med sitt fina tvåplanshus med endast vardagsrum och kök på bottenvåningen. För några veckor fick han en stroke och är nu rullstolsburen och behöver bygga om och sätta in hiss.
Trist på flera sätt.
 
EmMi skrev:
Vi har fått veta att man i ett etagehus måste ha kök, hygienrum (duschrum, även tvätt?), sovrum, matplats, umgängesrum på samma plan. Vi har en nivåskillnad/trapp på ca 1 m i huset och rummen är på olika plan. Vi tänkte att om någon blir handikappad bekostar man då en hiss i den trappen (kostnad ca 70 000) men tydligen måste huset vara anpassat för handikappade vid besiktningen... Och eftersom man har rätt att bo kvar i huset om man blir handikappad, så måste kommunen stå denna hiss. Och i nuläget har kommunen stora kostnader för detta då husen inte tidigare byggts efter dessa regler.

Så nu är frågan, måste vi rita om helt och hållet? Eller är det bara riktlinjer eller verkligen totalstopp? Nån som har någon idé?
Hej !
Hjäääälp, vi ska också bygga i 3 etage och kommer ha kök, sovrum, och toa på olika etager, bara att glömma med andra ord...!?? Får man inte ens ha ett par trappsteg upp till köket, kan ju tycka att man kan göra om en trappa till ramp om det skulle vara så..men men det finns mycket och många regler..
 
Mikael_L
En genväg, om kommunen kräver anpassning, som kanske fungerar, kan vara att man bygger en enkel ramp någonstans där det går (spikar ihop nåt av bräder och plywood), som sen tas bort efter slutbesikting.
Och endast om planlösningen medger det, förståss.

Jag vet inte om det fungerar, jag har inte något exempel på att det gjorts...
 
Ja, det hade ju varit bra om det hade gått. Antar att denna ramp måste finnas med på bygglovsritningarna..? Någon som vet hur stor lutningen på rampen max får vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.