Ur Stadsplan från 1946.
"Å med II beteknat område får i byggnad, som uppföres med två våningar, vind inredas med bonings- och arbetsrum till högst en tredjedel (1/3) av vindsbottnens yta. Uppföres byggnad med endast en våning må vinden helt inredas för bostads ända mål."

Tittade på suteränghus med huvudsakligen garage i bottenvåning och inredd entrevåning. Vinden 100 m2 är oinredd med god takhöjd.
Nedervåningen är suturäng våning, har ett litet kök + ett rum, på totalt 15 kvm, och egen ingång. Resten 85 m2 är garage. Takhöjden är dock 3 m

Budgivning pågår och stadsbyggands kontoret har inga telefontider onsdagar. Tyvärr vet inte mäklaren heller vad som gäller då det var en spekulant som upplyste henne om begränsningen i stadsplanen.

Jag har ingen erfarenhet av att driva byggnadslovs ärenden.
Betyder ovanstående totalstopp för att inreda vinden mer än 40 m2?
Hur går det i så fall till? Behövs ändring av stadsplanen? Kostar det mycket?
Kan grannarna hindra en inredning av vinden?
Kommer suterängvåningen + entrevåningen att räknas som två våningshus?
Kommer det att räknas som en våning? Varvid huset blir ett två våningshus?

Många frågor.
Kan någon ge ett gott råd?
Jag skulle gärna lägga ett bud men det känns lite som grisen i säcken.
 
Springande punkten här är väl om det ut standsbyggnadskontorets perspektiv räknas som ett "1-plans hus med suterrängkällare" eller som ett 2-planshus. Att anticimex skriver det ena i besiktningsprotokollet skulle jag inte lita på och forumet kan väl säkert gissa. Att nedervåningen är inredd behöver inte betyda så mycket för varken det ena eller andra. Att ringa stadsbyggnadskontoret direkt i morgon är min rekommendation men det går ju givetvis att vara med i budgivning ändå men att vara extremt tydlig mot mäklare att buden är villkorade att husets vind går att inreda fullt ut
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.