OK, da er det ikke bare i teorien dette blir gjort. Men er det noe ventilrør på dette oppsettet? I såfall hvor? På kaldtvannet før det går inn i første slinge?
 
Fant et bedre bilde. Jeg skal ikke ha med VVC da.
 
  • t-tank_vv_komplett.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Da var stålforing i skorsteinen på plass, og pannan plassert. Isolering for acker påbegynt
 
  • 028 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 029 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 030 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Første tanken på plass, 3 til skal på plass. Har valgt å sette tankene rett på gulvet. Muligens en feilvurdering da gulvet er ujevnere og skråere enn jeg trodde. Skulle nok ha støpt en platting som var i vater. Men får heller legge noen skiver under de punktene som vipper.
 
  • 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tankene på plass, klart for rørdragning
 
  • 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar det lika nåt! Där får pannan lite att bita i. Själv har jag eldat ca 200 timmar i min, funkar fint.
 
Fikk meg en kalddusj lørdag for halvannen uke siden. Som det heter i brettspill når du trekker feil kort: "rykk tilbake til start". Var i kjelleren en tur denne lørdagskvelden, og begynte å se på tankene og høyden på sideinnløpet som ladingen skal gå til. Disse så jammen lave ut! Var de høyere enn utløpet fra pannan slik at utbrutt stigning fra panna til tanker var mulig? Fram med vater og målebånd. Fasit: Motfall mot tankene, særlig på grunn av min høye pannefot på 25 cm. Resultat: Ut med tankene og isolasjonen igjen, og støpe plate på ca. 20 cm høyde med 8 mm. armering. Jeg hater oppigjenarbeid:@, men resultatet blir i tillegg til bra stigning på laderør fra panna til tanker, at underlaget blir i vater og jevnt (i motsetning til gulvet jeg satte tankene på opprinnelig) og solid (begynte å bli i tvil om gulvet på 5-10 cm. ville holde 6500 liter vann, særlig ettersom jeg mistenker at massen under gulvet har sunket på et par steder slik at gulvet henger i løse luften her.)
Skal i tillegg lage til en slags lufting mellom ytterveggen og isolasjonen da det viste seg at kjellerveggen hadde rimet over bakkenivå da jeg tok av isolasjonen igjen. Blir sløyfer på 10-15 mm. med forhudningspapp bak isolasjonen, og utlufting oppe slik at eventuell fukt kan tørkes ut av varmen fra tankene og stige opp og ut i fyrrommet.
Får se om jeg får kommet meg ut av julemodus i morgen og startet jobben igjen. Men nå er det jo plussgrader ute og "hus under hver busk". Panikken melder seg nok ikke før det spås 20 kuldegrader....:D
 
  • 024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Statusoppdatering: Isolasjonen og tankene på plass igjen, og rørdragningen er i gang.
 
  • 012 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 013 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 014 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
trevlig tråd.. lycka till med installationen.
 
Ja lycka till! Dra rören nu så du kan utnyttja och får värme i alla tre tankarna bara..
 
Anlegget er kommet i drift. Ble tatt i bruk 21.1.12, men jeg har ikke fått lagt ut oppdatering på denne linken før nå. Har noen småproblemer som jeg har omtalt i andre tråder:
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/187863-varm-retur-fra-radiatorer.html

http://www.byggahus.se/forum/biobra...ambda-60-varm-i-etterbrennkammeret-hjelp.html

Når det gjelder ladingen av tankene, så er det 4 og ikke 3 tanker. 3 er i pannerummet, mens den siste ble i verkstedet vegg i vegg (veggen er revet da). Ladingen fungerer dessverre ikke perfekt mhp balansen. Så nå har jeg balansert det manuelt ved å strype kuleventilene på de to tankene til venstre slik at alle 4 lader ganske jevnt. Ellers ble den helt til venstre gjennomvarm før den lengst til høyre ladet i det hele tatt. Laderøret er koblet til ved den høyre tanken, urladingsrøret ved den venstre (Se bilder). Vet lading/urladingsrøret burde være like lange, samt at de burde kobles til diagonalt slik jeg har gjort. Begge deler var dessverre umulig å oppfylle hos meg, og urladingsrøret blir da en del lengre enn ladingsrøret. Mulig jeg skal forsøke å trekke urladingsrøret lenger ned mot tank nr. 2 fra venstre?
Bildene ovenfra og nedover viser:
-3 tanker (bak midlertidig isolasjon) Urladingsrøret tilkoblet nærmest
-Ladekrets med laddomat, shuntgruppe. Ubenyttede rør med kraner i enden er for framtidig golvvarme
-Tanken i verkstedet med tilkobling av laderøret som kommer gjennom veggen
 
  • 001 (4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 002 (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 003 (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Roligt att det börjar bli klart o att det verkar funka. !


hur lång tid tar det att värma 6m3 vatten ca 50grader, med effectan?
 
Har vel knapt fått prøvd så mye med å varme vannet så mye ettersom returen fra radiatorene er så varm at jeg har måttet fyre når vannet har vært ca. 50-55 grader. Fra dette nivået i tankene og til 80 grader gjennom hele tanken virker det som om det går om lag ett innlegg med bjørk. Dette brenner ut på nøyaktig 4 timer. Har så vidt prøvd et par ganger å fyre fra 40 til ca80- 85 (når det er mildt ute går jo turtemperaturen og dermed returtemperaturen ned). Da vil ca 1,5 innlegg være passe. Da blir brenntiden ca 5,5 timer. I tillegg til tankene er det jo uttak til huset under fyringa. Totalt volum på tankene er 6600 liter (2x1500 + 2x1800). Men tankene forblir jo varmere i toppen enn nede ved uttaket for shuntet, så det kan vel være riktig å regne at det er ca. 6000 liter som skal varmes. Lurer på om jeg skal ta en avgreining på topprøret mellom tankene og til shuntet til tross for advarsler om luft i radiatorkretsen. Slik kan jeg kan velge om jeg vil ta varme fra øvre sideinnløp eller fra toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.