Vad gäller egentligen?

Igår fick jag svaret från Södertälje kommun att enligt den nya taxan för PBL11 så kommer behandling av en förlängningsansökan av ett befintligt bygglov att kosta 80% av bygglovsavgiften.
Enligt kommunen betalade de tidigare ägarna till vår fastighet 25000:- för nybyggnadskarta, bygglov m.m. år 2003.
Detta innebär alltså att vi skulle få betala 20000:- :@ för att få bygglovet förlängt ytterliggare två år!!!!
Tidigare har det kostat oss 1200:- (2005), 1400:- (2007) och senast 1700:- vid förlängningen år 2009.
Nuvarande förlängning går ut 2011-06-23.

Bakgrund:
Vi, jag och min sambo, har sedan 2005 förlängt bygglovet med två års intervaller pga att två myndigheter strider mot varandra ang. den dispens för byggnation som den ena myndigheten givit oss. Vi har alltså sett till att hålla liv i bygglovet så länge som processen pågår.
 
Varför söker ni tillfälligt bygglov?
 
Går det inte att påbörja bygget?
Ger ju er mer tid
 
Ricken skrev:
Varför söker ni tillfälligt bygglov?
Nej, vi söker inte tillfälligt bygglov - vi söker förlängning av ett redan beviljat bygglov.
Ett bygglov gäller bara i två år om du inte satt spaden i marken (dvs inte anmält byggstart).
Det var alltså billigare att söka förlängning enligt gamla PBL taxorna snarare än att låta bygglovet löpa ut och sedan söka nytt bygglov.
 
Suhagg skrev:
Går det inte att påbörja bygget?
Ger ju er mer tid
Nej, som jag skrev så strider två myndigheter om den dispens som den ena myndigheten beviljat oss för att få bebygga vår fastighet. Utan dispens får vi inte bygga på tomten.

Vågar inte sätta spaden i marken innan ärendet, dvs den andra myndighetens överklagan i olika instanster, är till ända.
 
DerniZ skrev:
Vad gäller egentligen?

Igår fick jag svaret från Södertälje kommun att enligt den nya taxan för PBL11 så kommer behandling av en förlängningsansökan av ett befintligt bygglov att kosta 80% av bygglovsavgiften.
Enligt kommunen betalade de tidigare ägarna till vår fastighet 25000:- för nybyggnadskarta, bygglov m.m. år 2003.
Detta innebär alltså att vi skulle få betala 20000:- :@ för att få bygglovet förlängt ytterliggare två år!!!!
Envar kommun kan ha sin egen taxa så Södertälje gör så om det är vad de vill. Men är du säker på att du uppfattat rätt?
Taxan som SKL föreslår säger 80% av vad det kostar att få bygglov i dag, inte 80% av vad det kostade 2003.
 
Men är inte 25000:- hela klumpsumman? Du nämner till exempel nybyggnadskartan. Ingår bygganmälan i denna summa? Det är enbart bygglovskostnaden du ska betala, inget annat.
 
Men om de strider om en dispens, det borde väl betyda att bygglovet inte är klart, dvs att ngn. har överklagat bygglovet.
 
Precis vad jag tänkte Hempularn. Vad är tvisten om egentligen?
 
haavard skrev:
Envar kommun kan ha sin egen taxa så Södertälje gör så om det är vad de vill. Men är du säker på att du uppfattat rätt?
Taxan som SKL föreslår säger 80% av vad det kostar att få bygglov i dag, inte 80% av vad det kostade 2003.
Då har man spenderat helgen åt att försöka förstå vad det kan tänkas kosta enligt föjande förslag:
SKL PBL2011 Taxa

Tabell 6 (s.22) säger 0.5 av bygglovsavgift.
Lite beroende på hur man räknar så hamnar jag som lägst på runt 10.000:-, vilket är mer än fem ggr så mycket som det kostat tidigare...

Sjukt mkt pengar - all utredning är ju redan gjord en gång i tiden och bygglovet beviljades då. Och är fortsatt beviljat eftersom vi hållt liv i det...
Men d är väl bara att rätta in sig i ledet och betala eller låta bygglovet förfalla... :(

Tack för alla svar :)
 
hempularen skrev:
Men om de strider om en dispens, det borde väl betyda att bygglovet inte är klart, dvs att ngn. har överklagat bygglovet.
Det är en lång historia - kort varianten:
* Bygglovet beviljades 2003.
* Vi köpte fastigheten hösten 2004.
* Vi förlängde bygglovet våren 2005.
* Föreskrifterna för området ändrades 2006 = vi blev tvugna att söka dispens.
* Dispens beviljades och sedan satte överklagande karusellen igång... (det är dispensen som överklagats inte bygglovet)
 
Mikael_L
Men om ni startar bygget lite försiktigt då?
Tar dit en grävmaskin som får börja schakta av lite, sen kan ni kanske ha bygglovet i fem år då?

För bygglovet är väl klart och beviljat, så det kan ju inte vara fel eller olagligt att påbörja.
 
OK, jag tror jag förstår.

Efterssom begreppet "förlägning" egentligen inte finns för bygglov som jag förstått det. Så betyder en förlängning egentligen att man söker ett helt nytt bygglov varje gång. Kommunen har då tydligen haft en "specialtaxa" för detta, då det mesta arbetet med ett sådant bygglov ju redan är utfört.

Men det betyder då att ev. nya regler som införts under tiden påverkar "förlängningen". I princip så skall det inte gå att förlänga om det inte skulle gått att få ett helt nytt bygglov idag.
 
i och med nya PBL (från i år) kostar bygglov runt 20-25 tkr, istället för några tusenlappar som innan. Dom räknar antagligen helt enkelt på den nya avgiften, istället för på den som gällde tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.